Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 4 5 6 7 8 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tänk att det skall vara så svårt, med det Svenska språket
          Lena N
          Inlägg 24-03-2004, 23:14
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem nr: 361

CITAT (Salvia @ 24-03-2004, 21:33)
          Det är helt okay att hitta på NYA andvändbara ord men inte förvanska dom vi har genom slarv.OHHH!!

Instämmer! Jag brukar hävda att språket är ett precisionsinstrument, inte en slägga. mad.gif ohmy.gif sad.gif

--------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.

Citera
          Fenja
          Inlägg 25-03-2004, 00:44
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Kolla www.avigsidan.com så får ni er garanterat ett riktigt gott skratt!!
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Posse
          Inlägg 25-03-2004, 12:30
          Länk hit: #103

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

Jag tycker att det ofta frågas ganska slarvigt i intervjuer.

T.ex. när någon uppenbart blivit mördad, kan reportern fråga exempelvis en polis:

"- Varför tror du att han blev mördad?"

Reportern undrar väl om motivet, men frågan låter närmast som ett ifrågasättande av om personen verkligen blivit mördad... eller ens dött.

Eller efter en eldsvåda:

"- Varför tror du att det brann?"

För mig låter dessa meningar felformulerade.

Möjligen kunde man väl fråga, typ:

"- Varför blev han mördad, tror du?"

Men hellre:

" - Av vilken anledning blev han mördad, tror du?"

Citera
          Sollan
          Inlägg 25-03-2004, 14:01
          Länk hit: #104

Medlem
          Antal inlägg: 1 603
          Medlem nr: 2 852

Appråpå finländska lärare. Har läraren i fråga svenska som modersmål talar han/hon förmodligen mycket bra svenska. De "tjunger" på finlansdssvenska till skillnad på finländare med finska som modersmål. De "pryter" oftast på svenska.
          /sollan

--------------------
          /sollan

Citera
          Copycat
          Inlägg 25-03-2004, 14:06
          Länk hit: #105

Gäster

Okey då ! Ten Finska läraren pröt på Svenska, inte så pra. En underbar person, som sagt men varför just svenskalärare?

Citera
          Salvia
          Inlägg 26-03-2004, 11:29
          Länk hit: #106

Medlem
          Antal inlägg: 70
          Medlem nr: 2 875

Naturligtvis ska en svensklärare ha svenska som modersmål annars blir det fel.
          Tänk om man hade haft en engelsman som lärare i engelska när man gick i skolan då kanske man hade sluppit låta så töntigt "svensk" när man försöker prata engelska .-Kanske nåt för våra politiker som ska prata offentligt.
          Fast det är klart det kan låta roligt ändå om man lär sig språket av nån med en speciell dialekt.
          Jag träffade en gång en kille på en liten grekisk ö på 70-talet som pratade
          utpräglad göteborgsska det lät sanslöst roligt för mig som kom från stockholm.Han fattade aldrig vad som var så kul.

Citera
          Posse
          Inlägg 26-03-2004, 12:43
          Länk hit: #107

Medlem

CITAT (Salvia @ 26-03-2004, 11:29)

Jo, det är önskvärt!

Ang. finländare är min erfarenhet att de kan ha väldigt svårt att lära sig använda alla de sche-ljud vi normalt använder i Sverige. huh.gif
          T.ex. ordet 'stationschef' blir "stasionssäf". rolleyes.gif

Citera
          Bettson
          Inlägg 26-03-2004, 13:29
          Länk hit: #108

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Helle döttane då vad folk irriterar sig.

När jag tänker på att jag sitter på mitt kalla kontor och skriver ibland och det blir skrivfel för att fingrarna är för kalla, och mina muskelvärk gör att det är svårt att skriva, så måste jag vara ett enormt irritationsmoment.
          Blir faktiskt riktigt ledsen.

När jag skriver yrkesmässigt så rättar jag pedantiskt men när jag nöjesskriver tar jag bara bort det värsta. Inbillar mig liksom att det viktiga är vad man skriver inte hur och att en sådan här chattform kan vara lie lättsammare.

Att den svenskaundervisning jag fick fick var av outbildade lärare som bara satt av tiden för lönen gör ju inte saken bättre. När man läser allt ni retar er på så förstår man att man är en grammatisk analfabet.

Mycket av min numera dålig svenska beror på att min man och mina söner är dyslektiker. Jag har sett så in i baljan tokiga grejor i skrift när jag hjälpt dom att rätta så min eget skriftspråk har blivit lidande. Alla mina herrar i familjen är ruskigt intelligenta men skriftspråk klarar de inte. Det är med sorg och ledsnad man får försöka klara deras depparperioder när de blivit nedlåtande behandlade, inte för vad de skriver utan för hur de skriver. Språkpoliser förnekar sig aldrig. Jag har tyckt det var roligt att skriva här, men inte nu längre. Tar en paus

Bettson
          Som ber om ursäkt för mina grammatiskt dåliga och irriterande alster

sad.gif

Citera
          myskmadra
          Inlägg 26-03-2004, 14:17
          Länk hit: #109

Medlem
          Antal inlägg: 647
          Medlem nr: 2 895

Bettson, sluta inte skriva. När jag ser att du har gjort ett ett inlägg så vet jag att det är läsvärt och med någon knorr eller klok livsvisdom. Jag som själv är rätt petig med det skrivna - åtminstone mitt eget ser nog chatten lite grann som ett samtal (åtminstone möjlighet till samtal). Man pratar på , ibland slinter tungan eller fingret. Oj då, men vad då! Huvudsaken är det blir något innehåll.

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera
          Betty
          Inlägg 26-03-2004, 14:47
          Länk hit: #110

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Posse @ 26-03-2004, 12:43)
          Ang. finländare är min erfarenhet att de kan ha väldigt svårt att lära sig använda alla de sche-ljud vi normalt använder i Sverige. huh.gif
          T.ex. ordet 'stationschef' blir "stasionssäf".  :rolleyes:

Det låter inte som om du har så mycket erfarenhet av finländare över huvud taget...
          Att det tar tid att lära sig de svenska sj-, stj-, tj-, kj-, m.fl. -ljuden gäller nog inte bara finnar utan de flesta invandrare i Sverige.
          Och alla finländare har, som jag sagt tidigare, inte finska som modersmål.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Posse
          Inlägg 26-03-2004, 15:11
          Länk hit: #111

Medlem

CITAT (Betty @ 26-03-2004, 14:47)
          T.ex. ordet 'stationschef' blir "stasionssäf".  rolleyes.gif

Det låter inte som om du har så mycket erfarenhet av finländare över huvud taget...
          Att det tar tid att lära sig de svenska sj-, stj-, tj-, kj-, m.fl. -ljuden gäller nog inte bara finnar utan de flesta invandrare i Sverige.
          Och alla finländare har, som jag sagt tidigare, inte finska som modersmål.

Vad jag hört av finlandsfödda existerar inga slags "sche"-ljud i finskan, och därför har de svårt att hantera dem som förekommer i svenskan. unsure.gif

Citera
          Unn
          Inlägg 26-03-2004, 15:14
          Länk hit: #112

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 288

CITAT (Salvia @ 26-03-2004, 11:29)

Jo, det är önskvärt!

Njae...nu tror ju inte jag att man lär sig uttal, betoning och sånt i skolan direkt. Sådant har man väl med sig hemifrån, från kompisarna, eller från någon specialkurs?
          Själv har jag iallafall som född Västerbottning med Stockholmsföräldrar och boende i Skåne sedan förskoleålder, aldrig lärt mig prata skånska trots att nästan alla mina lärare haft skånsk dialekt (...tyder nog på att jag inte begåvats med "språköra"?).
          Jag tror att grammatik och ordförråd är svenskaämnets huvuduppgifter i skolan, på vilken brytning det än vara månde.

Hur som helst är vissa felaktigheter i hur man använder språket inget generalfel - utan nästan tvärt om bara trevligt och charmigt
          tycker Unn

Citera
          Betty
          Inlägg 26-03-2004, 15:23
          Länk hit: #113

Medlem

CITAT (Posse @ 26-03-2004, 15:11)
          Vad jag hört av finlandsfödda existerar inga slags "sche"-ljud i finskan, och därför har de svårt att hantera dem som förekommer i svenskan.  :unsure:

Med risk för att bli tjatig säger jag igen: Alla finnar har inte finskan som modersmål.
          Om det finns några "sche-ljud" i finskan har jag ingen aning om trots att jag är född i Finland.

--------------------

Citera
          Åsa E
          Inlägg 26-03-2004, 16:49
          Länk hit: #114

Medlem
          Antal inlägg: 390
          Medlem nr: 1 409

En rolig diskussion det här, men när jag ser att någon tar illa vid sig så måste jag lägga mig i lite.

Här på forumet behöver man väl inte anstränga sig att skriva perfekt svenska, då skulle det inte bli mycket gjort. Folk berättar vad de retar sig på, och det är jättekul, och visst kan man hålla med om en del saker. Men jag tror inte att de tänker på det viset när de läser inläggen i forumet.

Så var er själva allihopa, jag tycker det är väldigt trevligt med folk som vågar ha en egen stil.

Åsa

Citera
          Ingo
          Inlägg 26-03-2004, 17:48
          Länk hit: #115

Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem nr: 1 235

CITAT (Åsa E @ 26-03-2004, 16:49)
          Här på forumet behöver man väl inte anstränga sig att skriva perfekt svenska, då skulle det inte bli mycket gjort.

Nej visst, klagomålen här har ju handlat om sånt man ser och hör i mer "officiella" sammanhang, i tidningar, på teve...
          Det här ska ju vara ett snabbt forum, ingen tid att sitta fila på formuleringar och grammatik. Och vi är inga proffsskribenter. Så låt dig inte avskräckas Bettson!

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera
          vickeva
          Inlägg 26-03-2004, 18:06
          Länk hit: #116

Medlem
          Antal inlägg: 1 429
          Medlem nr: 2 441

CITAT (Bettson @ 26-03-2004, 13:29)
          Helle döttane då vad folk irriterar sig.

När jag tänker på att jag sitter på mitt kalla kontor och skriver ibland och det blir skrivfel för att fingrarna är för kalla, och mina muskelvärk gör att det är svårt att skriva, så måste jag vara ett enormt irritationsmoment.
          Blir faktiskt riktigt ledsen.

När jag skriver yrkesmässigt så rättar jag pedantiskt men när jag nöjesskriver tar jag bara bort det värsta. Inbillar mig liksom att det viktiga är vad man skriver inte hur och att en sådan här chattform kan vara lie lättsammare.

Att den svenskaundervisning jag fick fick var av outbildade lärare som bara satt av tiden för lönen gör ju inte saken bättre. När man läser allt ni retar er på så förstår man att man är en grammatisk analfabet.

Mycket av min numera dålig svenska beror på att min man och mina söner är dyslektiker. Jag har sett så in i baljan tokiga grejor i skrift när jag hjälpt dom att rätta så min eget skriftspråk har blivit lidande. Alla mina herrar i familjen är ruskigt intelligenta men skriftspråk klarar de inte. Det är med sorg och ledsnad man får försöka klara deras depparperioder när de blivit nedlåtande behandlade, inte för vad de skriver utan för hur de skriver. Språkpoliser förnekar sig aldrig. Jag har tyckt det var roligt att skriva här, men inte nu längre. Tar en paus

Bettson
          Som ber om ursäkt för mina grammatiskt dåliga och irriterande alster

sad.gif

Bettson
          Först måste jag säga som Åsa; Sluta inte skriva!! Det du skriver är oftast väldigt intressant och det skulle bli tomt utan dig. Dessutom är det inget fel på ditt sätt att använda språket!
          Jag tror att jag talar för de allra flesta här när jag säger att det är inte i forum som detta man är språkpetig, utan i sammanhang där folk har språket som yrke. Det är svårt att acceptera när journalister gör det ena felet efter det andra. Då undrar man hur det kan bli så, att de som borde vara jättespråkintresserade, gör så många fel. Eller när det blir rena fel på grund av att man slarvar, t.ex. när en butik skriver "Hjälp våra kassa biträden, lämna jämna pengar". Jag tycker att folk som har språket som yrke, ska måna om att vårda det, att inte slarva. Det är samma krav som jag ställer på att busschauffören ska köra ordentligt och att sångerskan ska sjunga vackert. Hemma i duschen sjunger man som man vill.

--------------------

Citera
          Betty
          Inlägg 26-03-2004, 19:14
          Länk hit: #117

Medlem

Håller med dej, Vickeva! Kom igen nu Bettson - försvinn inte nu! smile.gif

--------------------

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 26-03-2004, 19:40
          Länk hit: #118

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

CITAT (vickeva @ 26-03-2004, 18:06)
            Bettson
          Först måste jag säga som Åsa; Sluta inte skriva!! Det du skriver är oftast väldigt intressant och det skulle bli tomt utan dig. Dessutom är det inget fel på ditt sätt att använda språket!
          Jag tror att jag talar för de allra flesta här när jag säger att det är inte i forum som detta man är språkpetig, utan i sammanhang där folk har språket som yrke. Det är svårt att acceptera när journalister gör det ena felet efter det andra. Då undrar man hur det kan bli så, att de som borde vara jättespråkintresserade, gör så många fel. Eller när det blir rena fel på grund av att man slarvar, t.ex. när en butik skriver "Hjälp våra kassa biträden, lämna jämna pengar".  Jag tycker att folk som har språket som yrke, ska måna om att vårda det, att inte slarva. Det är samma krav som jag ställer på att busschauffören ska köra ordentligt och att sångerskan ska sjunga vackert. Hemma i duschen sjunger man som man vill.

Bra talat!!! Även av Betty

Nog med förslag!!!

NÄSTA

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          yla
          Inlägg 27-03-2004, 10:10
          Länk hit: #119

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

bettson bettson försvinn inte
          snälla
          den här tråden va ju just bara för att få skriva av sej lite sånt som man mänskligt kanirritera sej på ,,,,,,,,o,,,,,,,,,,inte för vårt tjattande här
          för om du läser allt så kommer du hitta stavfel som jag kallar för snavfel överallt
          så bettson ta nu o kom igen
          vi blir nog alla ledsna om du inte fortsätter att skriva som du gjort
          storkram från mej

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          Tesa
          Inlägg 27-03-2004, 14:30
          Länk hit: #120

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

...och jag håller med flera av föregående talare....stanna kvar,Bettson.....

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera

8 sidor V  « < 4 5 6 7 8 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 12:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon