Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Syréner, föryngring
          robertgoulet
          Inlägg 27-05-2012, 22:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem nr: 8 890

Har gott om syrén i olika former vid sommarstugan och känner nu att det börjar bli dags att föryngra på både en och två fronter, efter blomningen. Gick då på en miss för ett par år sedan då jag efter råd klippte ned en hel häck "jämns med fotknölarna". "Syrén kommer igen", hette det, och det var visserligen sant, men det blev två-tre säsonger helt utan blomning och det känns väldigt trist. Nu skulle jag vilja hålla nere syrénen, men utan att klippa ned den så hårt att blomning nästa år helt uteblir - är det möjligt?

Har även en ädelsyrén som stuckit iväg rejält på höjden och som jag är lite rädd för att bråka med, men som jag ändå skulle vilja få att bli lite lägre och buskigare. Är det något som skiljer vad gäller beskärning mellan bondsyréner och ädelsyréner? Tacksam för svar! smile.gif

Citera
          Cilla
          Inlägg 28-05-2012, 00:17
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Japp det skiljer sig mellan bond- och ädelsyrén, precis som du redan anat. Ädelsyrén är ympad på rot av bondsyrén, och den inympade ädelsorten växer ofta enstammigt, som ett litet träd. På egen rot klarar den sig inte i Sverige (om det inte finns någon ny härdig sort som jag inte känner till).

Man beskär inte gärna hårt i en ädelsyrén, och omformning eller formbeskärning har jag inte sett heller. Man kan beskära dem för att lätta dem, men om man vill få dem tätare är det bättre att göra något med jorden; luckra över rötterna, ta bort grässvålen, lägga på kogödsel innan midsommar och vattna. Höga brukar de inte bli, deras grenar pinnar först rätt upp men tyngs sedan ned helt naturligt med åldern.

Du hade tur som bara behövde vänta ett par år på blom av bondsyrénen efter radikalbeskärning. Det kan ta betydligt längre tid. Man kan frisera den efter blomningen och man kan skära ned till marken några få av de längsta stammarna så att nya uppstår som blommar på lägre höjd. Men ständiga toppningar brukar bli fula när man än gör dem.

--------------------

Citera
          robertgoulet
          Inlägg 28-05-2012, 07:38
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem nr: 8 890

Toppen, tack för snabbt svar. Då ska jag inte bråka med ädelsyrénen, utan det kanske får bli lite gödning längre fram istället. Och försiktigare gallring i syrénhäcken. smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-07-2025, 10:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon