Full version: Syrner, fryngring
robertgoulet
Har gott om syrn i olika former vid sommarstugan och knner nu att det brjar bli dags att fryngra p bde en och tv fronter, efter blomningen. Gick d p en miss fr ett par r sedan d jag efter rd klippte ned en hel hck "jmns med fotknlarna". "Syrn kommer igen", hette det, och det var visserligen sant, men det blev tv-tre ssonger helt utan blomning och det knns vldigt trist. Nu skulle jag vilja hlla nere syrnen, men utan att klippa ned den s hrt att blomning nsta r helt uteblir - r det mjligt?

Har ven en delsyrn som stuckit ivg rejlt p hjden och som jag r lite rdd fr att brka med, men som jag nd skulle vilja f att bli lite lgre och buskigare. r det ngot som skiljer vad gller beskrning mellan bondsyrner och delsyrner? Tacksam fr svar! smile.gif
Cilla
Japp det skiljer sig mellan bond- och delsyrn, precis som du redan anat. delsyrn r ympad p rot av bondsyrn, och den inympade delsorten vxer ofta enstammigt, som ett litet trd. P egen rot klarar den sig inte i Sverige (om det inte finns ngon ny hrdig sort som jag inte knner till).

Man beskr inte grna hrt i en delsyrn, och omformning eller formbeskrning har jag inte sett heller. Man kan beskra dem fr att ltta dem, men om man vill f dem ttare r det bttre att gra ngot med jorden; luckra ver rtterna, ta bort grssvlen, lgga p kogdsel innan midsommar och vattna. Hga brukar de inte bli, deras grenar pinnar frst rtt upp men tyngs sedan ned helt naturligt med ldern.

Du hade tur som bara behvde vnta ett par r p blom av bondsyrnen efter radikalbeskrning. Det kan ta betydligt lngre tid. Man kan frisera den efter blomningen och man kan skra ned till marken ngra f av de lngsta stammarna s att nya uppstr som blommar p lgre hjd. Men stndiga toppningar brukar bli fula nr man n gr dem.
robertgoulet
Toppen, tack fr snabbt svar. D ska jag inte brka med delsyrnen, utan det kanske fr bli lite gdning lngre fram istllet. Och frsiktigare gallring i syrnhcken. smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon