Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad och hur mycket i rabatten?
          Ingle
          Inlägg 10-05-2012, 10:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 1 900

Vi har en ca 50 cm bred och 3 m lång rabatt mellan vår entre och gränsen till grannens framsida. Läget är östligt-västligt ut från huset, och det är sol till 13-14-tiden. Förut så huserade rudbeckia, nån gråbladig marktäckare (kan försöka ta bild senare), och ogräs i form av lönnskott, kers och jordgubbsrevor, mm. Nu har vi grävt ur den och förhoppningsvis nollställt den med tidgningar och ny jord ovanpå. Frågan är bara vad vi ska ha i den och hur mycket av det för att det ska bli så lättskött som möjligt.

Jag hade först tänkt mig bara blåa blommor som avlöser varandra i fem olika höjdrader, symetriskt, medan maken vill ha tulpaner i olika färger, och inte för mycket då han tror att det bli enklast så. Vi är överens om att ha en hortensia längst in och vi vill ha allium mitt i rabatten. Jag har börjat fundera på röd vallmo och jättedaggkåpa, plus campanula som marktäckare. Det kommer bland det första vi, våra och grannarnas gäster ser, så jag vill ha rabatten så inbjudande som möjligt, utan allt för mycket jobb. Vi har dessutom två småbarn, så helst inga giftiga växter. (jag vet att hortensian är giftig, men den får bli undantaget!)

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-12-2025, 16:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon