Det var ganska stora krukor du har. Det har jag mindre erfarenhet av. Men med vanliga medelstora krukor har jag testat att ställa samma växt på tre olika ställen förförra sommaren under semestern. Ett gäng ställde jag inne, ett ute i skuggan och ett i badkaret, där jag hade ställt en uppochnedvänd låda med en gigantisk handduk på. Sedan ställde jag alla krukor på handduken och fyllde badkaret med vatten. Sedan sög handduken upp vattnet och krukorna var faktiskt för blöta, så även de mer vattenkrävande växterna hade klarat sig dåligt. Bäst funkade ute i skuggan.
Jag är ofta borta 2-3 veckor över sommaren och har någon som vattnar det mesta ungefär var 4:e dag. Så länge jag inte ställer saker i stekande sol brukar det räcka. Och så ser jag till att vattna ordentligt en tid innan jag åker iväg, så att jag lämnar växterna i så bra tillstånd som möjligt.
Vad har du i dina krukor? Det kanske inte är så aktuellt i ditt fall, men vissa växter har jag lärt mig att man bäst kan klippa ner när man åker, så klarar de sig med minimalt med vatten och är stora och fina igen när man kommer hem. Det gör jag med många kryddväxter.
|