staples
12-06-2012, 19:45
Hej!
Jag hittade en rotknöl som såg ut att leva så jag satte ner den i en kruka med jord. Den började växa och när den hade fått en liten stam med 4 blad tyckte jag att det var dags att plantera om den. Jorden den stod i hade sjunkit ner och jag tänkte att den kanske ville ha lite bättre om fötterna.
Vid omplanteringen visade det sig att rotknölen fortfarande såg likadan ut... inga rötter som gick ut från den alls. Plantan fick i alla fall en ny kruka och ny jord, typ blomjord med lecakulor och sedan började den tyvärr att må dåligt. Jag tror att den helt enkelt blev för blöt om fötterna. För att försöka fixa detta beslöt jag mig för att byta jorden och när jag gjorde det så visade det sig att rothalsen hade ruttnat så den lilla stammen med bladen lossnade helt enkelt från rotknölen...
Nu har jag satt rotknölen i jord igen - precis som jag gjorde från första början.
Ovandelen med bladen har jag också satt ner i jord i en kruka - och försöker få den att bilda rötter (en ny rotknöl?) som en stickling (se bild). Men, jag vet inte om det går att rädda plantan på det här sättet ... försöka kan man ju ...
Men, vad är det för planta egentligen? Att veta det kanske skulle hjälpa mig att sköta den på bästa sätt om den lyckas överleva. Tacksam för hjälp!!
Kan det vara en garderobsblomma? Fast de brukar ha lite spetsigare blad.
vanjalarsa
12-06-2012, 22:35
Clusia?
mvh vanjalarsa
varghem
13-06-2012, 05:55
min garderobsblomma har ungefär såna blad... men stjälken sitter en bra bit över jord tror inte den trivs med att bli allt för djupt planterat
pepita13
13-06-2012, 12:15
Jag tycker det ser ut som bladen på en fönsterfikus
staples
15-06-2012, 06:52
Tack för förslagen!!
Jag har en garderobsblomma som är stor och frodig och det stämmer inte riktigt med bladen, men å andra sidan så är ju det här en "bebis"...
Jag har inte hittat någon bra bild på en Clusia att jämföra med än.
Någon variant av fikus har jag varit inne på också, men den som jag tyckt varit mest likt har varit en citronfikus... men, ändå... jag tycker inte att det stämmer med delen under jorden - rotknölen, som inte verkar bilda rötter utan bara vara en rotknöl.
Det kanske inte ens är en krukväxt ...
Jag lägger in en till bild - en närbild på den taggiga änden på bladet för att se om man kanske kan se bättre vad det här kan vara för något.
Storleken på bladen är 5 cm långa och 3 cm breda på det bredaste stället.
Tjockleken... inte lika tjocka som bladen på min garderobsblomma, men inte lika tunna som min benjaminfikus.
Alexander-VG-zon3
15-06-2012, 08:28
Garderobsblomma är det, ficus får inga knölar inte heller clusia. Tror tyvärr inte den kommer ta sig, dom kan vara lite knepiga att få att trivas igen om dom fått för mycket vatten. Och utan sin knöl kan den inte bilda rötter det du har i krukan är bara blad.
Fast flaxss, det var ju en knöl hon planterade som sedan utvecklade dessa blad...
Alexander-VG-zon3
16-06-2012, 20:23
Jaså då förstod jag fel ber om ursäkt, förstod det som att knölen först fick blad och sen ruttnade den, och knölen sattes för sig och bladen för sig i nya krukor.
Har knölen fått röta kan man få den att skjuta nya skott (nya knölar) om man skär av det ruttna och låter den torka in i snitt ytan. Sedan om man har du få en ny knöl. Sticklingar måste ha en bit av knöl(jordstam) för att bilda rötter, bara bladen kommer dö.
varghem
16-06-2012, 21:26
CITAT (staples @ 12-06-2012, 20:45)

Nu har jag satt rotknölen i jord igen - precis som jag gjorde från första början.
Ovandelen med bladen har jag också satt ner i jord i en kruka - och försöker få den att bilda rötter (en ny rotknöl?) som en stickling (se bild). Men, jag vet inte om det går att rädda plantan på det här sättet ... försöka kan man ju ...
Jag tror inte bladen klarar sig utan ordentlig rotknöl... rotknölar bildar planta men blad bildar ingen rotknöl vanligtvis
staples
23-06-2012, 09:29
Tack ska ni ha! Hoppas att ni har haft en trevlig midsommarafton!!
Bladen utan rotknöl har fortfarande inte dött - men, de är nog på väg att göra det.
Jag hoppas att rotknölen inte blev för blöt samtidigt som rot/knöl-halsen/nederdelen av stjälken blev det och därför lossnade från rotknölen. Rotknölen får fortsätta att stå i en kruka så får jag se vad som händer (och jag övervattnar inte denna gång!!).
Fast jag har tagit en kvist av en garderobsblomma (vilket vi ju inte riktigt vet om detta eg är) och satt i vatten. Det bildades rötter och när jag sedan planterade så bildades det även en rotknöl.
Alexander-VG-zon3
23-06-2012, 10:29
Då har du fått med en stambit/knölbit som sedan har fortsatt att bilda rötter. Det behövs inte mycket egentligen. Men i denna fråga där bladet lossnade från knölen så tror jag inte det är så mycket med bladet som kan bilda rötter men det är bara att vänta att se. Har dock ej testat att rycka av ett enskilt blad och försökt få rötter på det på garderobsblomma, vissa växter får ju nya plantor av blad. Men med en bladstjälk och parbladen blir det mer som en ''snittblomma''.
Garderobsblomma är det nog

med dom bladen och att den får knölar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.