Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lärkträ inte så bra ändå
          Huggorm
          Inlägg 08-06-2012, 19:24
          Länk hit: #21

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Red Top @ 08-06-2012, 19:50) *
          Det är väl inte splintved man använder till trädäck? confused.gif Jag skulle inte göra det i alla fall. [attachment=70494:nein1.gif]

Du har höga kvalitetskrav. Blir det inte dyrt att bara använda kärnved?

Citera
          Bengalow
          Inlägg 08-06-2012, 20:17
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Fördelen med lärkträ är att det är ett tunt splintvedstäcke, bara några cm, så det är riktigt, att det inte blir så mycket sådant av en stock. Norrländsk fura är likadant beskaffad, och även där är kärnveden ganska motståndskraftig.

Kärnved av furu går till oftast till konstruktionsvirke (K-virke). Man kan köpa sådant och såga upp själv, eftersom det är ganska grova dimensioner, men priset på detta är minst lika högt som lärk.

Likafullt har SP slagit fast, att impregnerad fur håller längre än lärk. Sedan kan vi ju diskutera vad som passar en själv bäst. Själv hade jag valt cederträ, om jag skulle ha något rötbeständigt...men det handlar inte denna tråden om.

Redigerat av Bengalow: 08-06-2012, 20:22

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-06-2012, 20:39
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

En liten fråga om lärk som trallvirke, inget för barfota eller strumpläst väl? Den lärken jag fällde förut gick knappt att använda som ved för den drällde kåda och annat gojs överallt. Fick använda handskar när jag matade kaminen.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Bengalow
          Inlägg 08-06-2012, 20:46
          Länk hit: #24

Medlem

Då smällde det bra i kaminen antar jag? (kåda=terpentinbas)

Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-06-2012, 20:55
          Länk hit: #25

Moderator

CITAT (Gossen Ruda @ 08-06-2012, 21:39) *
          En liten fråga om lärk som trallvirke, inget för barfota eller strumpläst väl? Den lärken jag fällde förut gick knappt att använda som ved för den drällde kåda och annat gojs överallt. Fick använda handskar när jag matade kaminen.

Tall innehåller ju också mycket kåda, och det har aldrig märkts på impregnerat trallvirke

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-06-2012, 21:21
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Bengalow @ 08-06-2012, 21:46) *
          Då smällde det bra i kaminen antar jag? (kåda=terpentinbas)

Inte så farligt men det blev varmt som 17 av veden så jag fick inte lägga i för mycket varje gång.

--------------------

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 09-06-2012, 09:19
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (Gossen Ruda @ 08-06-2012, 21:39) *

inga problem att gå barfota på vår lärkaltan.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Red Top
          Inlägg 09-06-2012, 11:26
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (Huggorm @ 08-06-2012, 20:24) *
          Du har höga kvalitetskrav. Blir det inte dyrt att bara använda kärnved?

Du fick svaret av Bengalow. Det är alltså inte mina höga krav det handlar om. smile.gif

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-06-2012, 12:14
          Länk hit: #29

Moderator

Ja, det var intressant. Jag trodde det speciella med norrlandsfura var att den växte så långsamt. I såna fall borde furor som växt på mager jord i södra Sverige också ha nästan enbart kärna. Men så är det i alla fall inte hos mig, ens på furor jag tagit ner uppe i berget där de växt väldigt långsamt. Förmodligen de korta säsongerna som gör det då? Samma sak kanske gäller lärk, den som har växt i norra Sverige eller Sibirien kanske är bättre än de som kommer från södra Sverige?

Citera
          Digger
          Inlägg 09-06-2012, 15:43
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 368
          Medlem nr: 1 011

CITAT (Cilla @ 08-06-2012, 11:36) *
          Och impregnerat slutade jag med för länge sedan, det är överanvänt, fult, onödigt och giftigt.

Hm, impregnerat är dock kemi och det fungerar faktiskt.

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 09-06-2012, 15:56
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (Digger @ 09-06-2012, 16:43) *
          Hm, impregnerat är dock kemi och det fungerar faktiskt.

...vilket inte Cilla sa något om, hon nämnde bara att är överanvänt, fult, onödigt och giftigt. Och jag håller med.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Bengalow
          Inlägg 09-06-2012, 17:42
          Länk hit: #32

Medlem

Ja, då är ni ialla fall två, hehe...men att leda in kvalité mot smak är ändå en ganska ful grej. SP provar inte hur många människor som tycker om det ena eller det andra. Dom håller sig till fakta. Tyckande hit och tyckande dit har inte med saken att göra. Tryckimpregnerad furu är ändå det bästa man kan använda mot rötangrepp. Det är det som tråden handlar om...

Citera
          Tapio
          Inlägg 09-06-2012, 18:58
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

CITAT (Bengalow @ 08-06-2012, 18:56) *
          Men skrapa bort skiten, det är ju glatt dessutom!

Halaj!

Aldrig i livet! Det är en kanonyta ju! Kanske lite hal med blöta dojor, men annars kanonfäste med gummisula.
          Och jag tror inte att det går att skrapa bort det. Det sitter som om det vore...fastlimmat på lärkskivan!

//T

Citera
          Cilla
          Inlägg 10-06-2012, 10:16
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

CITAT (Bengalow @ 09-06-2012, 18:42) *
          Ja, då är ni ialla fall två, hehe...men att leda in kvalité mot smak är ändå en ganska ful grej. SP provar inte hur många människor som tycker om det ena eller det andra. Dom håller sig till fakta. Tyckande hit och tyckande dit har inte med saken att göra. Tryckimpregnerad furu är ändå det bästa man kan använda mot rötangrepp. Det är det som tråden handlar om...

Hrm... En hel del av det som Jöran Jermer, sektionschef på SP Trä nämner har med estetik att göra.

– Lärk har ju länge varit ett favoritmaterial bland arkitekter och det ser väldigt fräscht och snyggt ut, har lite rödaktig ton. Det är väldigt estetiskt tilltalande - det första året.
          – Men sedan så kommer det att gråna snabbt och det blir närmast svart. Det ser väldigt smutsigt ut så att jag tror att det är många som blivit besvikna på lärken.

Men det övriga om hållfasthet är intressant.

I övrigt såg jag studier för flera år sedan som visade skillnaderna på obehandlad furu och tryckimpregnerad använt i altan. Det obehandlade hade livslängd på 22 år, det impregnerade 25 år. Inte särskilt imponerande med tanke på vilken miljöbelastning som tryckimpregneringsprocessen innebär!

Det kanske var SP som gav ut den också?

--------------------

Citera
          Bee
          Inlägg 10-06-2012, 18:37
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

CITAT (Cilla @ 10-06-2012, 11:16) *
          Klipp, klipp...

Men det övriga om hållfasthet är intressant.

I övrigt såg jag studier för flera år sedan som visade skillnaderna på obehandlad furu och tryckimpregnerad använt i altan. Det obehandlade hade livslängd på 22 år, det impregnerade 25 år. Inte särskilt imponerande med tanke på vilken miljöbelastning som tryckimpregneringsprocessen innebär!

Väldigt intressant! Och tänk så mycket olja folk har dränkt in sina altaner med under de här åren. Hm. Jag stärks i mitt såpanvändande smile.gif

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-06-2012, 21:08
          Länk hit: #36

Medlem

Det är lite skillnad på hur träet ligger. Är det fritt under så det kan torka upp håller allt ganska bra, har virket kontakt med jord är det tryck som gäller.

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 10-06-2012, 21:29
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Just det, virke som inte har direktkontakt med jorden är helt onödigt att ha tryckimpregnerat. Då blir det väl ca 1% kvar ungefär av det som vi trädgårdsägare anlägger... Och för oss som vill ta bort även denna procent finns det dessutom andra alternativ för det som har kontakt med mark.

Tyvärr ser det inte ut så i våra trädgårdar. Där kan till och med fristående staket, vindskydd och annat vara i tryckimpregnerat virke! Och inte undra på det också. Ibland på brädgårdarna finns det bara grönnedsölat virke i vissa dimensioner...

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 11-06-2012, 19:11
          Länk hit: #38

Moderator

Det finns olika klassningar på tryckimpregnerat, och den vanliga är inte ens godkänd för kontakt med jord

Citera
          Bengalow
          Inlägg 11-06-2012, 19:35
          Länk hit: #39

Medlem

Tryckimpregnering kan göras på två sätt: Antingen med undertryck/vacuum eller med övertryck. Den förstnämnda metoden ger en impregnering på högst 1-2 centimeter in i virket. Detta virke bör inte komma i kontakt med jord. Övertryckimpregnering går i stort sett in till träkärnan, och all splintved impregneras. Kärnan i sig är mycket svår att impregnera, men innehåller egna "rötskyddsmedel", så det anses inte behövligt.
          Därav klassificeringen.

Citera
          Hans T
          Inlägg 21-08-2012, 10:04
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem nr: 75 362

CITAT (Bengalow @ 11-06-2012, 20:35) *
          Tryckimpregnering kan göras på två sätt: Antingen med undertryck/vacuum eller med övertryck. Den förstnämnda metoden ger en impregnering på högst 1-2 centimeter in i virket. Detta virke bör inte komma i kontakt med jord. Övertryckimpregnering går i stort sett in till träkärnan, och all splintved impregneras. Kärnan i sig är mycket svår att impregnera, men innehåller egna "rötskyddsmedel", så det anses inte behövligt.
          Därav klassificeringen.

Olika metoder att impregnera är en sak Medlet en annan. Vacuum når som du skriver helt riktigt beroende på träets struktur bara en viss bit in i materialet därför används metoden bara i samband med "lägre" klasser av impregnering. Vid tryckimpregnering är det övertrycket, tiden och till mindre del trästrukturen som som avgör hur långt in medlet når, metoden används vid högsta klass men funkar ochså till lägre nivåer. Miljövänligare medel används ihop med vacuum och giftigare preparat vid tryck. Den näst viktigaste faktorn när man talar rötbeständighet i obehandlat virke är förutom kärnandel/hartshalt, Avverkningstidpunkten för att virket skall hålla sig bra skall det vara vinteravverkat, ej bevattnat, sågat före april månad och korrekt torkat när det gäller barrträ. Som kerstinbern skriver verkar värmebehandling vara en mycket tilltalande metod, -Hur många har hittat halvbrända vedträn med röta?

Redigerat av Hans T: 21-08-2012, 10:07

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 07:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon