Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > De skövlar just nu "min" skog!
          Peztis
          Inlägg 12-06-2012, 21:16
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Den här skövlingen är för att bekosta all marken han köpte för ca 2 år sedan. Det är det enda. Att han skyller på skogsvård... pfft!

Jaj-51, har du ett kalhygge alldeles intill dig? För hade du det hade du inte sagt så.

Som sagt, det här är mer än bara skönheten och rekreationsmöjligheten som en skogstur ger som försvinner, det är även ljudvallen mot oväsendet från Arlanda och grustagen intill som hörs en hel del redan innan.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          jaj-51
          Inlägg 12-06-2012, 21:44
          Länk hit: #22

Gäster

Om jag valt att bosätta mig brevid ett skogbruk så lär det komma en tid för föryngring förr eller senare, förstår att du är ledsen, men steget till att du skulle bestämma över grannens skogsbruk är väl ändå lite långsökt?

Angånde skugga och dålig mobiltäckning så har jag en kär vän i Hindås som längtar till kallhyget som utlovades när stugan köptes ...

Sen kan jag hålla med om att det ser "för jäv.... ut" de första åren, men sen blir den nya spirrande skogen jättevacker.

Din stugas värde är väl ett svagt argument för att stoppa skogsbruket?
          Varför köpte du inte skogen närmast din stuga om du vil bestämma över dess öde?

Citera
          Peztis
          Inlägg 13-06-2012, 14:59
          Länk hit: #23

Medlem

Varför skulle det vara långsökt att man få vara med och påverka när ens omgivning förändras så radikalt?
          Och vem har flera miljoner att betala på en skog bara för att man inte vill att det ska kalhuggas? Jag har det i alla fall inte.

Man har inte rätt att sätta upp ett plank utan att grannen får säga sitt. Konstigt i jämförelse med detta, tycker jag. Detta drabbar ju inte bara mig utan alla vi som bor här kring "skogen".

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-06-2012, 19:45
          Länk hit: #24

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (jaj-51 @ 12-06-2012, 22:44) *
          Sen kan jag hålla med om att det ser "för jäv.... ut" de första åren, men sen blir den nya spirrande skogen jättevacker.

Och just när den börjar likna något så kommer de med röjsågarna och utrotar allt som inte har barr

Citera
          gnon49
          Inlägg 13-06-2012, 21:17
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Tyvärr är det ju alltid ekonomi inblandat i det hela. Den som sått vill ju skörda. Skogen o malmen är ju fortfarande Sveriges ryggrad. Skogsbolagen kan prata naturvård hur mycket som helst, men ekonomin kommer alltid i främsta rummet för dom.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Piccante
          Inlägg 13-06-2012, 22:36
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Peztis @ 11-06-2012, 20:59) *
          Vi är rätt sura på honom redan innan för när de har arbetat på åkern har de gjort det vid 10-tiden på kvällen eller 23.30 på en lördagkväll!

Lantbruk har aldrig varit ett 7- 4 jobb där man går hem när dagen är slut. Är det gynnsamt väder får man passa på att plöja eller skörda innan regnet kommer.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Peztis
          Inlägg 14-06-2012, 08:35
          Länk hit: #27

Medlem

Det är möjligt Markus, men samtidigt så borde de kasnke tänka lite påde boende och ta de åkrar som ligger nära bebyggelse tidigare på kvällen/dagen och de stora fälten sedan på sen kväll/natt - inte tvärt om som de gör nu.

--------------------

Citera
          H Anders
          Inlägg 14-06-2012, 13:52
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 68
          Medlem nr: 27 744

CITAT (gnon49 @ 13-06-2012, 22:17) *
          Tyvärr är det ju alltid ekonomi inblandat i det hela. Den som sått vill ju skörda. Skogen o malmen är ju fortfarande Sveriges ryggrad. Skogsbolagen kan prata naturvård hur mycket som helst, men ekonomin kommer alltid i främsta rummet för dom.

Turismens andel av BNP är högre än skogs- och massaindustrins. Vår natur är en fantastisk tillgång och det är synd att makthavarna inte förstår det.
          Hur många har arbete i glesbygden av skogsbruk och hur många av turism? Många fler har sin inkomst från turismen.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-06-2012, 14:10
          Länk hit: #29

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

En intressant paradox tas upp i artikelserien som postades några inlägg upp. En person har fått avslag på sin ansökan om dispens från strandskyddet. Hon får inte bygga hus invid samma samma sjö som hennes familj, eftersom det kan störa friluftslivet. Där ligger alltså redan några hus intill en stor sjö i Lapplands inland, och man får inte bygga ytterligare ett. När var det senast någon turist vid den sjön? Men sedan kommer det intressanta, det var inga problem för ett skogsbolag att kalhugga all skog invid samma sjö, det störde tydligen inget friluftsliv slap.gif

Citera
          Azur
          Inlägg 14-06-2012, 17:57
          Länk hit: #30

Gäster

CITAT (H Anders @ 11-06-2012, 22:36) *

Mycket bra serie! tummenupp.gif

CITAT (Huggorm @ 14-06-2012, 15:10) *
          En intressant paradox tas upp i artikelserien som postades några inlägg upp. En person har fått avslag på sin ansökan om dispens från strandskyddet.

I alla fall jag vill inte att strandskyddet plockas bort heller. Det går fort att alla vattendrag blir helt otillgängliga - och det gäller även i norrlands inland. Det finns inte så gott om möjliga byggplatser, ingen får köpa av skogsbolagen och ingen vill bygga i vassbälten eller på myrar, utan de eventuella husen hamnar på de möjliga vandringsstråken, badplatserna, och fiskeplatserna.
          Till det kan läggas att det är alltför vanligt att folk som bygger nära vatten beslutar sig för att de kan spara in på slamhämtning genom att leda avloppet ut i sjön.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 01:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon