Vic
Nu är jag orolig: förra året anlade jag ett rosarium ca 10 x 15m med ett 40tal rosor i vita-ljusrosa nyanser samt 10 st klätterrosor på ena sidan. Vi bor i zon 3-4 utanför Uppsala (Dalby) och rosariet ligger någotsånär skyddat i den vinkeln som hus och garage bildar mot kalla nordanvindar. Jag valde 2-3 rosor för zon 3 (bla. Queen of Sweden som ska vara zon 3 men som klarat sig bland de bästa !???) annars valde jag zon 4 eller högre.
Klätterrosorna har klarat sig utmärkt men de andra har jag fått skära ned till 2-4 dm ovanför marken, grenarna var bruna och torra så jag antog att här kommer inga knoppar att bildas. De flesta var ca 0,5 m eller något högre i höstas och samtliga kupades med löv och kompost i december när kylan kom för att stanna och i vår har de även varit täckta med granris och litet vit fiberduk. Jag tycker att jag gjort allt jag kunnat och undrar om någon vet vad det kan bero på:

har jag köpt för känsliga rosor?
är det för att de är nyplanterade?
är det pga den konstiga våren med en väldigt varm Mars och sen 5-7 minus på nätterna i April?
eller är det kanske helt normalt?

Victoria

sad.gif
Kajsa
Vad köpte du för rosor ? Vet bara att Uppsala är lite kallare än Västerås och här far många rabattrosor illa och jag har grävt bort många under åren.
Annars har vi haft en ovanligt snäll vinter i år, inget har frusit här ! De två vintrarna innan var hemskt kalla och rosorna for illa, så denna våren kan vi nog inte skylla på, lite frost har dom inte ont av nu på våren.
Klätterrosor är ett svårt kapitel, alla klena zon 3 rosor går bort för eller senare, där gäller att köpa rosor som klarar zon 5 om man ska få behålla dom i många år.
Vic
Oj, jag har blandat olika sorter just för att se vad som går bra (och vad som inte fungerar) men som sagt valde jag enbart zon 4 eller härdigare för säkerhets skull. Klätterrosorna är Polstjärnan, New Dawn och Awakening, alla zon 5 eller mer för där fick jag precis det rådet du gav - att ta extra härdiga eftersom de exponeras mer för kylan.
Jag inbillar mig att jag skapat ett mikroklimat genom att placera rosariet skyddat i vinkeln från byggnaderna, men jag funderar även på att sätta en häck som en slags ram i den "öppna sidan" av vinkeln eftersom det kan komma kyla från syd-sydväst också , även om det händer mycket mer sällan. Sedan är det väl inte mer att göra än att kupa och täcka och hoppas på det bästa? Skotta över snö kanske när det väl kommer?

Det som gör mig fundersam är även hur mycket man ska beskära varje år rosor vars höjd angivits till (beroende på sort) 90 - 150 cm? Tar man ner dem till 20-40 cm i början och "släpper upp" dem allteftersom de blir äldre eller skär man alltid ned dem så mycket?

De lever i varjefall allihop - vi fick regn och värme efter min beskärning och nu är alla fulla med små gröna och röda blad - det gör mig glad och förväntansfull!
Kajsa
Låt klätterrosorna växa några år och klipp bara det som fryser ner, ibland är det som bestämmer hur mycket man får klippa. Klätterrosorna är sorgebarnet här, är bara riktigt nöjd men Kanadarosorna av dom. New Dawn vill inte hos mig, är mest liten. Awakening har jag grävt bort efter många år den ville inte, men hos dig kanske dom kommer trivas utmärkt, beror på så mycket. Polstjärnan har jag inte men den måste väl klara sig utmärkt i vår zon.
Låna Lars-Åke Gustavssons Rosor för nordiska trädgårdar ( tre böcker ) en tredje praktisk del med beskrivningar hur man klipper sina rosor, beroende på grupperna dom tillhör och tusen andra bra tips.
Anders zon 1
Awakening och New Dawn är inga zon 5-rosor. Av egna erfarenheter och efter vad som sägs i olika trädgårdsforum så verkar New Dawn och Awakening inte funka något vidare i kallare klimat än zon 3. Jag har haft båda i zon 4 i rätt många år och de fryser ner i stort sett varje vinter. Växer dessutom rätt långsamt så det blir definitivt inga stora klätterrosor av dem. Knappt odlingsvärda i zon 4 tycker jag.
Vic
Hm, ja, klätterrosorna är litet speciella och egentligen inte föremålet för min oro i denhär tråden eftersom de har klarat sig bra denna vinter.

Jag visste redan när jag planterade dem att vita klätterrosor i zon 3-4 kan vara riskabelt, men jag hoppas som sagt att jag lyckats ordna ett microklimat för dem som skyddar en aning. Hittills har de vuxit bra - allihop är 2 meter eller mer och då planterade jag dem förra året - och de har nästan inte frusit ned överhuvudtaget till skillnad från de andra rosorna som inte ska klättra.

Så länge klätterrosorna inte fryser ner helt och hållet får de stå kvar och glädja mig - fungerar det inte för "New Dawn" och "Awakening" byter jag ut de plantorna mot flera "Polstjärnan" istället och kanske även blandar upp med litet Klematis också. Men än så länge hoppas jag!

Anders: zon 5 var en felskrivning, zon 4 eller högre ska det vara, så vi är överens.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon