Jag fårstår vad du menar Nalle.
Man kan uppfatta samma sak olika.
När man diskuterar språkgrodor är det bara roligt, ungefär lika roligt som när jag hade raklödder i håret häromdagen istället för hårspray.
När man diskuterar diverse grammatik så är de väl också OK.
Jag insåg dock under trådens gång att jag hade ingen aning om något av det som diskuterades. Jag kan inte skilja på de och dem. Vet inte när de skall var apostrof eller kolon. Jag använder fel ord både här och där osv.
Funderade främst på hur jag kunnat missa det i skolan. I andra året på gymnasiet så fick jag tillbaka en uppsats med bara röda streck överallt med hänsvining till att jag hade ett stelt och omodernt språk. Jag skrev nämligen dig och mig, men dåvarande lärare ville ha dej och mej osv.
Kollade med min äldsta som som gått treårig natur. Nu går han på högskolan. Han kollade i sin tur med tio av sina klasskompisar. En av tio hade fått lära sig att skriva de och dem.
Då kan man ställa sig frågan är vi allihopa obildade eller är det en generationsfråga. I så fall är jag nog lite ungdomlig.
Men när man börjar uttala värderingar angående språkbruk då blir liksom diskussionen en annan.
att man irriterar sig på
retar sig på
blir galen av
tycker att folk är slarviga
hävdar att folk är obildade för att de kommer från annan ort eller land
och att det är underklassigt.
Då börjar man sätta värde på människor som inte har lika bra språk som man själv har.
Jag känner mig som en obildad idiot.
Dessutom tänker jag långsamt och grundligt ibland. Efter att ha tänkt och tänkt och tänkt en hel helg, så har jag kommit fram till att min vanliga metod att tackla saker från motsatta hållet nog kan funka.
Jag har en kund som jobbar enbart med hyfsning av språk. Hon har ett förflutet som talskrivare för ett par regeringar sedan. Numera gör hon infomaterial till företag. Med tanke på vad hon kan ta betalt för det jobbet så är slutsatsen istället att:
Det inte är fult och obildat att inte ha det fina skriftspråket. Det är speciellt fint att ha det i stället. Två sidor av samma mynt men med helt olika socialt budskap. Med den senare inställningen så behöver man inte reta sig på, irriteras av, bli galen på och sortera in folk som obildade eller bildade osv.
En invandrare som inte har det perfekta språket behöver väl inte vara obildad. De kan många gånger ha högre utbildning än många av oss svenskar. Den mest idoga språkpolis jag känner är faktiskt en finsk svensklärare.
Hon har perfekt svenska men med finsk satsmelodi. Hon har hela sitt yrkesliv varit tvungen att bevisa att hon kan perfekt svenska så hon är odräglig privat också. Det går inte att äta en middag med henne utan att hon stött sig med halva middagssällskapet. Hon rättar folk hela tiden.
Dyslektiker behärskar inte heller språket särskilt bra. Dessa har dock oftast en intelligens som ligger klart över genomsnittet. Jag råkar ha några sådana klyfthuvuden hemma.
Det behöver inte heller vara så att läraren inte lär ut. Det kan vara så att det är problem i klassen och att inlärning därför är omöjlig. Det kan bero på att elever som behöver särskilt stöd inte får det. Då kan klassrumssituationen bli odräglig. Självklart skall man kräva att läraren lär ut korrekt svenska. Men det är det man skall kräva, inte lägga värderingar på personen beroende på var den kommer ifrån. För min del får läraren komma från landet, från Finland eller någåt annat land. Det går bra att vara grön och komma från Mars också bara man är tillräckligt kunnig och gör sitt jobb.
Ju mera internationella kontakter vi får så tror jag nog att vi får acceptera att språket inte är en klassmarkör utan ett verktyg för kommunikation, informationsflöde, emotionellt utbyte mm.
Ett perfekt språk är inte det som går i första hand utan språket är ett hjälpmedel för något som är viktigare.
Inte kommer jag att sluta skriva här, men lusten att skriva är borta så det kanske inte blir lika frekvent. Det kommer nog tillbaka så småningom. Jag är ofta inne och tittat ialla fall. Ni är ju mitt sällskap på jobbet om man så säger.
Kram till er alla
Från
Bettson
Obildad men inte outbildad lantis med ungdomligt språkbruk