CITAT (Katti med torpet @ 06-05-2012, 11:57)

Tack för info, inspriation och bilder!
Den nedersta ser ut som en klippt shersminhäck?! Hur hög kan en sån bli?
Du har möjligen ingen bild på hur en avlövad formklippt syrenhäck ser ut? Långskott men om någon har så skulle det väl vara du
Bortsett från det rent estetiska tänker jag på hur tät den är i grenverket och därmed vindskyddet under vintern...
Jag har tyvärr inte mina bilder på formklippt syrenhäck lätt tillgängliga. Men det är en tät häck också på vintern. Kolla på syrenhäckar nu som inte stammats upp och som skjuter rotskott som blir 30-40 cm per år - så tät blir den när den mår bra.
Riktigt att det ju är schersmin på nedre bilden. Med de större schersminerna kan den ju bli 3-4 meter hög. Jag tror ändå att om täthet är viktigt så är syren bättre.
CITAT (Katti med torpet @ 06-05-2012, 12:15)

Följdfråga,
Blir sugen på att sätta saxen i befintlig berså + rotskott och se om det går att få fason på dem. Är kanske bara bristande skötsel som gör att de ser så trötta ut. Har några vildvuxna svartaronia-buskar som kunde vara värt att försöka formklippa.
Är det för sent att beskära syren, liguster, aronia och andra buskar nu om syftet är att stimulera tillväxten?
Har även några äppelträd som behöver beskärning, är det ok att göra det nu eller är det bättre att vänta till JAS?
Jag tror du får bättre effekt om du kogödslar och luckrar jorden vid rötterna nu samt ger en ordentlig vattengiva nu när grundvattennivåerna sjunker. Kan vara bristande skötsel som ger dem låg tillväxt, och skötseln är i första hand bevattning, luckring, kogödsling.
Det är i zon 1-4 sent att skära vedartat nu ja.