Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad odlar ni för bönor?
          Piccante
          Inlägg 13-05-2012, 22:04
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Fru Frö @ 13-05-2012, 22:24) *
          Nu hänger jag inte med, gröngödsling? Kan man släga ut lite mungbönor, och diverse andra bönor från matbutiken och det funar som gödning????? I rabatten? I trädgårdslandet? På gräsmattan? confused.gif

Bönor och ärtor lever i symbios med kvävefixerande bakterier och tack vare det kan ta upp mkt kväve ur jorden. När man odlar dom för att gröngödsla kan man antigen klippa ned dom och använda klippet som täckning eller så myllar man ned hela plantan i marken och då frigörs även kväve från rötterna när de förmultnar. Jag använde gamla utgågna torkade bönor jag hade som gröngödsling när jag skulle så marktäckare på en yta jag inte odlade något på.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Fru Frö
          Inlägg 14-05-2012, 07:05
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 270
          Medlem nr: 941

CITAT (Markus_H @ 13-05-2012, 23:04) *
          Bönor och ärtor lever i symbios med kvävefixerande bakterier och tack vare det kan ta upp mkt kväve ur jorden. När man odlar dom för att gröngödsla kan man antigen klippa ned dom och använda klippet som täckning eller så myllar man ned hela plantan i marken och då frigörs även kväve från rötterna när de förmultnar. Jag använde gamla utgågna torkade bönor jag hade som gröngödsling när jag skulle så marktäckare på en yta jag inte odlade något på.

Men om man odlar dom för själva skördens skull, är plantan "värdelös" så den inte ger nån skörd längre eller kan man ta till vara på den. Finfördela den över gräsmattan eller nåt....?

Citera
          EKLO
          Inlägg 14-05-2012, 07:16
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Inte säker på att jag förstår din inledande fråga, men när jag har skördat från baljväxter så brukar jag låta den vissna ner lite där den står, sedan klipper jag det som är ovan jord i småbitar och myllar ner där den stått, rötterna låter jag vara kvar i jorden, åtminstone till nästa vår. På så sätt återför man bra näring till trädgårdslandet. Bättre att låta den förmultna i landet än i gräsmattan tycker jag, för grönsakslanden är dem där man tar bort mest näring från jorden genom att skörda.

Citera
          Preussen
          Inlägg 14-05-2012, 08:04
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem nr: 9 179

CITAT (Fru Frö @ 14-05-2012, 08:05) *
          Men om man odlar dom för själva skördens skull, är plantan "värdelös" så den inte ger nån skörd längre eller kan man ta till vara på den. Finfördela den över gräsmattan eller nåt....?

Gröngödsla är till för att jordförbättra, växtdelar mellan ner i jord. Det kväve som plantan tar från jorden återförs igen, ibland med överskott. Sen när man tillför humusberikande material får man fler fördelar. Finns många trådar om det här på odla.
          Nackdel att använda baljväxter som gröngödsling är växtföljd.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Fru Frö
          Inlägg 14-05-2012, 19:05
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 270
          Medlem nr: 941

Jisses vad ni kan! Tack för alla råd!

Vilken bonus att bönor, som jag älskar så, inte bara är nyttig för mig utan även för jorden tummenupp.gif
          Det ska jag ta tillvarapå minsann!

Tack igen!

Citera
          Örstig
          Inlägg 19-05-2012, 20:19
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 76 100

CITAT (Fru Frö @ 13-05-2012, 22:24) *
          Nu hänger jag inte med, gröngödsling? Kan man släga ut lite mungbönor, och diverse andra bönor från matbutiken och det funar som gödning????? I rabatten? I trädgårdslandet? På gräsmattan? confused.gif
          Mina rader blev ännu tätare, 10 cm ......får se hur det blir. Får väl gallra i värsta fall.....

Alla baljväxter binder kväve i jorden och ger på så vis en gödning till det som odlas på samma plats nästa säsong. Gräsmattan vill man kanske inte ha full av högväxande bönor flirting.gif

Citera
          Piccante
          Inlägg 19-05-2012, 20:54
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Örstig @ 19-05-2012, 21:19) *
          Alla baljväxter binder kväve i jorden och ger på så vis en gödning till det som odlas på samma plats nästa säsong. Gräsmattan vill man kanske inte ha full av högväxande bönor flirting.gif

men vitklöver som så många hatar i gräsmattan fixerar också kväve och tål dessutom att köra över med gräsklippare. Den tycker jag man ska spara för att få näring.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          merlin68
          Inlägg 19-05-2012, 23:05
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

I år odlar jag bara vaxbönor Wachs beste von allen och buskbönor Cupidon, på något sätt råkade jag hoppa över bondbönorna i år. Jag brukar också mylla ner bönplantorna efter skörden och tror att jorden mår bra av det.
          De godaste och mest lättodlade bönsorterna förutom ovannämda är enligt min erfarenhet Meraviglia di Venezia som är ett slags skärböna som är platt och har en söt och nötig smak samt Blauhilde som är lilablå men byter färg till grönt när man kokar dem. Högväxande. Ska försöka få tag på fröer till nästa år igen smile.gif

Citera
          Preussen
          Inlägg 20-05-2012, 21:13
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (merlin68 @ 20-05-2012, 00:05) *
          I år odlar jag bara vaxbönor Wachs beste von allen och buskbönor Cupidon, på något sätt råkade jag hoppa över bondbönorna i år. Jag brukar också mylla ner bönplantorna efter skörden och tror att jorden mår bra av det.
          De godaste och mest lättodlade bönsorterna förutom ovannämda är enligt min erfarenhet Meraviglia di Venezia som är ett slags skärböna som är platt och har en söt och nötig smak samt Blauhilde som är lilablå men byter färg till grönt när man kokar dem. Högväxande. Ska försöka få tag på fröer till nästa år igen smile.gif

Låter som väldigt tilltalande bönor. Är "wachs beste...." en högväxande sort? Cupidon en bryt el. skärböna?
          Miraklet från Venedig har jag hemma och påtar ner i jorden vid månadsskiftet. Gourmetgarage.dk saluför. Annars finns eBay.uk med bra utbud.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Preussen
          Inlägg 27-06-2012, 14:43
          Länk hit: #30

Medlem

gourmetgarage har en bra rea så jag passade på att köpa in lite för nästa säsong. högväxande borlotto skall jag satsa på nästa år bla.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Preussen
          Inlägg 05-07-2012, 22:14
          Länk hit: #31

Medlem

Skördade första omgången bondbönor idag. Aquadulce, som utstått kyla, torka och lusangrepp gav en styvmoderlig skörd. Förvällda och nerkylda ligger de nu i frysen och väntar på att serveras.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Preussen
          Inlägg 25-09-2012, 21:13
          Länk hit: #32

Medlem

Hur har bönåret 2012 varit?

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          zissi
          Inlägg 28-09-2012, 23:49
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 3 077
          Medlem nr: 5 640

Jag odlar brytbönor och vaxbönor varje år. Sen blir det lite exprimenterande mellan varven med bondbönor, störbönor, lila bönor m.m.

Jag förväller mina bönor i ca 3-4 minuter sen låter dem svalna på en kökshandduk. Sen fryser jag lagom stora portioner i plastpåsar så jag har hela vintern. Så gott!

Men allra, allra godast är de att koka färska ca 8-10 minuter. De får en extra fin krispighet då.

2012 var här hos oss i zon 3 ett mycket gott bönår.

Redigerat av zissi: 28-09-2012, 23:50

--------------------
          Balkong- och frilandsodling i zon 3

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 29-09-2012, 06:04
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Bönåret var riktigt bra, kylan på våren gjorde så många frön inte grodde så jag fick så mer. Sen tog allt fart och jag har fyllt frysen, sålt på en skördemarknad och skänkt bort bönor.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Peztis
          Inlägg 29-09-2012, 19:14
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Mycket bönor blev det (och än finns det kvar där ute) men precis som för Åsa så tog sig inte alla mina bönor.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 01:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon