Ingle
Vi har en ca 50 cm bred och 3 m lång rabatt mellan vår entre och gränsen till grannens framsida. Läget är östligt-västligt ut från huset, och det är sol till 13-14-tiden. Förut så huserade rudbeckia, nån gråbladig marktäckare (kan försöka ta bild senare), och ogräs i form av lönnskott, kers och jordgubbsrevor, mm. Nu har vi grävt ur den och förhoppningsvis nollställt den med tidgningar och ny jord ovanpå. Frågan är bara vad vi ska ha i den och hur mycket av det för att det ska bli så lättskött som möjligt.

Jag hade först tänkt mig bara blåa blommor som avlöser varandra i fem olika höjdrader, symetriskt, medan maken vill ha tulpaner i olika färger, och inte för mycket då han tror att det bli enklast så. Vi är överens om att ha en hortensia längst in och vi vill ha allium mitt i rabatten. Jag har börjat fundera på röd vallmo och jättedaggkåpa, plus campanula som marktäckare. Det kommer bland det första vi, våra och grannarnas gäster ser, så jag vill ha rabatten så inbjudande som möjligt, utan allt för mycket jobb. Vi har dessutom två småbarn, så helst inga giftiga växter. (jag vet att hortensian är giftig, men den får bli undantaget!)
Krolliljan
Ju tätare med perenner desto mer lättskött, tycker jag.
Valet av växter beror väl på när du vill att rabatten ska blomma, ha en höjdpunkt eller blomma hela sommaren. Eller kanske inte så många blommor alls mest vackra blad.
Jag har själv en rabatt precis utmed garageuppfarten när man går mot entrén. Den ligger så bra så att jag kan se den från köksfönstert också. Där har jag satt många olika växter som avlöser varandra med blomning från april till september.
Krokus, scilla, pärlhyasinter, tulpaner, löjtnanshjärta, pion, prickklockor, kantnepeta, trädgårdsiris, strandiris, flox, veronika, funkia, luktaster, stormhatt, malva, lavendel, franskt kungsljus, drakmynta, kärleksört och stäppsalvia. För att det inte ska bli för rörigt så har jag begränsat färgerna. Rabatten går i vitt, lila, blått och rosa.
DEnna rabatten har jag inget jobb med. De står tätt så ogräset får ingen chans.
Ingle
Tack! Jag antog att ju mer växter, desto mindre chans för ogräset, även om jag klagade på att vi har för tätt för att rensa kers mellan svartvinbärsbuskens grenar.

Jag får kolla upp dina förslag och se vilka vi kan enas om. Vi har också turen att vi kommer kunna njuta av rabatten från köksfönstret!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon