Jag ville odla ärtskott som är så gott, men dyrt att köpa om man vill äta mycket.
Jag som har groddat och odlat mycket krasse, alfalfa, bockhornsklöver och mungbönor i mina dagar, ville se om ärtor går att gro på samma sätt.
Resultat:
1) I glasburk, som alfalfa, sköljdes 2 ggr per dag och fick rinna av: Gick inte alls. Ca 70 % av ärtorna började gro. Men det hela blev slemmigt och de som inte grott började ruttna. Illaluktande.
2) I plasttråg från vindruvor, på hushållspapper och bomull, med det hålade locket på: Gick inte alls. Det blev torrt, jag duschade med blomspruta några ggr per dag, men det blev samma resultat som i glasburk: Några började gro, resten ruttna. Luktade illa.
3) I plasttråg från vindruvor, i ogödslad torv, täckt med 1 cm torv: UTMÄRKT! Gröna fräscha skott sticker upp och växer i raketfart.
Nu flyttade jag de illaluktande ärtorna som ändå hade börjat gro till 60 %, till nya tråg med mycket torv. Återstår att se om de fortsätter att växa. De ärtor som var på väg att ruttna, komposteras väl där och blir till jord. Jag ska uppdatera när jag ser vad som händer med dem.
Näring lär inte behövas eftersom själva fröet innehåller allt som skottet behöver upp till 10-12 cm:s höjd, då ska de ju skördas.
Redigerat av RitRat: 02-05-2012, 09:57
--------------------
/// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika. Och mitt kostval är vegg.
|