Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 3 4 5  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ansvariga! Datorvirus florerar på odla!
          Alba
          Inlägg 13-07-2012, 13:10
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Jag kan tillägga att jag litar på Anneli som skriver i det forumet. Hon är väldigt kunnig.

Det är alltså inte bara en tråd jag råkade hitta.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-07-2012, 13:43
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (fvd @ 13-07-2012, 11:17) *
          Jag har aldrig påstått att det inte händer att man får virus på nätet eller ännu värre får sina uppgifter kapade. Det jag säger är att om man har säkerhetsprogram och följer de rekommendationer som medföljer är man så säker man kan bli. Om det ändå händer något så kan man inte göra något åt det men någon annan tar förlusten t ex banken. Det är inte mycket ide att försöka leta och förebygga själv eftersom man inte kan ha dessa resurser och kunskaper själv. Då måste man sitta i en annan position som t ex odlas ansvariga gör. De undersöker alla problem som rapporteras och återkommer det har jag sett Jag är lugn med det bl a därför att det finns" bättre" ställen där skumma personer kan hitta riskbenägna användare. Det du kommer med är påståenden om saker som har hänt någonstans som är omöjliga att undersöka. Jag ser inte tillstymmelse av fakta i ditt senaste inlägg heller inte ens vems problem det är. På grund av det har jag svårt att tro dig. För övrigt är det typiskt att när man inte har argument så angriper man personen.

Det var väl du som angrep mig till att börja med och det därför att du inte förstår problemet. Du påstår faktiskt både det ena och det andra på osaklig grund. Du själv är ju uppenbarligen inte drabbad så varför hur du kan yttra dig vet jag inte. Varför i herrans namn skulle jag sitta här och ljuga om en så allvarlig sak som detta? Är det någon som sitter här och hittar på så är det du. Jag kan inte se någon som helst anledning att fortsätta diskutera med dig om detta utan föredrar att föra diskussionen med forumansvariga. Jag har mailkontakt med Göran angående detta.

Hur kan du yttra dig om vad andra fått i sina datorer och varifrån. Jag vet att jag fick viruset här på Odla! Jag hade nämnligen inte varit inne på någon annan sajt när jag fick varningen och detsamma gäller för andra drabbade.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          jaj-51
          Inlägg 13-07-2012, 13:58
          Länk hit: #83

Gäster

Något har förbättrats, käns som flera veckor utan att få in virus i datorn trotts besök på odla.nu.

Hoppas det varar och AVG programet fortsätter fungera vilket det borde göra med dagliga updateringar.

Alla virusintrång har varit av typen samla lösenord och därmed av den farliga typen som man inte vil råka utför.

Hur skyddar Odla.nu oss från virus?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-07-2012, 15:17
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det är helt uppenbart att det har spridits virus eller liknande genom Odla, och då troligen via reklamen. Hos mig har de stoppats genom att jag spärrat cookies mm från tredje part.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Alba
          Inlägg 13-07-2012, 16:04
          Länk hit: #85

Medlem

Jag har nu scannat med både Anti Malware och Super Anti Spyware - inget hittades.

Jag förstår inte detta med virus och tojaner. Bevisligen är det flera som fått det på Odla Varför får en del det och andra inte ?
          Kan någon förklara hur det hänger ihop.

Citera
          gnon49
          Inlägg 13-07-2012, 16:29
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Som lekman misstänker jag att det beror på vilka program man har igång om man drabbas eller inte. En drös med olika aktörer laddas ju in samtidigt som Odlas webbsida. Så här ser min dator ut inne på Odla.
          Bifogad fil  Namnl_s.jpg ( 402.27k ) Antal nedladdningar: 33

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          jaj-51
          Inlägg 13-07-2012, 16:47
          Länk hit: #87

Gäster

Vilka program som är igång syns i "aktivitetshanteraren" under "fliken" processer.
          Inget nytt program startas när jag öppnar Odla.nu.

Citera
          Alba
          Inlägg 13-07-2012, 17:08
          Länk hit: #88

Medlem

När jag kollar aktivitetshanteraren är det ju massor som är igång.
          Hur ser jag vilket som ev. kopplas till Odla ?

Citera
          Rihane
          Inlägg 13-07-2012, 18:08
          Länk hit: #89

Gäster

CITAT (Alba @ 13-07-2012, 18:08) *
          När jag kollar aktivitetshanteraren är det ju massor som är igång.
          Hur ser jag vilket som ev. kopplas till Odla ?

Tryck på egenskaper med höger-musknapp när du ställt dig på processraden, då får du lite mer information och lättare också att kopiera processnamnet(den som slutar på .exe) för att göra en sökning på exempelvis

http://www.bleepingcomputer.com/startups/

Där får du en del processer förklarade och om dom borde starta samt (ibland) direkta varningar.
          Bara för att testa kan du skriva in
          svchost.exe

Citera
          Alba
          Inlägg 13-07-2012, 19:14
          Länk hit: #90

Medlem

confused.gif

Jag hittar inte det du säger.

Jag högerklickar längst ned på skrivbordet i aktivitetsraden och väljer aktivitetshanteraren och där finns flera flikar att klicka på bla processer. Om jag högerklickar sen på en rad inne i processer avsluta process, avsluta processträd, ange prioritet och ange processortilldelning. Inget om egenskaper kommer upp där.

Redigerat av Alba: 13-07-2012, 19:26

Citera
          gnon49
          Inlägg 13-07-2012, 21:51
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Tabellen nere till höger på min skärmdump visar bara vilka som blockerats av programmet nocript vid besök på Odla.se, inte att dom skulle vara "farliga" på något sätt.
          Men jag försöker minimera risken så gott det nu går. Dessutom vill jag surfa utan att vara totalövervakad hela tiden. Kan jag undvika Googles o Facebook är halva segern vunnen. Dom är livsfarliga i sitt snokande.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Rihane
          Inlägg 14-07-2012, 16:33
          Länk hit: #92

Gäster

CITAT (Alba @ 13-07-2012, 20:14) *
          confused.gif

Jag hittar inte det du säger.

Jag högerklickar längst ned på skrivbordet i aktivitetsraden och väljer aktivitetshanteraren och där finns flera flikar att klicka på bla processer. Om jag högerklickar sen på en rad inne i processer avsluta process, avsluta processträd, ange prioritet och ange processortilldelning. Inget om egenskaper kommer upp där.

Konstigt. Skulle ge dig förslag på att gå in på att "öppna filens mapp" för man får fram ett val på egenskaper där också. Men du kan kanske inte välja det heller(?).

Annars får du skriva in processens namn. Man ska vara försiktig med att ta bort processer. Om jag fattat det rätt så är det bättre att låta virusprogram göra det. Eller låta dom ta bort det som skapar processen.

Intressant...såg nu när jag tittade att om jag går in på "rad inne i processer" som du kallar det, högerklickar och trycker fram "öppna filens mapp" så kan jag göra en virussökning på själva processen. Osäker på vad nytta det gör och om antivirusprogrammen skriker för själva viruset/(eller trojanen) behöver inte sitta vad jag förstår inte i processen. Viruset/trojanen skapar det och det är inte alla processer som syns där(Tror jag?). Kanske det gör nytta om man efteråt gör en virussökning...bara en gissning.

Citera
          skånepåg
          Inlägg 15-07-2012, 12:16
          Länk hit: #93

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

Precis, är du ovan så stäng inte ner allt du inte vet vad det är, för dummar till datorn som tusan om det skulle vara en process som är viktig, men efter en omstart är allt tillbaks igen wink.gif
          Antivirus och brandvägg ska skydda det mesta om man har koll på de och ställt in rätt, mycket släpps igenom i vissa portar som några märkt av som har nämnts ett par gånger och av mej, det är användarens fel wink.gif
          Så här ser aktivitetshanteraren ut i Windows 8 ^^
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  task.jpg ( 240.33k ) Antal nedladdningar: 22

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-07-2012, 15:20
          Länk hit: #94

Medlem

Det fanns tidigare någon sajt där man kunde gå in för att kolla så inga portar stod öppna obehörigt. Någon som kommer ihåg var?

--------------------

Citera
          skånepåg
          Inlägg 15-07-2012, 17:48
          Länk hit: #95

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

Alla portar ska vara stängda bara när du ger tillåtelse för alla program och internet så är just de öppna automatiskt men går att stänga men inte bra, några kryphål finns i programvaror som uttnytjar sånt, det är ju användaren som vet vad den klickar på och har för system. men kan du nog kolla i windows typ brandväggen om den ger en lista om du amvänder den tongue.gif
          Beroende på vad för program och vilken port den tilldelas om man vill lära sej det så är det lätt att veta vad som händer ^^

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          jaj-51
          Inlägg 15-07-2012, 19:21
          Länk hit: #96

Gäster

CITAT (Gossen Ruda @ 15-07-2012, 16:20) *
          Det fanns tidigare någon sajt där man kunde gå in för att kolla så inga portar stod öppna obehörigt. Någon som kommer ihåg var?

Vil minas att du kör Win7 ?
          Nej men kolla Kontollpanelen=>Sytstem och Säkerhet => Windows-brandväggen och välj menyn avancerade inställningar.

Rehler för inkommande resp. utgånde trafik visar vilka program men inte portar.
          Där kan finnas en del att fixa med.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-07-2012, 20:53
          Länk hit: #97

Medlem

Jag har Win7 i sommarstugan och XP i stan. Efter att ha haft hjärnan på gång i bakgrunden kom jag på att testet jag letade efter fanns hos Post och telestyrelsen. https://testadatorn.pts.se/ Min dator var ok. smile.gif

--------------------

Citera
          joz
          Inlägg 15-07-2012, 21:03
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 291
          Medlem nr: 12 428

CITAT (Gossen Ruda @ 15-07-2012, 16:20) *

tex : ShieldsUP! - Gibson Research
          https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-07-2012, 22:37
          Länk hit: #99

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

.....

Redigerat av *Stintan*: 18-07-2012, 22:45

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

5 sidor V  « < 3 4 5
          SnabbsvarSkriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2026, 09:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon