Håller på med en "omorganisation" av trädgården eftersom mitt växthus äntligen börjar bli klart. Jag hat därför flyttat in ett fikon (Bornholm) som inte trivdes på friland, och hade tänkt sätta mitt nya Brown Turkey på samma plats. MEN sedan insåg jag att det kanske inte är den tilltänkta placeringen kanske inte är den optimala platsen för just fikon.....
Den tilltänkta platsen är ett av de mest skyddade placeringarna i trädgården - söderläge, med 1.8 m högt plank i norr, tegelvägg i öster och ett garage i väster = Vindskyddat. MEN, och det är detta som gör mig osäker; pga väggarna i öster och väster är tiden med direkt sol ganska begränsad, ca 4-5 h mitt på dagen. Resten av tiden är det hyfsat ljust och det blir ofta mycket varmt i denna lilla "alkov" eftersom det är lä där. Rabatten är upphöjd, och ett 1,5 m högt Mullbär samt kronärtskockor trivs alldeles utmärkt, men jag är rädd att det är för skuggigt för en liten fikonplanta.
Jag kan också placera trädet i en slänt som vetter mot norr, men har sol större delen av dagen, väldränerat och det blir torrt (speciellt på sommaren). Mycket mer utsatt för vind, men som sagt, sol från mitten på förmiddagen tills den går ner på kvällen, förmodligen det första stället där jorden töar upp på våren. Visst skydd från nordliga och östliga vindar pga staket och huskropp, men när det blåser från väster ligger det direkt på den slänten. Idag växer det fläder, fjärilsbuske, kärleksört samt lavendel i slänten.
Alltså - ni som har erfarenhet av fikon - vilken placering hade ni valt?
Alexander-VG-zon3
06-05-2012, 18:00
Den första tänkta platsen skulle jag välja, fikon tål halvskugga men gillar däremot mycket värme och skyddat läge vinter som sommar. Men du kan ju ta stkclingar och sätta på bägge eller flera ställen i trädgården, går ta nu och sätta direkt i marken.
Alexander-VG-zon3
06-05-2012, 18:00
EDIT -- hmm varför blev det dubbelt ?.
Så detta med begränsad tillgång på direkt sol är inget problem? Bra att veta, som jag skrev - trots att det inte är direkt sol där så många timmar per dag blir det väldigt varmt, eftersom det är så vindskyddat.
Då sätter jag fikonet där jag hade tänkt från början. Bör jag mylla ner någon näring i jorden samtidigt, eller är det bara att sätta det i vanlig planteringsjord. Förresten, vilken typ av jord gillar fikon - är det OK med lite lerigare jord eller vill de ha surjord?
Alexander-VG-zon3
07-05-2012, 09:20
Egentligen vet du inte vilket läge som är bäst förens nåt år efter plantering när den etablerat sig. Det är möjligt att andra lägen hade varit mycket bättre. Bäst är ju att sätta flera plantor på olika ställen. Har här 5 olika fikon på olika lägen här i zon 3-4, dom som står mer öppet och blåsigt men fullsol hela dagen växer sämre än dom som står nära väggen i östläge (sol från när solen går upp till kl 10-11). Dom nära väggen vaknar tidigare med = mycket värme.
I trädgården i skåne har vintrarna redan sållat veck dom fikon i dåliga lägen och med dålig härdighet, av dom vad blir det nu 10-15olika fikon jag satt i olika lägen så har jag nu hittat ett toppen läge och ett toppen fikon. Så det är egentligen det bästa sätta mycket och att det dör ut.
Generellt är det bästa läget en vägg i söderläge eller i sydväst/väst. Med en lucker (sandig och grusig jord) med högt ph. Det i trädgården växer nästan i ren sand och grus med ett lager på 10cm med mull/kompost. Här är torrt åretrunt, såpass torrt att under varma somrar så slokar fikonet fast det vuxit där länge.
Dom 3 jag har på odlingslotten växer i jord som är ganska finfördelad lite geggig i grunden men som är uppblandat med mull och grus och upphöjt. Här blir aldrig stående vatten.
Dom två jag har här vid uteplatsen växer i kompakt lite lerig och ''maskin'' förstörd jord men ändå inte vattensjuk mark. Och ingen av mina fikon verkar bry sig nämnvärt om hur jorden är, på alla jordtyper har jag alltid kalkat ganska mycket.
Har aldrig själv odlat i rena lerjordar, blir det inte stående för mycket vatten höst-vinter-vår så är det nog inga problem, men är det mycket lera och vattensjuk jord så kommer nog fikonet inte trivas och kanske rent av dö/tyna bort.
Eftersom det är en upphöjd rabatt är det inga problem med vatten som står kvar....
Mitt Bornholmsfikon klarade inte vintern så bra i detta läget - men det är svårt att veta om det beror på att fikonet i sig har dålig härdighet eller om det är platsen det stod på?
Alexander-VG-zon3
07-05-2012, 09:37
Ja det är ju det som är svårt att veta, det kan vara ett dåligt läge för fikon så att även härdigare inte trivs. Det är svårt, man vill ju inte sätta det i fel läge heller.
Jag tycker det låter bra, men om det är rätt läge vet jaq inte
Mitt Bornholm stod i samma läge som mitt brown turkey gör nu, och det klarade inte vintern men i det fallet tror jag det berodde just på fikonet bornholm än läget då broewn turkey därefter alltid mått bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.