Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Karlbertil har kommit ut!, vårtecken
          Saiai
          Inlägg 27-03-2004, 22:08
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 338
          Medlem nr: 2 221

Karlbertil dog, och återuppstod....;-)

Jag var på biblioteket häromdagen, och jag fick med mig några böcker om insekter, hittade rostvingen i en av dom. När jag var på väg hem med cykeln, mötte jag min dotter som sa att hon satt ut honom på gungan i trädgården. Det var kväll och ganska kallt, och jag gick ut för att hämta in honom till akvariet igen. Jag tog ett papper för att försiktigt skjuta in under honom så jag slapp skada hans vingar. Men han var helt livlös, benen indragna under kroppen och vingarna tätt slutna.....död......

Jag tog ändå in honom och la föriktigt på en barkbit i akvariet, efter att ha blåst lite på honom (vad inbillade jag mig, konstgjord andning...?) Sen grejade jag med annat en stund (efter att ha muttrat åt min dotter att hon vållat hans död...) När jag tittade nästa gång, hade han krupit upp på glasväggen! Jag ropade på min dotter, och fick be henne om ursäkt.....
          Sen fick han vara kvar inne, på kvällen blev han piggare och kröp upp i taket på akvariet som består av en bit nylongardin, där har han hängt ett par dagar.

Idag var det lite varmare väder, så min dotter satte ut akvariet under trappen och tog av gardinen. Jag var ute för en stund sedan, då satt han hopkrupen under ett torrt blad i akvariet. Jag tog in honom igen. Med gardinen borttagen, skulle vi se om han ville flyga ut i rummet istället. Tösen hämtade honung för att se om han ville ha honungsvatten. När vi skulle sätta in det i akvariet var han inte där.... Vi hittade honom på taklampan, på utsidan rottingskärmen....! Han hade flugit!

Så, vad gör man....ska han vara en innefjäril nu då? Som en del katter som föredrar att vara inne, kanske den här är lite innefjäril. Bara det, att min dotter vägrar sova i sitt rum med en lösflygande fjäril.... "han är söt, men lite äcklig oxå"...som hon sa....

Hur kan en liten insekt engagera så........Jag tror det stämmer att han inte äter, han verkar inte ett dugg intresserad av nåt vi ställer fram. Så......fortsättning följer.....hoppas jag;-)
          Tack för alla intressanta inlägg, och mycket smickrande att ha fått uppmärksamhet från en fd styrelsemedlem i Svenska Entomologklubben!
          :-) Ska hälsa Karlbertil det!

Citera
          Saiai
          Inlägg 27-03-2004, 23:19
          Länk hit: #22

Medlem

För att ungen skulle våga gå och lägga sig i samma rum som Karlbertil, förökte jag fånga in honom, få honom att krypa upp på ett papper. Han gillar inte papper, så han flög och satte sig på min hand istället. Kul, jag har en handtam fjäril! :-D
          Jag passade på att ta lite bilder när han satt på min hand. Plötsligt börjar han vibrera, det kittlade på handen. Jag kom på sen att vibrerandet kom från startmotorn, för sen flög han iväg och upp i lampan igen...

Jag plockade ner honom igen (nu hade han blivit tämligen irriterad och lite överaktiv) och fick ner honom i akvariet och över med gardinen, fast han höll på att krypa ut igen. Men det känns tryggare att ha honom instängd så han får väl vara där ett tag. Får väl göra som med undulaterna, man tar ut dom en stund om dagen så dom får flyga.... laugh.gif
          Nya bilder i albumet vårbilder!

Hur vet jag att det är en han? För att min dotter döpt honom till Karlbertil såklart, det finns väl inga tjejer som heter...:-) Vad säger entomologen...?

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 27-03-2004, 23:25
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Fruktansvärt larvigt!!!

Härligt att vi har så'na experter som Ruda (gosse tror jag inte han är längre..)
          biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif smile.gif smile.gif

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          yla
          Inlägg 28-03-2004, 09:12
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

jaa så nu har ni alltså en innefjäril thihi så det kan gå för man vill ju inte ta livet av de små liven
          o man vet ju inte vad som e rätt o fel
          min nässelfjäril som vaknade till liv i vintras satte jag ut i vintern på balkongen o den kröp in under mattan o sover där ännu
          iallafall hoppas jag att den sover
          jag tittar till den ibland o vem vet kanske den vaknar till idag om vädret tilllåter det ska ju bli varmt idag
          så vem vet wub.gif

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-03-2004, 19:42
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jojo, djuren engagerar folk. Även smådjur. Vilket kön Karlbertil har kan vara lite knepigt att se. Inga yttre könsskillnader finns på Rostvingar så man får kolla på könsorganen eller på bakkroppen. Hannarna har förhållandevis längre och smalare bakkropp med tvär och bred spets och honorna då tvärtom givetvis. Fast det krävs vana att se det. rolleyes.gif

Att den ligger helt livlös är normalt när det är kallt. Likaså att den vibrerar innan den skall flyga. Musklerna måste få rätt temperatur. Skrämmer man upp en fjäril som har gått ner i varv kan den inte flyga med en gång. Som du märkt intar den vuxna fjärilen ingen föda. Så det bästa hade varit om du lagt den nånstans utomhus där den kan sova tills förhålladena blir lämpliga.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Saiai
          Inlägg 29-03-2004, 13:35
          Länk hit: #26

Medlem

så du menar att jag ska lägga ut honom i kylan, och hoppas på att han sover tills våren? Ja.....kanske det....
          Han skulle ju kunna bo i vedförrådet, så har han iaf tak över huvet...

Citera
          Saiai
          Inlägg 29-03-2004, 19:32
          Länk hit: #27

Medlem

Nu har Karlbertil flyttat. Han får bo i vedförrådet tills han bestämmer sig för att flyga uti naturen. Har lagt lite mossa över honom i akvariet, och han kan krypa fram och ut när han vill. Nu får naturen ta över.....
          *snyft*

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 19:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon