Jag har i några år haft hallonplantor som fått bär - men alltid med olika typer av ohyra. Nu i år är buskarna jättefina och med massor av blomknoppar. Jag vill skydda dem mot ohyra och har läst i Leif Blomqvist bok att man ska spraya dem med Decis. Vad är det ochvar köper man det? Igår var jag på jakt men hittade det inte på de ställen jag besökte. Där fanns gift som inte gfick spayas på ätliga växter och så fanns Pyrex, inget annat mot ohyra.
Det är tre olika insekter: En grå liten bagge med snabel, påminner om en mini-noshörning. En blanksvart rund yttepytteliten skalbagge. Båda trillar av hallonbusken om man rör vid den eller ibland bara tittar på den, känns det som. Sen är det en liten gråsvart bagge med stora tentakler, typ ekoxe, fast i mini, som kryper bland bären, när de kommer. Blommorna förstörs och där det ändå blivit bär är de ofta små och hårda i konstig form. Jag hade jordgubbar också, men dem har jag hackat bort nu, för där var bara konstiga bär efter ohyrans härjningar. Hallonen vill jag dock ha kvar!
Nån som vet vad det är och vad jag kan göra? Helst vill jag inte använda gift, men prio ett är faktiskt att få bär utan insekter. Jag har provat "gitftfritt" genom att skaka buskarna och sånt, men det funkar inte. Jag måste ha något mer bestående. Hjälp!
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|