|
CharlotteF
06-04-2012, 10:12
Planterade ett björnbär förra våren som är väldigt långsamt vad det verkar. Små taniga grenar. Förra hösten kom det upp en massa små gröna blad runt plantan, som jag först trodde var nya björnbärsskott. Men nu tvekar jag som tusan! De verkar nu under våren inte ha vuxit alls på höjden, däremot har de spridit sig på bredden! Och "grenarna" är fulla med små taggar (vet dock inte om de är vassa eller bränns eller så, har inte kännt på dem - kan det vara brännässlor?), björnbäret är taggfritt. Jag vet att det kan komma upp taggiga björnbärsskott ändå, men det är en sak till som får mig att tveka. Exakt samma små taggiga saker har dykt upp på ytterligare 2 stället i trädgården! En liten tuva ca 2 meter från björnbäret. Och en liten tuva på andra sidan huset i en pallkrage! Så vad kan detta vara? På alla 3 ställen har jag fyllt på med samma sorts jord, kan det vara nåt som kommer från den jordsorten? Men varför har bladen lagt sig i en krans runt björnbäret? Vad gör jag nu? OM det är ogräs borde jag väl rensa bort det, så det inte tar ännu mer kraft från mitt stackars ynkliga björnbär. Men om det ÄR björnbär är det ju skitdumt att slita bort dem...
På bilderna har jag nyligen hällt på ny jord, och det har regnat lite. Hoppas det syns ändå, annars får jag skölja bort jorden och ta nya bilder senare.
Det är nässlor som du har runt björnbärsbusken. Försök att lirka upp dem, inklusive rötter, annars kommer de att stjäla näring och vatten från björnbären.
CharlotteF
06-04-2012, 10:24
CITAT (masa @ 06-04-2012, 11:16)  Det är nässlor som du har runt björnbärsbusken. Försök att lirka upp dem, inklusive rötter, annars kommer de att stjäla näring och vatten från björnbären. Det ÄR det alltså? Det var lite därför jag inte vågat känna på dem, tycker det är så jäkla obehagligt att bränna mig.. Okej, då får jag ta bort dem helt enkelt! Tack! :-) Hur ser björnbär ut när det kommer upp?
Håller med om att det är brännässlor!
Min björnbär har feta knoppar nu på de skott som kom upp förra året. Det som kom upp förrförra året är det dags att klippa bort, det är torrt och dött nu.
Jag tror inte att du kan missta björnbärsrevorna för något annat.
Som jag har förstått det kan björnbär vara väldigt invasivt, dvs sprida sig enormt. Jag har därför satt mina i ett oerhört begränsat utrymme. Men de verkar i alla fall trivas...
Nässlor har ett rätt stort rotsystem. Det är nästran så att du borde gräva upp hela fadderullan - nässlor OCH björnbär - för att reda ut vad som är vad. Plantera sedan tillbaka björnbären.
Nässlor är dock inte helt oävet att ha i trädgården. Har du något hörn där de skulle kunna få hålla till? Många tycker att nässelsoppa på våren är en delikatess och längtar till det. Jag plockar till min svärmor varje år. Och sedan plockar jag och gör nässelvatten som är perfekt gödning till i stort sett allt i träggården. Och så har du ju den aspekten att insekterna gillar nässlor och insekter av dessa salg är bra för pollinering och skötsel av övrig trädgård.
CharlotteF
06-04-2012, 17:48
Tack för era svar! Nässlor har vi gott om i ett annat hörn av trädgården, dock står de bakom/mellan några syrener, och där står de mest ivägen. Och med småbarn är jag helst utan nässlor faktiskt.. Kommer björnbäret ta skada av om jag gräver upp alltihopa nu? Det har ju knappt hänt något alls med det hittills, trist om det tar ännu längre tid för det att etablera sig för att jag bråkar med det. Det där med att klippa bort gamla grenar tycker jag är svårt också. Jag ser inte vad som är vad. Är det bråttom att klippa nu, eller kan jag klippa bort det döda när jag ser vilka som får blad? Visst ska man egentligen klippa på hösten, eller minns jag fel?
Jag fick med en gång nässlor med några flyttade vinbärsbuskar. Jag gjode det radikala och spolade rötterna kala med högtryckstvätt och plockade sedan bort nässarötter noggrant, noggrant är ordet! Det minsta lilla som blir kvar växer om, jag lovar.
Om jag skulle vilja bli av med nässlor där skulle jag gräva upp bjönbären och nässlor och spola försiktigt rent och plantera om sedan björnbären. Tramap ordentligt kring plantan då du plantera om så att rötterna snabbt får kontakt med jorden igen vattna en gång i veckan under hela sommaren.
Du köpte plantan förra sommaren, så troligtvis fick du inga bär förra sommaren. Om du fick bär förra sommaren, så är de rankor som hade bär som klipps bort nu. Du ser det tydligt för oftast hänger del av bärklaset kvar. De rankor som växte upp förra året ska bära frukt i år. Efter det är dax att klippa dom ( antingen på hösten efter bären eller på våren) Det är bara bra om din björnbär inte har vuxit jättemycket uppåt, det betyder att den har vuxit neråt och rotat, det som den ska göra vid nyplantering. Så det är lite synd att du måste nästan rycka upp den i år igen och börja om. Men som sagt du blir nog inte annars av med nässlor om du inte jobbar hård med dom.
Om du vill få fram nya plantor är det bara att vika en en eller flera skott mot marken och sätta en sten som tyngd så att den har hela tiden en kontakt på jorden ( toppen får titta ut från andra sidan av stenen) där under stenen bildas det rötter och på hösten eller nästa vår kan du bara lyfta stenen, klippa av rankan och plantera om rötter med toppen.
CharlotteF
07-04-2012, 11:27
Tack för alla svar! Idag försökte jag lite lätt att ta bort nässlorna, men rötterna har totalt invaderat hela björnbäret! :-( ...det måste följt med från plantskolan, usch vad trist! Problemet just nu är att jag är mitt uppe i en besvärlig graviditet, jag fixar inte att gräva och dona för mycket.. Är det "för sent" att ta upp allting i höst och försöka få bort alla rötter då? Jag klarar inte detta nu. :-( Och inte ser man vilka rötter som tillhör vad heller, allt är ett enda trådigt virrvarr!
Visst går det att göra om på hösten också, men då har björnbären också vuxit till sig lite mer. Men vad du än gör, gräv inte upp den mitt i den varmaste sommarn, utan vänta till slutet av augusti i så fall.
Klipp ner nässlor under sommaren, så att de inte får gå i blomm, annars har du nästa år nässlor lite här och där....
CharlotteF
11-04-2012, 16:11
CITAT (katah @ 10-04-2012, 17:01)  Visst går det att göra om på hösten också, men då har björnbären också vuxit till sig lite mer. Men vad du än gör, gräv inte upp den mitt i den varmaste sommarn, utan vänta till slutet av augusti i så fall.
Klipp ner nässlor under sommaren, så att de inte får gå i blomm, annars har du nästa år nässlor lite här och där.... Tack! Är det bäst att klippa ner nässlorna när de växer, eller försöka slita upp dem? Tänkte om man kan skada de kräken lite av att slita, men det kanske är önsketänkande?
dorislina
11-04-2012, 18:03
CITAT (CharlotteF @ 11-04-2012, 17:11)  Tack! Är det bäst att klippa ner nässlorna när de växer, eller försöka slita upp dem? Tänkte om man kan skada de kräken lite av att slita, men det kanske är önsketänkande? Dra upp dom med rötterna. Så kanske du kan slippa dom i fortsättningen. Enda sättet jag vet att bli av med dom.
Gunilla T
11-04-2012, 18:48
Ta en hushållssax eller tisteljärn eller något annat smalt och långt och stick in den under rötterna och dra, långsamt och försiktigt så följer nässelrötterna med. Bäst går det om jorden är fuktig efter regn..
CharlotteF
11-04-2012, 18:58
CITAT (dorislina @ 11-04-2012, 19:03)  Dra upp dom med rötterna. Så kanske du kan slippa dom i fortsättningen. Enda sättet jag vet att bli av med dom. Rötterna har helt vuxit ihop med björnbärets rötter... Men man kanske ska försöka slita bort så mycket rot som möjligt varje gång nässlorna tittar upp. CITAT (Gunilla T @ 11-04-2012, 19:48)  Ta en hushållssax eller tisteljärn eller något annat smalt och långt och stick in den under rötterna och dra, långsamt och försiktigt så följer nässelrötterna med. Bäst går det om jorden är fuktig efter regn.. Tack! Det ska jag försöka med! :-)
CharlotteF
04-05-2012, 20:10
....liten uppdatering: Jag tror att björnbäret har dött!  ...det syns ännu inte ett endaste livstecken hos de torra små kvistarna... Borde det inte börja knoppa nu? Komma upp ett ynka litet rotskott? Bar att gräva upp och plantera nytt? :-(
Undrar i vilken zon du odlar? Hos mig börjar det bara växa, det var ju en kall april månad där allt stanande av.
CharlotteF
04-05-2012, 21:08
Zon 2. Kollade på svärmors enorma björnbär idag, hon bor i närheten. Den plantan är många år och väletablerad, men den har både bladknopp och ett par nya rotskott.
mamamaggan
05-05-2012, 00:05
Mina björnbär har annu inte visat så mycket liv så om jag vore som dig skulle jag avvakta lite och se om det kommer något nytt.
För några år sedan frös plantan ner men sen tittade det upp nya skott en bit från den gamla , så håll koll så kanske du upptäcker några.
CharlotteF
05-05-2012, 10:28
CITAT (mamamaggan @ 05-05-2012, 01:05)  Mina björnbär har annu inte visat så mycket liv så om jag vore som dig skulle jag avvakta lite och se om det kommer något nytt.
För några år sedan frös plantan ner men sen tittade det upp nya skott en bit från den gamla , så håll koll så kanske du upptäcker några. Åh, jag hoppas det! Men är lite rädd att nässlorna som hade nässlat in sig i rötterna kanske har tagit kål på all livskraft...  ..och inte har jag fått bort nässlorna heller. Jag rycker upp när det kikar upp nya, men min besvärliga graviditet gör att detta är precis vad som orkas just nu. Orkar inte gräva upp alltihop och sortera rötter, det får bli i höst om det nu finns något liv kvar i denna planta. Annars får det bli en ny. Att gräva upp kan jag be maken göra, och sätta dit en ny om det skulle vara det som behövs.
Eva i Västerås
07-05-2012, 07:45
Om du envisas med att dra upp nässlorna så tröttar du nog ut dom. Men du får hålla på hela sommaren. Jag tog envist bort nässlor från min tomt varje vår, för att koka soppa, och till sist var jag helt utan.
Ta skotten och plocka lite till, typ 1 liter sammanlagt, och gör en god nässelsoppa av. Det kan du och magen få som belöning för gott arbete.
Om inte björnbäret kommer, så är det nog inte nässlans fel. Många nyplanterade växter har haft en tuff vinter med hård barfrost.
CharlotteF
10-05-2012, 09:37
Hur länge ska man avvakta för att se livstecken? Om det ska sättas ett nytt björnbär blir man ju lite sugen på att köpa ett från odla nu när nya erbjudandet kommit. Absolut inget livstecken syns, och jag bor i zon 2. Känns lite surt när svärmors björnbär ser så fint ut, vi som bor jättenära varandra.
Så där spontant skulle jag be om ett rotskott av din svärmor, hon verkar ju ha en sort som fungerar hos er.
CharlotteF
10-05-2012, 11:35
CITAT (oliv @ 10-05-2012, 11:38)  Så där spontant skulle jag be om ett rotskott av din svärmor, hon verkar ju ha en sort som fungerar hos er.  Tro mig, jag har tänkt tanken.  ...det märkliga är att vi har samma sort. Ringde henne för bara någon timme sen, hon har en thornless evergreen. Jag är iallafall 90% säker på att det var den jag satte också, tyvär har lappen från plantan försvunnit dock, så helt säker kan man ju inte vara. OM man tar ett rotskott, hur länge dröjer det innan det blir etablerat? Ska den rota sig i vatten först, eller sticker man bara ner i jorden?
Jag har utökat mina björnbärsplanteringar från en enda planta, det är jättesmidigt. Det allra enklaste är att svärmor viker ner ett par rankor och sätter ett tungt sten som ankare. Man kollar bara att rankan får en ordentlig kontakt med marken, man kan peta lite jorden och sedan ställa stenen på. Sedan väntar du ut din graviditet och hälsar svärmor med bäbisen så där i augusti, lyften stenen och kikar in  om det finns rötter har du fått en planta, om inte, sätter du stenen tillbaks och väntar lite till. Kolla igen i september. Sedan är det bara att plantera om plantan till sitt nya ställe / eller plantera den till en kruka och ha i växhuset över vintern och plantera på våren. Sommaren 2013 växer den och skjuter några skott, men för det mesta bildar den rötter. Sommaren 2014 får du bär på de skotten som utvecklades 2013 ( inte så jättemycket alltså) Plantan ska sjuta många långa fina nya skott denna sommaren sommaren 2015 får du skörd av 2014-skotten och du kan klippa bort dom skotten som gav bär 2013. OM du köper en ny planta till hösten vinner du en större skörd år 2014 för plantan kan sjuta någon skott mer än den plantan du har fixar " själv" men skillnaden är inte enormt stor. Om du vill ha en planta, är det klokt att sätta ett par rankor ner i jorden, så får du en säker planta, men det vanligaste är att alla rankor tar. Om man har en lång ranka kan man ställa den mot marken och ha flera stenar på samma ranka. Då är det bara att klippa de så att man får rötter och någon grön blad till varje ny planta. Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|