Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Förvirrande svar från handelsträdgård när..., jag frågade om gödsel.
          Carina
          Inlägg 18-03-2004, 15:38
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem nr: 356

CITAT (Micke @ 17-03-2004, 21:31)
          Är det förresten inte den sorten som är tillverkad av rester från pappersindustrin? De har ju i så fall - åtminstone här i Finland - ett riktigt skojigt knep: exakt samma smörja säljs också för att sätta fart på komposten (i samma förpackning, men med annan etikett) - men billigare än "gödselvarianten"! Fast det kanske inte är tillverkarnas fel, det kan ju lika gärna bero på handelsmännen (typ Bauhaus)...

Micke

Ja, jag tror det är samma sort vi tänker på!
          Jag tittade in på deras hemsida och hittade kompostvarianten där.
          Att det var restprodukter från pappersindustrin visste jag inte. Står det på hemsidan?

Mvh, Carina

Citera
          nilla
          Inlägg 18-03-2004, 16:17
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 530
          Medlem nr: 1 330

CITAT
          Och jag är säker på att han (Pål Berg) vet vad han sysslar med. Visst sa han väl att han och Lars Krantz gav fortsatt liv till träden i Rosendals trädgård?

Det stämmer säkert att han vet vad han gör, men det var nog många som reagerade. Skulle det inte vara vettigare att visa hur man sköter ett "normalt" träd? Ett som beskurits lite hipp som happ, kanske 15-20 år gammalt alltså urtypen av träd som dom flesta av oss stöter på.
          Har man en fruktträdgård med hundraårigaträd vet man förmodligen hur man bör göra.

Nää, jag blev mest förvirrad faktiskt!

Gunilla

Citera
          sanna
          Inlägg 18-03-2004, 18:36
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 952
          Medlem nr: 1 052

CITAT (Virgo @ 18-03-2004, 13:09)
          Sån information är bättre än somliga "arboristers" svammlande om saker som de kanske har dålig eller knapphändig kunskap om.

Nu hänger jag inte riktigt med här... smile.gif
          "somliga arborister" - vilka är det? Pål Berg? Vilka talar vi om?

Sanna

--------------------
          Sanna!

Citera
          Virgo
          Inlägg 18-03-2004, 19:40
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

Nej det är kanske inte så lätt att hänga med här, men jag hänger inte ut namn här utanvidare. Tyvärr! sad.gif

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          Micke
          Inlägg 18-03-2004, 20:06
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 1 111

CITAT (Carina @ 18-03-2004, 16:38)
          Ja, jag tror det är samma sort vi tänker på!
          Jag tittade in på deras hemsida och hittade kompostvarianten där.
          Att det var restprodukter från pappersindustrin visste jag inte. Står det på hemsidan?

Nä, det står faktiskt på flaskan (det finstilta nere på ena sidan av flaskan). Åtminstone de som finns här i Finland, men de är ju importerade från Sverige (Luleå, vill jag minnas) så det borde vara samma produkt.

Micke

--------------------
          Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.

Citera
          Cilla
          Inlägg 18-03-2004, 22:22
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

CITAT (undrar @ 18-03-2004, 09:41)
          CITAT (Cilla @ 18-03-2004, 00:12)
          Att ägna tid åt att borsta av bark som träden utvecklat under sina 100 miljoner år är ungefär som att klappa huset med handflatorna när färgen flagnar. Lika effektiv tidsanvändning och lika gott resultat.

Lös bark o mossa är en utmärkt grogrund för parasiter. När man borstar träd så tar bort detta från trädet.
          När man klappar hus sker inget alls. Märklig jämförelse. För övrigt skulle huset må bättre om den lösa färgen tas bort.

Hej Berith -
          Jag har åtskilliga gånger redovisat moss- och lavborttagarnas bästa argument, men ju mer jag tar del av dem desto mindre tilltro till deras metoder får jag. Bland annat kan få berätta vilka "parasiter" de menar att de får bort, och ännu färre är medvetna om att också många insekter är trädens vänner, dvs fiender till trädens angripare.

Vill man ägan tiden åt att skrapa mossa kan man ju göra det, men om man pga detta inte får tid och ork att jordförbättra har man inte lyckats uppnå mer än om man klappar väggarna på den flagnande husfasaden.

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 19-03-2004, 06:12
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Cilla @ 18-03-2004, 22:22)
          CITAT (undrar @ 18-03-2004, 09:41)
          CITAT (Cilla @ 18-03-2004, 00:12)
          Att ägna tid åt att borsta av bark som träden utvecklat under sina 100 miljoner år är ungefär som att klappa huset med handflatorna när färgen flagnar. Lika effektiv tidsanvändning och lika gott resultat.

Lös bark o mossa är en utmärkt grogrund för parasiter. När man borstar träd så tar bort detta från trädet.
          När man klappar hus sker inget alls. Märklig jämförelse. För övrigt skulle huset må bättre om den lösa färgen tas bort.

Hej Berith -
          Jag har åtskilliga gånger redovisat moss- och lavborttagarnas bästa argument, men ju mer jag tar del av dem desto mindre tilltro till deras metoder får jag. Bland annat kan få berätta vilka "parasiter" de menar att de får bort, och ännu färre är medvetna om att också många insekter är trädens vänner, dvs fiender till trädens angripare.

Vill man ägan tiden åt att skrapa mossa kan man ju göra det, men om man pga detta inte får tid och ork att jordförbättra har man inte lyckats uppnå mer än om man klappar väggarna på den flagnande husfasaden.

Berith? unsure.gif
          Tack för att du förklarar för mej, det är alltid intressant att ta del av dina åsikter.

När Pål Berg visade hur han borstade bort mossan visade han också hur han jordförbättrade runt trädet. Jag har inga gamla mossiga träd att praktisera det här på för att testa vem som har "rätt".

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Pesco
          Inlägg 19-03-2004, 10:39
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 230
          Medlem nr: 2 824

Jag håller med...jag testar trädborstningen - med vilket resultat kvarstår att se. Jag hittade det i en trädgårdsbok, Bonniers eller vilken det nu var. Antroprosoferna i Järna gör också se, och deras träd är vackra och ser välmående ut.

Citera
          Pesco
          Inlägg 19-03-2004, 10:52
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 230
          Medlem nr: 2 824

Ok, parasiter verkar det finnas gott om...de formligen sprutade ut när jag borstade trädet. Larver och skalbaggar fanns det gott om. De ytor som utanpå såg ok ut, var fulla med angrepp under. Krypen låg under den döda barken och åt på den levande, där de gjorde gångar. En av skalbaggarna kände jag igen som rosenätande från förra sommaren. Sen fansn också en större variant, som jag glömt namnet på, men som lär vara fruktad för (trä-)husägare...

Om det gör träden gott återstår att se.

Vadan jordförbättringen Cilla?

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 19-03-2004, 12:03
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Jag kan inte annat än hålla med Cilla och Åsa om att barkborstning verkar onödigt. Förstår inte riktigt vilka parasiter som man hoppas få bort och sedan är som sagt långt ifrån alla småkryp skadliga - tvärtom! De flesta parasiter är ju dessutom i högsta grad rörliga och har säkert inga problem att ta sig betydligt längre sträckor än så när dom söker efter lämpliga värdar. Och parasiter finns det i mängder överallt i naturen! Sedan är ju skötseln av ett gammalt nedgånget träd en helt annan sak än den löpande skötseln av yngre träd. Även om det nu verkligen är positivt för trädet att man borstar barken (vilket jag som sagt tvivlar på) spelar det näppeligen någon roll för yngre, i övrigt välskötta träd och det är knappast värt mödan om man nu inte gör det av estetiska skäl förstås!

