Suniverse
Hej alla på trädgårdsforum!

Förra sommaren köpte jag en pionrot på plantagen som jag satte ner strax under jordytan i en ganska stor kruka (5 liter typ). Den fick så småningom en ganska yvig blast men inga blommor.

Sedan glömde jag min stackars oisolerade pionkruka ute på uteplatsen under vintern, men tänkte att jag ändå skulle ge den en chans i år. När frosten var borta vattnade jag den och satte så småningom in den i mitt lilla växthus (metallram med plastöverdrag från Jula) Hade ingen större förhoppning om att något skulle hända men nu har något hänt!

Det har kommit upp något som liknar gräs i krukan Är detta den blivande pionblasten? Kan inte minnas att den såg ut så förra året, men å andra sidan står mitt minne under all kritik.

Vad skall jag göra med den vidare?
Bör jag gödsla den på något sätt?
Bör krukan stå kvar i växthuset eller bör jag flytta ut den i friska luften?
Bör jag plantera den i mitt lilla trånga land?
Det är ganska dålig jordmån i det, typ grus-och stenblandad ledjord med ett lager planteringsjord över, plus att det växer sju låga buskar i en tre meter lång rad med endast ca 40 cm emellan. Jag hyr en studentbostad så det är väl tänkt att det inte skall vara så mkt mer än dessa buskar i det landet.

Uteplatsen är i soligt läge från 10-20 ca, om det har någon betydelse.

Tacksam för all hjälp jag kan få, vill så hemsk gärna ha en pion i min trädgård!
Gåsis
Välkommen hit! Det som liknar gräs är inte pion, pionens skott är med god vilja liiiite lik röd sparris. Den borde dessutom ha tittat upp redan, de är tidiga att titta upp. Pioner kräver ganska mycket jord, jag tror din kruka är i minsta laget, men jag vet inte säkert eftersom jag aldrig krukodlat pion. Jag tycker du ska spara din kruka ett litet tag till innan du ger upp och om du köper en ny rot plantera den grunt, nästan så den ligger i jordytan, och i en stor och djup kruka om du inte har möjlighet att plantera den i marken. Lycka till!

/Åsa
Irene_L
Tror inte heller att det gräsliknade är pionen. Här kan du se hur pionskotten ser ut:

http://blomster-tips.blogspot.se/2010/02/pion-paeonia.html
Suniverse
Tack för hjälpsamma svar!

Ok, enligt bilderna är "gräset" helt klart inga pionskott. Då är frågan, vad sjutton ÄR det då!? För gräset tittar verkligen upp på den yta där blasten var förra sommaren.. Ska bli spännande att se :-D

Jag följer era råd och väntar ett tag med att tippa ur krukan, både av kärlek till pionen och av nyfikenhet för gräset. Tror nog det är lika bra att skaffa sig en ny rot nästa gång jag har vägarna förbi plantagen.

Vet ni föresten om det bara är frösådda pioner som det tar ett par år för att blomma, eller gäller detta även detta när man sätter rot? Blir lite rastlös om jag måste vänta ytterligare ett år innan jag får mina pioner.

Men men, den som väntar på något gott...
Sofia H
En större pion som köpts i kruka på våren kan ha knoppar, och alltså blomma, samma sommar, men det är nog långt ifrån alltid. En höstköpt pion är oftast barrotad, och de blommar ofta, men inte alltid följande sommar. Om det är en dubbel/fylld pion kan den också vara enkelblommande första sommaren. Köp gärna kvalitet när det gäller pioner, de är dyra som .... men det har man igen på sikt. Om du köper ny pion nu (eller i höst) och får ner den i jorden så fort som möjligt har du bra chanser att få se blommor sommaren 2013!/Sofia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon