Katti med torpet

Såg den här bilden på Rågedala Plantskola och kände att just så där vill jag att min häck ska se ut!
Korallkornellen odlas ju oftas för sina röda grenar men jag är alltså ute efter det friska lite större bladverket. Ev röda grenar får bli en bonus.

Mina farhågor här nedan som jag gärna vill ha era synpunkter på, välgrundade eller bara vad ni tror:
- har hört att den drabbas av svamp, är inte så kul om man måste gräva upp och slänga 70 m häck...
- väldigt begränsde erfaranheter av kornell som formklippt häck, funkar det? Det ser ju så ut på bilden men jag vill dessutom att den ska vara ca 1.5-2 m hög, kommer den att bli tät nog?
- kan den bli så hög som jag vill utan att behöva bli galet bred? dvs kommer den att bli gles nertill om jag håller in den?
- har ni något tips på bra alternativ?
Förutsättningar/önskemål: 2m hög. Klippt men inte nödvändigtvis "kyrkogårds-stram". Ska tåla blåst och ge vindskydd. Söderläge. Normal åkerjord. Zon 4.

Tack på förhand!
Cilla
Vacker bild, jag har inte sett det i verkligheten heller. Inte sett så täta korallkorneller heller.

Skulle själv valt något annat. kanske testat att ha ett par, tre kornallkorneller i ena änden av häcken som experiment. Kan bytas om det inte funkar.

Forsythia - brukar hållas lite lägre som häck men storväxta sorter borde gå och bladverket liknar kornellernas
syren - som är ickeblommande men vacker som grön formklippt och mycket tät
hägg - lite knepig hålla tät och samtidigt vackert grenverk utan rumphugg på vintern, men det går

till exempel.
Katti med torpet
Tack för svar Cilla!

Eftersom det handlar om en trädgård på landet med rött hus och vita knutar känns ju syren nära till hands om det går att få den tät och fin.
Jag gillar bladen men alla syrenhäckar härikring är 3 m höga, gleeesa och allmät fula. Menar du att det går att formklippa syren så att den förblir tät och fin nerifrån och upp?
Att den inte kommer att blomma struntar jag i, det är som sagt formen och det lite mjuka bladverket jag är ute efter.
Ska man isf beskära den som vilken vanlig formklippt häck som helst, dvs släppa upp den 20-30 cm vare år tills den nått slutlig höjd och sen hålla den där, både på bredden och höjden?
Så länge man låter den växa till lite varje år kan jag förstå att den förblir grön och tät, men kommer den inte att bli kal och risig när man har nått önskad bredd och börjar skära tillbaka den till tidigare års beskärningspunkt varje år? Eller är det så att man vart 10-e år får skära ner den till marken och börja om från början igen?

På tomten finns idag bl.a en syrenberså med massor av rotskott i en rabatt framför. Är det smart eller dumt att börja bygga häcken av dessa rotskott eller ska man hellre satasa på att köpa nytt?
Moderplantorna är ju rätt trötta och risiga men rotskotten borde väl vara livskraftga, eller?
Cilla
Med erfarenheterna du har av hur syren brukar se ut i området skulle jag gräva rejält dike (det är inte värre än att det kan göras för hand, inte djupt men brett) och dessutom starta med nyköpta plantor istället för att använda material som är svagt.

Formklippta syrénhäckar kan bli enormt täta. Vanligast är att man beskär dem i form av rund topp, det är nog syrenbuskarnas egna rundande form soom lockar till detta och det blir snyggt. Men det finns fyrkantsbeskurna syrenhäckar också!

Viktigt är att basen är något bredare än toppartiet så att den får ljus hela vägen och därmedd behåller blad hela vägen. I övrigt är uppbyggnaden som vanligt, som du beskriver.

Under etableringen, tre år, är droppbevattning nödvändiig för att man ska lyckas också.

De äldsta formbeskurna syrénhäckar jag känner till, de flesta på västkusten, har 20 och 40 år på nacken utan att ha skurits ned till marken. Ser man till att kogödsla vart femte år och vattnar vid extrem torka skapar ju syrener rotskott.

Katti med torpet
Tack för info, inspriation och bilder!

Den nedersta ser ut som en klippt shersminhäck?! Hur hög kan en sån bli?

Du har möjligen ingen bild på hur en avlövad formklippt syrenhäck ser ut? Långskott men om någon har så skulle det väl vara du smile.gif
Bortsett från det rent estetiska tänker jag på hur tät den är i grenverket och därmed vindskyddet under vintern...
Katti med torpet
Följdfråga,
Blir sugen på att sätta saxen i befintlig berså + rotskott och se om det går att få fason på dem. Är kanske bara bristande skötsel som gör att de ser så trötta ut. Har några vildvuxna svartaronia-buskar som kunde vara värt att försöka formklippa.
Är det för sent att beskära syren, liguster, aronia och andra buskar nu om syftet är att stimulera tillväxten?
Har även några äppelträd som behöver beskärning, är det ok att göra det nu eller är det bättre att vänta till JAS?
Cilla
CITAT (Katti med torpet @ 06-05-2012, 11:57) *
Tack för info, inspriation och bilder!

Den nedersta ser ut som en klippt shersminhäck?! Hur hög kan en sån bli?

Du har möjligen ingen bild på hur en avlövad formklippt syrenhäck ser ut? Långskott men om någon har så skulle det väl vara du smile.gif
Bortsett från det rent estetiska tänker jag på hur tät den är i grenverket och därmed vindskyddet under vintern...

Jag har tyvärr inte mina bilder på formklippt syrenhäck lätt tillgängliga. Men det är en tät häck också på vintern. Kolla på syrenhäckar nu som inte stammats upp och som skjuter rotskott som blir 30-40 cm per år - så tät blir den när den mår bra.

Riktigt att det ju är schersmin på nedre bilden. Med de större schersminerna kan den ju bli 3-4 meter hög. Jag tror ändå att om täthet är viktigt så är syren bättre.

CITAT (Katti med torpet @ 06-05-2012, 12:15) *
Följdfråga,
Blir sugen på att sätta saxen i befintlig berså + rotskott och se om det går att få fason på dem. Är kanske bara bristande skötsel som gör att de ser så trötta ut. Har några vildvuxna svartaronia-buskar som kunde vara värt att försöka formklippa.
Är det för sent att beskära syren, liguster, aronia och andra buskar nu om syftet är att stimulera tillväxten?
Har även några äppelträd som behöver beskärning, är det ok att göra det nu eller är det bättre att vänta till JAS?

Jag tror du får bättre effekt om du kogödslar och luckrar jorden vid rötterna nu samt ger en ordentlig vattengiva nu när grundvattennivåerna sjunker. Kan vara bristande skötsel som ger dem låg tillväxt, och skötseln är i första hand bevattning, luckring, kogödsling.

Det är i zon 1-4 sent att skära vedartat nu ja.
CillaM
CITAT (Cilla @ 06-05-2012, 10:53) *
Med erfarenheterna du har av hur syren brukar se ut i området skulle jag gräva rejält dike (det är inte värre än att det kan göras för hand, inte djupt men brett) och dessutom starta med nyköpta plantor istället för att använda material som är svagt.

Formklippta syrénhäckar kan bli enormt täta. Vanligast är att man beskär dem i form av rund topp, det är nog syrenbuskarnas egna rundande form soom lockar till detta och det blir snyggt. Men det finns fyrkantsbeskurna syrenhäckar också!

Viktigt är att basen är något bredare än toppartiet så att den får ljus hela vägen och därmedd behåller blad hela vägen. I övrigt är uppbyggnaden som vanligt, som du beskriver.

Under etableringen, tre år, är droppbevattning nödvändiig för att man ska lyckas också.

De äldsta formbeskurna syrénhäckar jag känner till, de flesta på västkusten, har 20 och 40 år på nacken utan att ha skurits ned till marken. Ser man till att kogödsla vart femte år och vattnar vid extrem torka skapar ju syrener rotskott.

Åh en sån läcker stenmur av kalksten (?)! Stenmurar i riktig sten är bara guld värda!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon