Håller på med en "omorganisation" av trädgården eftersom mitt växthus äntligen börjar bli klart. Jag hat därför flyttat in ett fikon (Bornholm) som inte trivdes på friland, och hade tänkt sätta mitt nya Brown Turkey på samma plats. MEN sedan insåg jag att det kanske inte är den tilltänkta placeringen kanske inte är den optimala platsen för just fikon.....
Den tilltänkta platsen är ett av de mest skyddade placeringarna i trädgården - söderläge, med 1.8 m högt plank i norr, tegelvägg i öster och ett garage i väster = Vindskyddat. MEN, och det är detta som gör mig osäker; pga väggarna i öster och väster är tiden med direkt sol ganska begränsad, ca 4-5 h mitt på dagen. Resten av tiden är det hyfsat ljust och det blir ofta mycket varmt i denna lilla "alkov" eftersom det är lä där. Rabatten är upphöjd, och ett 1,5 m högt Mullbär samt kronärtskockor trivs alldeles utmärkt, men jag är rädd att det är för skuggigt för en liten fikonplanta.
Jag kan också placera trädet i en slänt som vetter mot norr, men har sol större delen av dagen, väldränerat och det blir torrt (speciellt på sommaren). Mycket mer utsatt för vind, men som sagt, sol från mitten på förmiddagen tills den går ner på kvällen, förmodligen det första stället där jorden töar upp på våren. Visst skydd från nordliga och östliga vindar pga staket och huskropp, men när det blåser från väster ligger det direkt på den slänten. Idag växer det fläder, fjärilsbuske, kärleksört samt lavendel i slänten.
Alltså - ni som har erfarenhet av fikon - vilken placering hade ni valt?
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|