Hej!
Jag hittade en rotknöl som såg ut att leva så jag satte ner den i en kruka med jord. Den började växa och när den hade fått en liten stam med 4 blad tyckte jag att det var dags att plantera om den. Jorden den stod i hade sjunkit ner och jag tänkte att den kanske ville ha lite bättre om fötterna.
Vid omplanteringen visade det sig att rotknölen fortfarande såg likadan ut... inga rötter som gick ut från den alls. Plantan fick i alla fall en ny kruka och ny jord, typ blomjord med lecakulor och sedan började den tyvärr att må dåligt. Jag tror att den helt enkelt blev för blöt om fötterna. För att försöka fixa detta beslöt jag mig för att byta jorden och när jag gjorde det så visade det sig att rothalsen hade ruttnat så den lilla stammen med bladen lossnade helt enkelt från rotknölen...
Nu har jag satt rotknölen i jord igen - precis som jag gjorde från första början.
Ovandelen med bladen har jag också satt ner i jord i en kruka - och försöker få den att bilda rötter (en ny rotknöl?) som en stickling (se bild). Men, jag vet inte om det går att rädda plantan på det här sättet ... försöka kan man ju ...
Men, vad är det för planta egentligen? Att veta det kanske skulle hjälpa mig att sköta den på bästa sätt om den lyckas överleva. Tacksam för hjälp!!