| |
Spöken/andar |
|
|
|
Ugglemormor
|
03-06-2012, 20:00
|
Gäster

|
Demoner är enbart ens egna mörka sidor, det som man inte vill veta av. Andarna är goda och innehåller alla vårt kunskap vi samlat på oss under många livstider här på jorden. Allt det vi samlat på oss, men alla själar har inte lika utvecklade kunskaper för att vi är olika samt hur mycket vi har kunnat få med oss vid olika tillfällen. Svårt att förklara det enkelt, men i det stora hela möts vi av endast kärlek hur vi än har levt, men att till fullo ska bli det som krävs så får vi födas hit igen tills man följt det planet som det behövs.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-06-2012, 20:42
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Nu börjar det likna predikan, inte bra! Det där är vad du tror bara och behöver inte vara samma för andra. De gamla grekerna trodde demonerna var goda, som skyddsänglar. Det är kristendomen som hittade på att demoner är onda.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
03-06-2012, 20:42
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Kommer vägglöss till himlen/paradiset? Har dom en själ/ande? Varför spökar inte dom? Är det bara människor som har en själ/ande? Vi människor har ju gjort livet för djuren till ett helvete. Vår egen tagna rätt att besitta dessa kreatur, har gjort dem "själlösa". Är det någon mening för dem att leva, mer än som föda? Vad med annat levande, t.ex. ett träd?
När människor begränsar sina övernaturliga tankar till enbart människor, så grundar det sig på Bibeln, där "människan är utvald av Gud". Ett sådant trams, så man nästan skäms över att vara av samma art, som dem som gjort uttalandet.
Enligt NE så är ordet "vidskepelse" på väg att bannlysas. Det beskriver, på ett nedsättande sätt, människors tro på övernaturliga ting. Att tro på spöken/andar är vidskepelse, oavsett vad NE anser om rättfärdigheten i användningen av ordet. Likafullt vill man i USA's sydstater göra skapelsehistoria av Bibeln - som vetenskap! "-Alltings upprinnelse kommer från Adam och Eva!".
Att tro på spöken/övernaturliga väsen är baserat på en rädsla, som prästerskapet har intutat i oss sedan tidernas begynnelse, och med evig förbannelse som straff, om vi inte gjorde som dom lärde (men inte gjorde själva). S.k. "övernaturliga" gåvor finns inte. Siare är bluff! Mediet i Delfi tolkades av "präster" som gav sin egen syn på vad som yrades, och då till sin egen fördel - ekonomiska fördel. Så har det alltid varit, och så kommer det alltid att förbli. Men skänk gärna en slant till Frälsis, så att överstkommenderade kan få sin väl tilltagna lön!
|
|
|
|
|
|
|
|
03-06-2012, 21:09
|

Medlem

|
CITAT (Bengalow @ 03-06-2012, 21:42)  Kommer vägglöss till himlen/paradiset? Har dom en själ/ande? Varför spökar inte dom? Är det bara människor som har en själ/ande? Vi människor har ju gjort livet för djuren till ett helvete. Vår egen tagna rätt att besitta dessa kreatur, har gjort dem "själlösa". Är det någon mening för dem att leva, mer än som föda? Vad med annat levande, t.ex. ett träd?
När människor begränsar sina övernaturliga tankar till enbart människor, så grundar det sig på Bibeln, där "människan är utvald av Gud". Ett sådant trams, så man nästan skäms över att vara av samma art, som dem som gjort uttalandet.
Enligt NE så är ordet "vidskepelse" på väg att bannlysas. Det beskriver, på ett nedsättande sätt, människors tro på övernaturliga ting. Att tro på spöken/andar är vidskepelse, oavsett vad NE anser om rättfärdigheten i användningen av ordet. Likafullt vill man i USA's sydstater göra skapelsehistoria av Bibeln - som vetenskap! "-Alltings upprinnelse kommer från Adam och Eva!".
Att tro på spöken/övernaturliga väsen är baserat på en rädsla, som prästerskapet har intutat i oss sedan tidernas begynnelse, och med evig förbannelse som straff, om vi inte gjorde som dom lärde (men inte gjorde själva). S.k. "övernaturliga" gåvor finns inte. Siare är bluff! Mediet i Delfi tolkades av "präster" som gav sin egen syn på vad som yrades, och då till sin egen fördel - ekonomiska fördel. Så har det alltid varit, och så kommer det alltid att förbli. Men skänk gärna en slant till Frälsis, så att överstkommenderade kan få sin väl tilltagna lön! För mig har det som sagt inget som helst med religion att göra. Jag tror inte på någon gud och alltså inte heller på något paradis eller helvete. Jag tycker att du gör fel som kopplar ihop det övernaturliga med religion även om religioner dragit nytta av det. Vem har begränsat det till att bara gälla människor? Du kan ju faktiskt inte veta vad andra tror, lika lite som att du kan veta att det du påstår är det enda rätta.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
03-06-2012, 21:17
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Visst kommer vägglöss till himmelen om vi gör det. Vi är ju gjorda av samma byggstenar om än olika ritning. För mig hänger allt levande o dött ihop. Arter skapas o arter dör, jorden omskapas, istider kommer o istider går. Vår egen historia är kort. Homo Sapiens är väl en av dom yngsta arterna. Ändå vill vi gärna framstå som en skapelsens krona. Får jag ta med mig hunden in i himmelen.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-06-2012, 22:13
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Nåja, Stintan, den mest spridda tron på övernaturliga ting är väl ändå religionen, och den erbjuder de troende ett liv i "lyx", om man lever efter dess regler. Att säga att man inte tror på Gud, men spöken, går liksom inte ihop för mig. Likaså de "övernaturliga" gåvor som vissa har fått. Skrymt säger jag. Slagrutemän, tomtar eller troll är detsamma. Låter man sig luras tillräckligt mycket, så kommer man i "Lyxfällan" till slut, och donerar sin kvarlåtenskap till en eller annan frikyrkofond. Det är detta som det går ut på. (jfr avlatsbrev)
Jag redovisar inte en allenatro, det är bara min mening som jag uttrycker. Vad uttrycker du? Vad beträffar begränsningen till Paradiset/Helvetet, så är det Bibeln som säger så - människan är utvald som Guds like...
|
|
|
|
|
|
|
|
03-06-2012, 22:54
|

Medlem

|
CITAT (Bengalow @ 03-06-2012, 23:13)  Nåja, Stintan, den mest spridda tron på övernaturliga ting är väl ändå religionen, och den erbjuder de troende ett liv i "lyx", om man lever efter dess regler. Att säga att man inte tror på Gud, men spöken, går liksom inte ihop för mig. Likaså de "övernaturliga" gåvor som vissa har fått. Skrymt säger jag. Slagrutemän, tomtar eller troll är detsamma. Låter man sig luras tillräckligt mycket, så kommer man i "Lyxfällan" till slut, och donerar sin kvarlåtenskap till en eller annan frikyrkofond. Det är detta som det går ut på. (jfr avlatsbrev)
Jag redovisar inte en allenatro, det är bara min mening som jag uttrycker. Vad uttrycker du? Vad beträffar begränsningen till Paradiset/Helvetet, så är det Bibeln som säger så - människan är utvald som Guds like... Det är iallafall inte religionen jag pratar om. Religioner är skapade av människor av en anledning. Jag förstår inte kopplingen du gör. Jag vet inte om det finns spöken men vad har dessa med gud att göra om dom skulle finnas? Slagrutemän ja varför inte? Jag tror ju att det finns energier vi inte kan förklara....än men som gör att vissa skulle kunna hitta vatten med slagruta. Tomtar och troll och annat knytt vimlar det ju av i skogen. Stackars dig som inte sett dom.  Jag tänker dock inte på dessa tre företeelser överhuvudtaget när jag pratar om övernaturligt. För mig ligger det på ett annat plan. Vad skulle t.ex. telepati ha med gud och religion att göra. Eftersom jag inte tror på gud så tror jag inte heller på bibeln. Vad jag uttrycker? Min mening såklart. Andra får ha sin.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-06-2012, 08:32
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Vad har slagruta med spöken och andar att göra?????
|
|
|
|
|
|
|
|
04-06-2012, 09:35
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-06-2012, 09:32)  Vad har slagruta med spöken och andar att göra????? Båda är parapsykologiska "fenomen"
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
|
|
|
04-06-2012, 09:55
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
det kan man undra då de inte har något gemensamt. men är man skeptiskt till det ena är det kanske lätt att vara skeptiskt till annat"ovetenskapligt". att slagruta fungerar och har använts i tusentals år kan man kanske förbise? att man i asien fortfarande bygger hus och anpassar inredning efter slagruta,pendlar och grundläggande regler inom feng shui är förmodligen totalt vansinnigt efter "vetenskapliga" principer. att man fortfarande kan kolla gamla byggnader och se att våra förfäder byggt hus efter samma principer med hänsyn till bl.a currylinjer är för de flesta bortglömd kunskap,faller inom vidskeplighet och humbug. om skeptikerna kunde vara lite nyfikna så blev det kanske annat ljud i skällan,det är ju faktiskt rätt lätt. Likaså finns det mängder med dokumentation och litteratur inom genren,men finns inget intresse så är det lätt att förkasta allt. man har givetvis rätt att ha sin åsikt,men man bör visa respekt för andras åsikter. att avfärda andra med bluff,humbug och liknande utan att ha någon egen referensram till olika fenomen är lite respektlöst.avundsjuka för att andra upplever mera än en själv? Jo,"spöken" stöter man på då och då,jag tycker inte det är konstigt med min referensram. många människor vill inte prata om sina upplevelser då de är rädda för att räknas som tokiga,men jag har lärt mig att massor av folk har olika upplevelser men förtränger dem. ulf
|
|
|
|
|
|
|
|
04-06-2012, 10:50
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Människan har ju ganska begränsade sinnen. Kanske därför det naturliga upplevs som onaturlig. Många djurarter har ju sinnen vi bara kan drömma om. Att känna av energi är ju viktigt för många arter.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-06-2012, 11:26
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Ämnet är diskuterat här tidigare och inget avslut kan göras. Fanatikerna ger sig inte om metodernas förträfflighet och tvivlarna går aldrig att omvända. För min del vill jag se bevis innan jag tror på något humbug men ingen pseudovetenskap har nånsin gått att bevisa.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-06-2012, 11:29
|

Medlem

|
CITAT (gnon49 @ 04-06-2012, 11:50)  Människan har ju ganska begränsade sinnen. Kanske därför det naturliga upplevs som onaturlig. Många djurarter har ju sinnen vi bara kan drömma om. Att känna av energi är ju viktigt för många arter. En del är nog avtrubbade hos många
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-06-2012, 11:36
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 04-06-2012, 12:26)  Ämnet är diskuterat här tidigare och inget avslut kan göras. Fanatikerna ger sig inte om metodernas förträfflighet och tvivlarna går aldrig att omvända. För min del vill jag se bevis innan jag tror på något humbug men ingen pseudovetenskap har nånsin gått att bevisa. Ja finns inte nyfikenheten och viljan så blir det möjliga omöjligt.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
04-06-2012, 11:37
|
Gäster

|
Som slut på detta så har jag sett "djurandar" kring personerna vilka enbart har kommit för att få healing. Mina egna bortgångna djur har stannat ett tag hos mig innan de drar vidare. Hur det hela hänger ihop, vet jag inte. Jag tror endast det jag sett och upplevt och ventilerat med dom personer som är mer kunniga i detta. Trots det sväljer jag inte allt, men jag låter det vara som olöst tills jag själv kanske upplever det.
I England bjuds dessa duktiga medier till kyrkor när det uppstår efterfrågan om det. Det sker helt naturligt, men vad de tror om människans skapelse/skrivelse om bibeln kan jag inte svälja. Så mycket förfalskad som det hela har blivit under århundranden. Dock kopplar vi oss till det högsta ljuset så att säga, när vi vill närma oss deras/andarnas energier......
Den vetenskapsmannen som vill se det vi medier ser på papper, säger jag bara att kanske det kommer att bevisa någon gång. Numera kan de ju bevisa kraftfälten runt om oss. Det är det första jag brukar titta på vid ett möte av en främmande människa för där ser man vad som finns i personen...... Inga andar är med då man går med slagruta eller letar Currykryss, det sker gm. personens egen känslighet. Har även gjort det själv, och min mormor lärde mig en hel del. Hon var ett medium av sin tid likväl som hennes far.
Tro mig, vi kommer inte veta allt om det som finns bortom, så låt var och en ha sin känsla och tro.
silos, Anhörigas andar är inte demoner. Men hos var och en finns en mörk sida, det är o välja vilket man vill använda sig av. Annars skulle det inte finnas så mycket onska i världen.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-06-2012, 12:52
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-06-2012, 11:45)  och det funkar??!!! observera att killen inte håller i en slagruta utan i s.k pekare,något jag själv praktiserar. man håller dem alltså inte i ett grepp utan formar händerna som rör där pinnen vilar löst,du kan alltså inte påverka dem genom tryck eller liknande,pinnarna ger sen utslag genom att vrida sig i sidled,ibland åt varsitt håll,ibland genom att göra ett kryss,beroende på vad man letar efter. det går lika bra med järn som koppar. de flesta som provar lyckas och sedan är det bara övning. har man egen tomt kan man lätt leta upp s.k currylinjer och currykryss. Ulf
|
|
|
|
|
|
|
|
04-06-2012, 12:59
|

Medlem
Antal inlägg: 785
Medlem nr: 28 483

|
Jag tror på currykryss.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-06-2012, 13:08
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (malarmaster @ 04-06-2012, 13:52)  och det funkar??!!! observera att killen inte håller i en slagruta utan i s.k pekare,något jag själv praktiserar. man håller dem alltså inte i ett grepp utan formar händerna som rör där pinnen vilar löst,du kan alltså inte påverka dem genom tryck eller liknande,pinnarna ger sen utslag genom att vrida sig i sidled,ibland åt varsitt håll,ibland genom att göra ett kryss,beroende på vad man letar efter. det går lika bra med järn som koppar. de flesta som provar lyckas och sedan är det bara övning. har man egen tomt kan man lätt leta upp s.k currylinjer och currykryss. Ulf Jag har också gått med pekare. Min sambo därmeot lyckas inte, dom rör sig inte det minsta. Och inte heller min grannfru när vi hade stugan.
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
04-06-2012, 16:33
|
Gäster

|
Elisabeth, Det är helt beroende på ens egen mottaglighet och känslighet för de energier.........
Redigerat av Ugglemormor: 04-06-2012, 16:33
|
|
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|