Hej alla!
Jag har en stor granhäck som jag vill bli av med. Den är 3-5 meter hög (det är en sluttande tomt, så höjden över havet är alltså densamma hela vägen ...), 15 meter lång och cirka två meter bred - d v s alldeles för stor för min smak (och dessutom besvärlig att klippa). Jag vill fortfarande ha någon form av insynskydd, men något som är smalare (tomten är inte så stor), lägre (i nuläget skuggas hela tomten av häcken) och som inte behöver klippas varje år ...
Så, jag fick en idé som jag hoppas att ni vill hjälpa mig med tips och råd om:
Jag tänkte såga av alla grenar och sedan såga ner stammarna till cirka 1,5 meters höjd. Sedan fäster jag någon gren mellan varje stam och planterar klätterväxter som (så småningom ...) täcker in det hela.
Tror ni att det här kommer att funka, eller är jag ute och cyklar? Och vilken klätterväxt skulle kunna passa? Det ska vara något snabbväxande, men som inte vissnar ned varje år (har funderat på humle, men det är alltså uteslutet). Läget är soligt hela dagen, men lite blåsigt. I zon 3. Ganska mager jord tyvärr, och eftersom granhäcken har stått där rätt många år så gissar jag att det översta jordlagret till rätt stor del består av halvförmultnat granbarr.
Stort tack för hjälp!
Redigerat av silas: 25-04-2012, 19:35
|