Hej alla på trädgårdsforum!
Förra sommaren köpte jag en pionrot på plantagen som jag satte ner strax under jordytan i en ganska stor kruka (5 liter typ). Den fick så småningom en ganska yvig blast men inga blommor.
Sedan glömde jag min stackars oisolerade pionkruka ute på uteplatsen under vintern, men tänkte att jag ändå skulle ge den en chans i år. När frosten var borta vattnade jag den och satte så småningom in den i mitt lilla växthus (metallram med plastöverdrag från Jula) Hade ingen större förhoppning om att något skulle hända men nu har något hänt!
Det har kommit upp något som liknar gräs i krukan Är detta den blivande pionblasten? Kan inte minnas att den såg ut så förra året, men å andra sidan står mitt minne under all kritik.
Vad skall jag göra med den vidare? Bör jag gödsla den på något sätt? Bör krukan stå kvar i växthuset eller bör jag flytta ut den i friska luften? Bör jag plantera den i mitt lilla trånga land? Det är ganska dålig jordmån i det, typ grus-och stenblandad ledjord med ett lager planteringsjord över, plus att det växer sju låga buskar i en tre meter lång rad med endast ca 40 cm emellan. Jag hyr en studentbostad så det är väl tänkt att det inte skall vara så mkt mer än dessa buskar i det landet.
Uteplatsen är i soligt läge från 10-20 ca, om det har någon betydelse.
Tacksam för all hjälp jag kan få, vill så hemsk gärna ha en pion i min trädgård!
|