Full version: Ärtskott, experiment
RitRat
Jag ville odla ärtskott som är så gott, men dyrt att köpa om man vill äta mycket.

Jag som har groddat och odlat mycket krasse, alfalfa, bockhornsklöver och mungbönor i mina dagar, ville se om ärtor går att gro på samma sätt.

Resultat:

1) I glasburk, som alfalfa, sköljdes 2 ggr per dag och fick rinna av: Gick inte alls. Ca 70 % av ärtorna började gro. Men det hela blev slemmigt och de som inte grott började ruttna. Illaluktande.

2) I plasttråg från vindruvor, på hushållspapper och bomull, med det hålade locket på: Gick inte alls. Det blev torrt, jag duschade med blomspruta några ggr per dag, men det blev samma resultat som i glasburk: Några började gro, resten ruttna. Luktade illa.

3) I plasttråg från vindruvor, i ogödslad torv, täckt med 1 cm torv: UTMÄRKT! Gröna fräscha skott sticker upp och växer i raketfart.

Nu flyttade jag de illaluktande ärtorna som ändå hade börjat gro till 60 %, till nya tråg med mycket torv. Återstår att se om de fortsätter att växa. De ärtor som var på väg att ruttna, komposteras väl där och blir till jord. Jag ska uppdatera när jag ser vad som händer med dem.

Näring lär inte behövas eftersom själva fröet innehåller allt som skottet behöver upp till 10-12 cm:s höjd, då ska de ju skördas.
kerstinbern
Hur smakade de då? Det hävdas ju att de man köper drivs fram under optimala ljus och värmeförhållanden, och de de då blir krispigare och mjällare?
RitRat
Det är ganska många dagar kvar innan de är ätklara, bara 1 cm än så länge. Men jag ska rapportera sen.

Ahaa, de kommerciella odlarna har specialknep...... Vi får väl se vad detta blir. Spännande!!! Är det någon annan som testat?
godivaex
Har inte testat men är sugen!

Såg på ett tv-program där dom stoppade dom i 1-2cm med jord och efter ngn vecka kom det upp jättefina skott. Verkade busenkelt.
katah
ärtskott är verkligen busenkelt!

Jag odlar i sådana " köttlådor" som kommer med köttet.
1 cm jord på botten ett helt tätt lager ärtor och 1 cm jord på.
Vatten i lagoma mängder då jag inte har någon dränering i mina lådor.
Det fungerar finfint

Efter en vecka kan man skörda första gången och klippa på 2-3cm höjd.
Sedan väntar man ca. en vecka till och odlar en gång till.
Mer än två gånger orkar inte ärtorna... har testat detta wink.gif
RitRat
Katah; tycker du att de hemodlade är lika krispiga och mjälla som de proffsigt odlade?
Jag har 4-5 dagar kvar innan jag kan skörda mina.

Trevligt att höra att de producerar en ny stjälk när man klipper av den första. Naturen är stark! Kanske att man måste klippa ovanför någon blad-nod.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon