Jag frågar för att få tips, och för att dela med mig.
För vår del. Intresset för pelargoner - utöver Mårbacka och röd eller vit - väcktes tidig vår 2009. Hur det nu kom sig. Det var väl den där Mårbackan.
Har suttit och tänkt, vilka tycker vi "bäst" om, vilka kan vi rekommendera?
Jag listar 10 pelargoner; vi har haft dem i minst två år (förra året vart det noll i nyinköp; i år har vi köpt ett tiotal nya sorter, som vi ser som mycket intressanta. Vi får se hur de utvecklar sig, och om de klarar vår "behandling"; de är inte listade här). Eftersom vi hade, innan årets inköp, räknar jag till, uppemot 50 olika sorter (netto, vi har dumpat felköp, och de som inte klarat vår "behandling); jag har sållat.
Som sagt alla nedan har vi haft i minst två år. De har pallat vår skötsel och vinterförvaringar. Vi tycker om pelargoner, men vi har inte all tid i världen sköta dem, att dalta med dem. Vi arbetar heltid; hus och hem, trädgård, och alla andra intressen. Alla nedan ser jag som mycket lättskötta eller (tämligen) lättskötta.
Favoriter
Mårbacka. Zonal. Kan inte vara utan. Vår äldsta har åtta år på nacken, tycker om när den blir "vedartad"; den är moderplanta till nästan alla Mårbacka vi har (alla utom en). Beskär (var tuff) om du inte vill ha den naturligt ranglig. Mycket lättskött.
P. x Ardens. Primärhybrid. I blom slår den alla andra pellisar. Har påbörjat projektet sticklingförökning av denna.
P. cotyledonis. Vild. Runda blad, kritvit blomma. Som ett slags bonsaiträd. Har läst att man absolut inte ska beskära den. Kotten är ett måste.
P. tongaense. Vild. Mörkgröna blad ("stjärnformade"), varmt röda "självlysande" enkla blommor på långa stänglar.
Medley. Miniatyr. Puss på pannan. (Förädlare: Holmes Miller)
Bills Dream. Dvärg. Puss på pannan. (Förädlare: Bill Wilson)
Fred. Stjärn(?). Lax-aprikosfärgade enkla blommor. Som jag ser det, rätt mörkgröna blad. Rangling av sin natur, beskär om du vill tämja dess natur. (Förädlare: Lena Ljungquist)
Ålsta Elin. Stjärn. Vita enkla blommor med inslag av rosa i mitten. Beskär om du vill ha den kompakt. (Förädlare: Birgitta Sergler)
Ivory Snow. Zonal. S.k. brokblad, vita blommor.
Magnus. Gammal hederlig zonal. Djupt (mörk-)röda blommor, som jag ser den mörkgrönt bladverk. Blir stor, stötta. Beskär om du inte vill att den ska rangla iväg. Mycket lättskött. Tänk att den hamnar på topp tio!
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|