CITAT (Motti @ 09-04-2012, 22:21)

har inte så stor erfarenhet av min mors kokkonst men däremot min mormors hon hade platsat i Masterchef med sin mat och hon var överstyv på såser Vilt osv , såser särskillt där sägs det i min bekantskapskrets och hos mina barn att jag är bra på grytor och såser.
Lite svårt var det att svara på din ankät eftersom jag och min mammma bodde hos min Mormor och mormor var den som lagade mat oftast och min far har jag inte träffat så väldigt ofta men han var också bra på mat .Men matlagning ligger i generna hos oss särskillt vilt .
Mvh Motti
Tack för en bra kommentar.
Ville inte krångla till enkäten för mycket. Jag vill fokusera på maten, inte så mycket på vem som lagade. Att jag delar upp det med en mamma och pappa del är för att kunna göra en uppdelning på mat som pappor lagar respektive mat som mammor lagar (som en liten extra knorr), fast fokuset ligger på maten i första hand inte vem som lagar.
Har därför gjort följande tilläggskommentar till mamma-frågan:
I de fall du vuxit upp utan vare sig mamma eller pappa så kan du välja den vårdnadshavare du anser står närmast som din ”mamma”. Har du vuxit upp med bara din pappa så kan du svara ”0” nedan och gå till pappa-frågan. För alla andra tänkbara konstellationer av vårdnadshavare så välj bara någon som din tänkta ”mamma” och om det är fler än en välj en annan som en tänkt ”pappa”. Jag delar upp det med en mammadel och en pappadel är för att kunna göra en uppdelning på mat som pappor respektive mammor oftast lagar (som en liten extra knorr), fast fokus ligger på maten i första hand inte vem som lagar.
Och före pappa-frågan:
Har du vuxit upp med bara mamma (utan närvarande ”pappa” – eller motsvarande kan du svara 0 nedan). Tanken är att du skall svara från ditt perspektiv. Om du vuxit upp med bara en mamma så har du inte ätit din pappas mat och kan därför inte ha någon favoritmat från honom. Finns det en andra vårdnadshavare vid sidan om den tidigare angivna ”mamman” så kan du ange honom som ”pappa” oavsett formell titel (eller kön) på denne.
mvh
Marcus