Nu är jag orolig: förra året anlade jag ett rosarium ca 10 x 15m med ett 40tal rosor i vita-ljusrosa nyanser samt 10 st klätterrosor på ena sidan. Vi bor i zon 3-4 utanför Uppsala (Dalby) och rosariet ligger någotsånär skyddat i den vinkeln som hus och garage bildar mot kalla nordanvindar. Jag valde 2-3 rosor för zon 3 (bla. Queen of Sweden som ska vara zon 3 men som klarat sig bland de bästa !???) annars valde jag zon 4 eller högre.
Klätterrosorna har klarat sig utmärkt men de andra har jag fått skära ned till 2-4 dm ovanför marken, grenarna var bruna och torra så jag antog att här kommer inga knoppar att bildas. De flesta var ca 0,5 m eller något högre i höstas och samtliga kupades med löv och kompost i december när kylan kom för att stanna och i vår har de även varit täckta med granris och litet vit fiberduk. Jag tycker att jag gjort allt jag kunnat och undrar om någon vet vad det kan bero på:
har jag köpt för känsliga rosor?
är det för att de är nyplanterade?
är det pga den konstiga våren med en väldigt varm Mars och sen 5-7 minus på nätterna i April?
eller är det kanske helt normalt?
Victoria