Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 6 7 8  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tänk att det skall vara så svårt, med det Svenska språket
          yla
          Inlägg 13-04-2004, 08:26
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

CITAT (Posse @ 12-04-2004, 23:55)
          En del människor verkar nästintill konsekvent låta bli att inleda sina meningar med stor bokstav... varför? unsure.gif

hej hopp posse
          jag tillhör dem som sällan använder stora bokstäver o som skriver komman endast då jag vill att det ska vara ett uppehåll där jag vill man ska tänka efters lite,,,,,,,,,,,,,,
          punkter o utropstecken skriver jag så gott som aldrig men för sådana som vill ha det brukar jag skicka me ett gäng såna där dom behövs

antagligen är jag lat eller så gör jag som en känd författare sa
          komman o diverse tecken följer med i slutet så ni kan sätta ut dom där det behövs

vem de va har jag glömt
          men grammatiken lyssnade jag aldrig på ,,,,,,,,,,, möjligen vet jag vad ett substantiv är
          men jag har alltid varit en bokmal
          började läsa tomtar o troll långt innan jag började skolan ,,,,läste högt för min bror som inte kunde läsa alls fast han börjat skolan

hur man stavar o använder alla dessa tecken som finns spelar väl ingen roll
          huvesaken är väl ATT man skriver o läser
          o sen att ett o annat "snavfel" infaller det beror ju på att fingrarna inte hinner me tanken,ellerhur
          huvesaken e ju attt alla förstår vad man vill ha sagt

fast jag blir iallafall irriterad då dom säger sötälje istället för södertälje som jag skrev nånstans i början på tråden

så till alla skriv skriv skriv det finns nog ingen som inte förstår innebörden även om orden e felstavade

så det så

o du tesa jag fick aldrig gå mer än en månad i nian ,,jag va för bråkig
          JAG som är den snällaste av snälla smile.gif smile.gif smile.gif

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          Ti bee
          Inlägg 13-04-2004, 08:36
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 1 119
          Medlem nr: 1 447

CITAT (lavendel @ 30-03-2004, 14:26)
          Och för övrigt...även om jag tycker det är roligt med folk som är allmänbildade...som är intresserade av att lära sej saker och fundera på sammanhang..sen må dom vara städare eller direktör..så tycker jag ändå att den känslomässiga bildningen är det viktigaste...människor som  älskar och hatar och lär sej av det...människor som lär sej att behandla andra som dom dom själva vill bli behandlade....människor som orkar tänka till lite tex:Om det  var jag som blivit utsatt för detta,hur hade jag då känt,vad hade jag velat få för gensvar!
          lavendel rolleyes.gif

Japp, det är där den sanna intelligensen ligger!! smile.gif Håller med helt!
          Man må vara IQ-brilliant, men utan visdom i hjärtat så förblir man ändå alltid ganska platt. De intelligentaste människor jag mött delar inte utbildningstitel - en del är högutbildade, en del utan vidare utbildning - utan storlek på hjärtat s a s.
          smile.gif

--------------------

Citera
          Posse
          Inlägg 13-04-2004, 08:57
          Länk hit: #143

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

Att inte följa den grundläggande skrivregeln att meningar inleds med stor bokstav, kan väl ändå knappast handla om låg IQ och/eller dito utbildning... rolleyes.gif

Speciellt märkligt tycker jag att det ser ut när man korrekt avslutar meningen med punkt, utrops- eller frågetecken, men ändå struntar i att skriva stor bokstav när man fortsätter med ny mening.
          unsure.gif

Citera
          Ti bee
          Inlägg 13-04-2004, 09:05
          Länk hit: #144

Medlem

CITAT (Posse @ 13-04-2004, 09:57)
          Att inte följa den grundläggande skrivregeln att meningar inleds med stor bokstav, kan väl ändå knappast handla om låg IQ och/eller dito utbildning...  :rolleyes:

Nej onej! smile.gif Det var rakt inte det jag menade. Jag har inte följt diskussionen, utan tyckte bara att det lavendel sade var så riktigt!

-------
          Tillbaka till ämnet:
          Kan man inte se det lite poetiskt då, med meningar utan stor bokstav etc, en bäckfåra av ord utan hinder, början eller slut?
          Inom poesin skriver man ofta på det viset. Kan vara ganska vackert? smile.gif

--------------------

Citera
          Tirre
          Inlägg 13-04-2004, 10:35
          Länk hit: #145

Medlem
          Antal inlägg: 225
          Medlem nr: 2 556

Här verkar det finnas hur många sidor som helst!

Jag har inte orkat läsa ALLT, och är därför inte säker på att någon annan inte redan har kommit med de här tipsen, men i så fall får ni väl stå ut med dem en andra gång.

Tyvärr har den alldeles utomordentliga (och mycket roliga) sajten www.skrivihop.nu tvingats lägga ner, men dess arkiv finns fortfarande kvar på nätet. Gå in där och läs om särskrivningar som får håret att resa sig i nacken! Adressen är http://museum.skrivihop.nu/

De har dock fortsatt i liten skala i form av ett forum, vilket man hittar här:
          http://forum.helgo.net/index.php?c=2

För den språkintresserade kan det vara all mening att börja prenumerera på "Svensk språkvård" - en liten tidskrift (4 nr/år) med artiklar om svenska språket och dess ord och bruk, vilken ges ut av Språknämnden.
          Man tar upp t ex nytillkomna ord i svenskan, svarar på läsarnas språkfrågor och reder ut huruvida det heter ditt eller datt i olika situationer (eller man kanske ska säga citationer...?wink.gif ).

Prenumerationen kan beställas på tfn 08-442 42 00,
          fax 08-442 42 15 eller via e-postadressen
          expedition@spraknamnden.se och kostar 130:-/år.

Gå gärna in på http://www.spraknamnden.se och läs mer om Språknämndens arbete, svenska språket och ämnen relaterade till det.

--------------------
          Tirre, zon 4

Citera
          Copycat
          Inlägg 13-04-2004, 11:00
          Länk hit: #146

Gäster

Hejsan ! Vad trevligt med lite humor på det här inlägget. smile.gif Det verkar så allvarligt seriöst oftast. För att spåra ur lite mer, men ändå kanske dra lite på smilbanden kommer här en kort svensklektion.*SUBSTANTIV är ord som du sätter "fan" eller "djävel" efter, som gubbdjävel, datordjävel t.ex. * ADJEKTIV är ord som du sätter "skit" före, som skitbra, skitsnygg, skithäftig t.ex. * VERB sätter du "utav helvete" efter, som sprang utav helvete, körde utav helvete t.ex. * ADVERB sätter du "förbannat alltså" runt, som springer förbannat fort alltså, åt förbannat noga alltså och har sovit förbannat länge alltså. Detta hittade jag i Lokaltidningen med rubrik " ATT LÄRA SVENSKA PÅ ETT NYTT SÄTT ". biggrin.gif laugh.gif tongue.gif

Citera
          Ti bee
          Inlägg 13-04-2004, 11:57
          Länk hit: #147

Medlem

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------

Citera

8 sidor V  « < 6 7 8
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 07:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon