Jag har fått ett svar till ! Moderaterna tog ganska exakt en månad på sej för att få ihop det här.
Hej Ann-Charlotte och tack för ditt mejl.
Dina frågor är intressanta och ditt mejl har jag sänt vidare till berörd handläggare för kännedom.
En möjlighet är kan vara regeringen åtgärd:
Nystartsjobb för äldre
Regeringen har tidigare beslutat att tillfälligt förkorta kvalificeringstiden för äldre till nystartsjobb från och med den 1 juli 2010 till och med den 30 juni 2012. I samband med budgetpropositionen för 2012 föreslog regeringen att den tillfälliga satsningen skulle förlängas till och med den 31 december 2013. Personer som har fyllt 55 år kan därmed kvalificera sig till nystartsjobb redan efter 6 månaders frånvaro från arbetsmarknaden, i stället för efter 12 månader. En arbetsgivare som anställer en person med ett nystartsjobb får en ekonomisk kompensation motsvarande nästan halva lönekostnaden.
Vårt mål är full sysselsättning och ett av flera sätt att uppnå det är genom att den som skrivs in hos förmedlingen bedöms med hjälp av ett särskilt bedömningsverktyg som Arbetsförmedlingen har utvecklat. Den person som bedöms riskera långtidsarbetslöshet kan tidigt få individanpassat stöd i form av framförallt förstärkta förmedlingsinsatser. Även programinsatser kan komma i fråga. Den enskilda arbetsförmedlaren har en viktig roll när det gäller att avgöra vilka individer som bör erbjudas det förstärkta stödet.
Se för mera information:
http://www.regeringen.se/sb/d/14955/a/175731och
http://www.moderat.se/web/Fler_i_arbete.aspxDet är min förhoppning att mina svar är svar på dina frågor. Om du har flera frågor om Moderaternas politik, återkom gärna.
Med vänlig hälsning,
Väljarkontakter
OBS! svar kan ej skickas till denna adress, för att ställa ny fråga mejla till: info@moderat.se
nya moderaterna
Så vad jag kan läsa mej till av detta svaret är att är man i den sits som jag skrev om så ska man ge katten i att ta någon form av tillfälligt jobb under 6 månader, leva på dom fattiga kronorna som a-kassan erbjuder och sen hoppas på att man blir nån av dom "utvalda" som får hjälp.
På sätt och vis var ju svaret ganska tydligt, en bekräftelse på vad jag skrev i mitt mail, det ska inte löna sej att göra så gott man kan för att jobba den tid man får, om man inte får en heltidstjänst.
Intressant också att dom inte är intresserade av följdfrågor