Pesco, jag undrar hur du kan veta att de småkryp du såg var parasiter på äppelträd? Om du borstade trädet nyligen skulle jag snarare tro att majoriteten var helt ofarliga, övervintrande insekter av diverse olika slag och larver som lever av döda växtdelar i mossan och död bark. Riktigt svåra parasiter och vedätande skalbaggar bekymrar sig knappast för om det finns mossa eller ej på barken utan dom angriper i alla fall.

När det gäller det senaste Gröna Rum så måste jag säga att jag inte alls förstod det där med att varje äppelsort skulle beskäras så att trädkronan får samma form som äpplet. Tycker att det låter VÄLDIGT märkligt och påminner mycket som den gamla signaturläran där man till exempel trodde att en växt med röd växtsaft kunde bota blodsjukdomar eftersom den röda saften liknade blod. Fast jag lyssnade inte så väldigt noga just när den här saken diskuterades i programmet så jag kanske missförstod något....?

/Anders

Citera
          sanna
          Inlägg 19-03-2004, 12:18
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 952
          Medlem nr: 1 052

Ja, själv ska jag engagera Cilla i år till mina äppelträd! smile.gif Jag har faktiskt fått dig varmt rekommenderad av en granne på landet! Alla dina inlägg är så kunniga och engagerade, jag har sagt det förr och jag säger det igen: tack för att du så generöst delar med dig av dina kunskaper på detta forum. Du höjer verkligen nivån! Du är som ett levande uppslagsverk!

Såg "gröna rum" även jag. Fjanten i hatt ingav inte speciellt stort förtroende. "Ohh..vad vackert det blev" viskade Gunnel efter den totala äppelträdsmassakern. Ha-ha. Som hon ljög. När han sedan tog av sig sin käcka äppelbeskärarhatt och plockade fram en gammal bok och började yra om att man ska beskära Gravensteiner efter formen på ett Grevensteineräpple och så vidare, gick förtroendetåget helt. Gunnel log fascinerat och hade all möda i världen att inte brista i skratt över de förvirrade teorierna: "- Ja, hmm...så intressant..." Här går han fram som en vettvilling så att veden yr och allt förvandlas till stubbåker, sedan blir han lite finsubtil och filosofisk och börjar yra om "former" och att putsa stammar. Kanske lite trädmassage också - efter beskärningsvåldtäkten alltså? Stort glatt skratt bjöds dock, men visst var det väl ett inslag producerat av Killinggänget?

Sanna smile.gif

--------------------
          Sanna!

Citera
          Virgo
          Inlägg 19-03-2004, 14:09
          Länk hit: #32

Medlem

Förvirrande blir läsarna när de vill veta nåt om vad denna tråd ursprungligen handla om, nämligen förvirrande svar om kravmärkt gödsel.

Och nu efter Cillas inlägg så handlar det om trädbeskärning!

Och du Sanna försöker du att få "gratis klippning" eftersom du smörjer så väl?

Bara undrar unsure.gif Om jag skulle börja o slicka! Jag har några träd som behöver finputsas. tongue.gif

--------------------
          mvh
          Virgo

Citera
          Micke
          Inlägg 19-03-2004, 16:00
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 1 111

CITAT (Virgo @ 19-03-2004, 15:09)
          Och du Sanna försöker du att få "gratis klippning" eftersom du smörjer så väl?

Bara undrar unsure.gif Om jag skulle börja o slicka! Jag har några träd som behöver finputsas. tongue.gif

Hmm, och så tycks ju en och annan ättiksgurka ha härsknat i vårvärmen också...

Micke

--------------------
          Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.

Citera
          Berith
          Inlägg 19-03-2004, 16:09
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (Micke @ 19-03-2004, 16:00)
          Hmm, och så tycks ju en och annan ättiksgurka ha härsknat i vårvärmen också...

Neejdå, Wille är sååå trevlig sådetså! biggrin.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Ti bee
          Inlägg 19-03-2004, 17:17
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 1 119
          Medlem nr: 1 447

CITAT (Berith @ 19-03-2004, 16:09)
          Neejdå, Wille är sååå trevlig sådetså!  :D

Jaså? blink.gif Det har jag missat helt!! Närdå? smile.gif

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 21-03-2004, 08:37
          Länk hit: #36

Medlem

Alltid? unsure.gif
          Fast kanske inte när han lurar klämmiga damer att mjuka upp sina avocados i mikron. tongue.gif

--------------------

Citera
          anders_skåne
          Inlägg 22-03-2004, 09:29
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 2 849

hej !

Jag kan faktiskt inte låta bli att lägga in ett inlägg här fastän det egentligen handlar om gödning, jag håller med Cilla att det är nog bättre att lägga ner mer energi på jordförbättring än att hålla på med att putsa bark, jag är själv novis inom det här men jag sållar ändå ut det som verkar vettigt och jag har fullt förtroende för Cillas kunskap inom området och jag kommer fortsätta att följa hennes råd.

Sen vidare en känga till Virgo som inte kan stå för sina utlägg om sina "arborister", kan inte namnge dem här, ryggradslöst säger jag bara.
          Kan man inte stå för vad man säger ska man hålla tyst.

Vänliga Hälsningar
          Anders i Skåne mad.gif

Citera
          Virgo
          Inlägg 22-03-2004, 13:43
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (anders_skåne @ 22-03-2004, 09:29)
          hej !

Jag kan faktiskt inte låta bli att lägga in ett inlägg här fastän det egentligen handlar om gödning, jag håller med Cilla att det är nog bättre att lägga ner mer energi på jordförbättring än att hålla på med att putsa bark, jag är själv novis inom det här men jag sållar ändå ut det som verkar vettigt och jag har fullt förtroende för Cillas kunskap inom området och jag kommer fortsätta att följa hennes råd.

Sen vidare en känga till Virgo som inte kan stå för sina utlägg om sina "arborister", kan inte namnge dem här, ryggradslöst säger jag bara.
          Kan man inte stå för vad man säger ska man hålla tyst.

Vänliga Hälsningar
          Anders i Skåne mad.gif

Skitsnack!
          Man hänger inte ut namn på människor som inte kan försvara sig.
          Det finns faktiskt sk arborister som inte vill svara på besvärliga frågor och såna som inte håller till just i detta forum!
          mad.gif tongue.gif

Och om du är så förgrymmad nyfiken på vilka jag menar så kan du skicka mig ett PM och förklara varför du vill veta det.

--------------------
          mvh
          Virgo

Citera
          Cilla
          Inlägg 22-03-2004, 18:16
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Den här arboristdiskussionen Virgo inlett förstår jag inte ett vitten av. Jag har hittills inte sett någon som titulerat sig arborist på forumet.

Som med andra insinuanta diskussioner och personhopp som ibland startas här föreslår jag att frågan läggs ned eller att ni som är engagerade i den förklarar för oss andra - om den har med vårt gemensamma trädgårdsintresse att göra vill säga.

Barkborstning av träd behöver inte alls bli ett grälämne heller. Vi som inte sett att det har effekt har nytta av att följa er som gjort det i år eller tidigare för att höra hur era träd reagerar. Att utbyta erfarenheter av olika åtgärder man gör för sina träd och försöka tolka varför träden har reagerat på ena eller andra sättet är alltid givande.

Överhuvud taget tror jag att de flesta av oss som deltar i detta diskussionsforum är mer intresserade av att utbyta kunskaper och erfarenheter och att lära oss mer, än att ta ställning i olika personhoppskampanjer.

--------------------

Citera
          anders_skåne
          Inlägg 23-03-2004, 10:56
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 2 849

Ja, jag vill inte heller munhuggas om så här triviala ämnen, jag blir bara så arg när nån slänger skit på personer som bara försöker hjälpa till. Det är ju inte alltid som man delar åsikter men det berättigar inte att man trycker ner nån annan.

Virgo, ta mitt inlägg för vad det är, ett råd om att man bör tänka på vad man skriver, det kan faktiskt hända att det sårar någon som bara vill väl.

mvh anders smile.gif

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 17:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon