Vad får man äta egentligen om man har diabetes II, jag har varit inlgd på ett rehabhem i två månader men inte fått klart för mig vad som är okej och vad som inte är det. Där serverades tex. aldrig pasta och det var aldrig (mer än en gång) ägg till frukost, däremot fanns det alltid vitt bröd för rostning och det kändes lite konstigt. Vissserligen led inte alla patienterna av diabetes men ingen sa att vissa saker var förbjudna, när det gällde efterrätter fick en del patienter chokladpudding medan vi i diabetesklassen fick banan istället vilket jag har hört att man skall undvika liksom vindruvor. Hur som helst så tyckte jag att vi inte gjorde annat än åt, det var frukost på morgonen, lunch, fika på eftermiddagen och middag plus kvällsfika med mackor vid sjutiden på kvällen. Trots allt detta ätande gick jag ner flera kilo och mina blodsockervärden her aldrig varit så bra som då. Det var aldrig färska grönsaker som tomat och sallad uten mest rotfrukter såsom morot etc. fast gurka och paprika serverades till de flesta måltider. Sällan kött och aldrig korv eller liknande men ofta fisk. Nu skall jag försöka äta efter deras diet men det är inte så lätt så jag undrar om någon här har erfarenhet av kost för att få ner blodsockerhalten och vill dela med sig av sina erfarenheter?
|