Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Beläggning i termos, Hur får man bort den?
          hattstugan
          Inlägg 15-05-2012, 13:07
          Länk hit: #21

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Man ska aldrig använda flaskborste mot termosglas!! Risk finns att man petar hål på glaset!

Citera
          Christa
          Inlägg 15-05-2012, 15:15
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (hattstugan @ 15-05-2012, 14:07) *
          Man ska aldrig använda flaskborste mot termosglas!! Risk finns att man petar hål på glaset!

Det är en ståltermos. Finns det glastermosar fortfarande?

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 15-05-2012, 17:49
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

Helt plötsligt förstår jag varför det finns bruksanvisning på tandkrämstubar...

Redigerat av Kryddan03: 15-05-2012, 17:49

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          malcolm
          Inlägg 15-05-2012, 17:50
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Testa med avkalkningsmedel för kaffebryggare.

Citera
          anne-li i olofst...
          Inlägg 15-05-2012, 18:05
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 610
          Medlem nr: 1 876

Prova med liiiite hett vatten och risgryn, skaka, skaka och skaka! (Vet tyvärr inte hur många gånger,, men SKAKA)
          Upprepa och tillsätt lite diskmedel, därefter skölj och jag garanterar att det är rent!!!! flirting.gif

Citera
          Peztis
          Inlägg 15-05-2012, 19:08
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Använder du ättika så räcker det nog med en 30 min eller så, troligen samma sak med citronsyra. Använder du maskindiskmedel (där är fördelen med pulver att man behöver inte dela eller finfördela tabletten) så låt det stå över natten.

Ta en ficklampa och lys ned i termosen så borde du lättare se om där är beläggning kvar eller inte.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          EMEL
          Inlägg 15-05-2012, 19:34
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 30 027

Fyll termosen med riktigt varmt vatten och häll i 2-3 tsk bakpulver och när det fräst färdigt kör runt med borste . Fungerar jämt för mig .

Citera
          Christa
          Inlägg 15-05-2012, 19:51
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (EMEL @ 15-05-2012, 20:34) *
          Fyll termosen med riktigt varmt vatten och häll i 2-3 tsk bakpulver och när det fräst färdigt kör runt med borste . Fungerar jämt för mig .

Det där med bakpulver är nog det mest spännande tipset jag har fått. Elisabeth skrev det också men inte om det skulle blandas med vatten och temperaturen på det eventuella vattnet och inte hur länge.

Tänk så mycket enklare när man skriver som du Emel.

Detta skrivet därför att Ruda och Elisabeth tyckte det var såå konstigt att jag frågade om detaljer och inte bara provade runt på egen hand.

När jag från början ställde frågan så trodde jag nog mest på något surt men var rädd att jag skulle skada termosen om jag tog för starkt eller lät det stå för länge.

Tack för alla tips jag har fått!

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 15-05-2012, 20:31
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Christa jag förutsatte att man som vuxen kvinna har lite kunskaper om det ena och det andra. Bakpulver använder man ju till lite olika saker och då alltid med vatten. Att det inte hjälper om man strör lite torr pukver i termos förstår man ju eller hur.....

Elisabeth

Citera
          Skeppsråttan
          Inlägg 15-05-2012, 21:24
          Länk hit: #30

Gäster

Nä Elisabeth lägg av. Såna kunskaper lärs inte längre ut i skolan, har då inte gjorts i min tid och jag är inte så mycket yngre än Christa tror jag. Och dina råd skrevs på utrikiska dessutom, vilket Christa försökte förstå genom att skriva motfrågor på samma språk. Hedervärt tycker jag av henne, men när jag frågade varför ni skrev på utrikiska fick jag ett jäkla tyket svar av dig.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 16-05-2012, 04:15
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Birgits trädgård @ 16-05-2012, 03:13) *
          Elisabeth, jag förutsätter att man som mogen kvinna inte gör sig sarkastisk på det sätt som jag tycker att du gör. Gossen Muda är inte bättre han, men han må väl å andra sidan bara vara en pojkspoling också(framförallt av hans avatar att döma) giggle.gif .

Vad pysslar du med själv? nono.gif
          Delar du trädgård med Benny?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Red Top
          Inlägg 16-05-2012, 05:39
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (*Stintan* @ 16-05-2012, 05:15) *
          Vad pysslar du med själv? nono.gif
          Delar du trädgård med Benny?

Ja det gör hon alldeles säkert. Bifogad bild

CITAT (Birgits trädgård @ 16-05-2012, 01:53) *
          Vad trevligt! Ännu ett foto på en padda. yahoo.gif Jag delar helt min åsikt med dig att paddor, och framförallt deras parningstid i vattnet hör till ett av de största vårtecknen. Min man (som fick sitt konto avstängt) bidrog med den här bilden:
          (Jag tycker den är värd att lägga upp igen även fast den förmodligen inte kommer vara med i själva fototävlingen. wink.gif )

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Red Top
          Inlägg 16-05-2012, 05:47
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (Skeppsråttan @ 15-05-2012, 22:24) *
          Nä Elisabeth lägg av. Såna kunskaper lärs inte längre ut i skolan, har då inte gjorts i min tid och jag är inte så mycket yngre än Christa tror jag. Och dina råd skrevs på utrikiska dessutom, vilket Christa försökte förstå genom att skriva motfrågor på samma språk. Hedervärt tycker jag av henne, men när jag frågade varför ni skrev på utrikiska fick jag ett jäkla tyket svar av dig.

Christa försökte inte förstå, hon förstod precis vad Elisabeth skrev. Vilket syns på det korrekta svaret. yes.gif

Dessutom var inte svaret från Elisabeth till dig särskilt "tyket". Det var en helt rimlig förklaring. Har man tyska, som modersmål och precis har varit inne på ett tyskt forum, märker man nog inte själv att man skriver på sitt eget modersmål, när man hoppar över till ett annat välbekant forum.

Gör inte hönor av fjädrar i onödan. Bifogad bild

--------------------

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Red Top
          Inlägg 16-05-2012, 06:05
          Länk hit: #34

Medlem

Glömde förresten:

CillaM:s metod är den jag använder. Jag brukar använda, c:a en matsked citronsyra, (vilket är betydligt miljövänligare än maskindiskmedel((som oxå är väldigt effektivt flirting.gif )), men jag brukar hälla i kokhett vatten från vattenkokaren. Fyller ända upp, och låter stå över natten, för säkerhets skull. Simsalabim, så är både termosar, tekannor, tekoppar skinande fria från beläggningar. Bifogad bild

Har man fler föremål, går det utmärkt att återanvända citronsyreblandningen, eftersom den fungerar lika bra kall.

Bakpulver eller ättika fungerar säkert lika bra, men jag har inte prövat det. Bifogad bild

--------------------

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 16-05-2012, 06:06
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Red Top @ 16-05-2012, 06:47) *
          Christa försökte inte förstå, hon förstod precis vad Elisabeth skrev. Vilket syns på det korrekta svaret. yes.gif

Dessutom var inte svaret från Elisabeth till dig särskilt "tyket". Det var en helt rimlig förklaring. Har man tyska, som modersmål och precis har varit inne på ett tyskt forum, märker man nog inte själv att man skriver på sitt eget modersmål, när man hoppar över till ett annat välbekant forum.

Gör inte hönor av fjädrar i onödan. Bifogad bild

Tack Red Top så måste det har varit yes.gif Ibland när man hoppar mellan olika fora då kan det bli så.

Skeppsråttan jag lärde mig det inte heller i skolan, man lär sig mycket genom livet.

Elisabeth

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 16-05-2012, 07:05
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Red Top @ 16-05-2012, 06:39) *
          Ja det gör hon alldeles säkert. Bifogad bild

CITAT (Birgits trädgård @ 16-05-2012, 01:53) Vad trevligt! Ännu ett foto på en padda. yahoo.gif Jag delar helt min åsikt med dig att paddor, och framförallt deras parningstid i vattnet hör till ett av de största vårtecknen. Min man (som fick sitt konto avstängt) bidrog med den här bilden:
          (Jag tycker den är värd att lägga upp igen även fast den förmodligen inte kommer vara med i själva fototävlingen. wink.gif )

Ooops ja där ser man! giggle.gif Kanske hade varit bra att ändra beteende samtidigt med könsbytet. g.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Christa
          Inlägg 16-05-2012, 07:50
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (Red Top @ 16-05-2012, 06:47) *

Suck! Hur skall jag kunna förstå om man skall 1 eller 3 teskedar per liter vatten och om det skall vara varmt eller inte?

Jag tänkte provat med 1 tsk per liter och ljummet vatten eftersom Elisabet inte svarade när jag frågade om det.

Jag äär inte ute efter att trassla till det i onödan. Jag har inte tid med sådant trams och att retas med folk eller göra sig rolig på deras bekostnad hör till det som jag betraktar som omoget.

Jag började min yrkesbana som kemist och det kan förståss förklara varför jag söker den optimala kemiska sammansättningen och som sagt varför skall jag börja experimentera fram den bästa blandningen för rengöring om någon annan är vänlig nog att dela med sig av sina erfarenheter?

Att man kan använda bakpulver för att lösa upp beläggningar har jag f öv aldrig hört talas om tidigare och det lät så spännande så det tänker jag prova först om jag bara har något hemma.

Redigerat av Christa: 16-05-2012, 07:53

Citera
          Red Top
          Inlägg 16-05-2012, 08:17
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (Christa @ 16-05-2012, 08:50) *
          Suck! Hur skall jag kunna förstå om man skall 1 eller 3 teskedar per liter vatten och om det skall vara varmt eller inte?

Jag tänkte provat med 1 tsk per liter och ljummet vatten eftersom Elisabet inte svarade när jag frågade om det.

Jag äär inte ute efter att trassla till det i onödan. Jag har inte tid med sådant trams och att retas med folk eller göra sig rolig på deras bekostnad hör till det som jag betraktar som omoget.

Jag började min yrkesbana som kemist och det kan förståss förklara varför jag söker den optimala kemiska sammansättningen och som sagt varför skall jag börja experimentera fram den bästa blandningen för rengöring om någon annan är vänlig nog att dela med sig av sina erfarenheter?

Att man kan använda bakpulver för att lösa upp beläggningar har jag f öv aldrig hört talas om tidigare och det lät så spännande så det tänker jag prova först om jag bara har något hemma.

Christa!

Mitt inlägg var inte riktat till dig och definitivt inte någon kritik mot dig eller din förmåga att förstå. Det var ett svar på Skeppsråttans inlägg.

Man måste inte missförstå allt som skrivs och inte heller ta åt sig personligen. smile.gif

--------------------

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 16-05-2012, 12:33
          Länk hit: #39

Medlem

Bakpulver är bra för mycket.

T ex mot myror i trädgården eller i avloppet. I stugan, när vattnet i diskbänken bara rann sakta ner så hälle vi i några skedar bakpulver och direkt kokande vatten efteråt. Efteråt var det mycket bättre igen.

Bakpulver är användbart till mycket, inte bara bakning.

Nu skrev jag inte på utrikiska trots att jag skrev nåt i ett tyskt forum förut smile.gif

Elisabeth

Citera
          Motti
          Inlägg 16-05-2012, 21:56
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jag är ju Jägarfru och har koll på Thermosar och dess rengöring ;)Hett vatten och maskindiskmedel låt stå i ett par timmar skölj i många vatten klart !

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 16:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon