Jag slutade för länge sedan att känna skuld eller ha behov att besöka mina nära och käras grav, de som finns.
De i sin själ finns ju inte där utan runt om oss i olika perioder och jag föredrar den "närheten" med dom och vet att de mår bra där de är.
Vi syskon skills åt i denna fråga och massa skit har vi fått, vi 2, som inte tror på det där med gravar .....
Men jag har full förståelse för att andra vill besöka gravarna, pyssla om dem osv. kanske de endast känner någon närhet till den avlidna på så sätt? Inte vet jag.....

men det är inte helt rätt att fördömma de av syskon/vänner som inte känner likadant som de själva gör ..... tycker att det borde vara en privatsak hos var och en hur vi handskas med det, ensam eller tillsammans med familjen/vänner.....
Samma gäller våra husdjur ----- de har gett oss mycket under den tiden de levde o saknaden kan vara hemsk ..... Nu gör vi inte längre så som vi gjorde med vår första hund --- begravde henne i djurkyrkogården med sten och allt ....

.. Jag besökte inte det men min make fortsatte det regelbundet nästan 10 år. Nu kommer det inte bli så mer när denna lilla hund lämnar oss ......
Redigerat av Ugglemormor: 06-06-2012, 12:18