fraiche
31-05-2012, 19:47
Jag planerar att vara borta 1-2 veckor i sommar och har ingen granne som jag kan be att sköta växterna. Kanske kan en kollega komma förbi nån gång i veckan och kolla till dem, men när det är varmt brukar de behöva vatten varannan dag iallafall. Nu har jag kommit på en variant som jag undrar vad ni tror om. Mina krukor är 75x25 cm och 50 cm höga. Jag tänker att jag ska köpa såna där plastlådor som man kan sätta under sängen som är typ 8 cm höga, ställa krukorna i dem och fylla på med vatten. Vad tror ni om det? Eftersom det bara är vatten på nedre delen av krukan borde det finnas syre nog åt växterna tänker jag. Ungefär som om man har högt grundvatten ett par veckor bara... Om inte vattnet räcker så tänker jag att man kan ha en likadan bredvid som är fylld med vatten och en slang emellan så att de blir kommunicerande kärl och det därmed fylls på vatten när det sugs upp av växterna.
kerstinh
31-05-2012, 20:05
Det var ganska stora krukor du har. Det har jag mindre erfarenhet av. Men med vanliga medelstora krukor har jag testat att ställa samma växt på tre olika ställen förförra sommaren under semestern. Ett gäng ställde jag inne, ett ute i skuggan och ett i badkaret, där jag hade ställt en uppochnedvänd låda med en gigantisk handduk på. Sedan ställde jag alla krukor på handduken och fyllde badkaret med vatten. Sedan sög handduken upp vattnet och krukorna var faktiskt för blöta, så även de mer vattenkrävande växterna hade klarat sig dåligt. Bäst funkade ute i skuggan.
Jag är ofta borta 2-3 veckor över sommaren och har någon som vattnar det mesta ungefär var 4:e dag. Så länge jag inte ställer saker i stekande sol brukar det räcka. Och så ser jag till att vattna ordentligt en tid innan jag åker iväg, så att jag lämnar växterna i så bra tillstånd som möjligt.
Vad har du i dina krukor? Det kanske inte är så aktuellt i ditt fall, men vissa växter har jag lärt mig att man bäst kan klippa ner när man åker, så klarar de sig med minimalt med vatten och är stora och fina igen när man kommer hem. Det gör jag med många kryddväxter.
fraiche
31-05-2012, 20:27
Den med kryddor kan jag klippa ner, men i de andra är det stockrosor, vallmo, smultron, riddarsporre och sånt. Så de kan inte klippas ner.
Alexander-VG-zon3
31-05-2012, 21:39
Hade inte gjort något alls, mer än satt dom i skugga i ett öppet läge (så ev regn kommer åt). Och vattna rejält när du åker som kerstinh skrev, så kommer dom klara en vecka utan problem.
Vilka kryddor gäller det ? är det ''medelhavskryddor'' så mår dom bara bra av att torka upp innan man vattnar.
Hej
A Du kan sätta dem i skogen Men innan dess,
1 Om du har kruka på diameter 10 cm,
2 Du ska hämta kruka på 16 cm sen lägga på inverterat fat och fyller på vatten.
3 Lägga kruka1 i krukan2.
B Du kan sätta en hink fylld med vatten i närheten av
krukor Och sedan lägga en remsa av bomull mellan hink och krukor
remsa måste kontakta på krukor jord för att flytta vatten från hinken
till krukor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.