Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kommer lyckan och förnöjdsamhet utifrån eller inifrån?
          Ugglemormor
          Inlägg 20-06-2012, 09:20
          Länk hit: #41

Gäster

Jag skyller inte på mamma utan min egen blindhet och rädsla att komma ur det hela. Hon ville ju inte ha mig så vad har jag för ansvar egentligen?
          Men att växa upp i det var inte så enkelt. De andra syskonen var ju värda mycket mer än jag. Men till hennes stora förtret fick jag det mycket bättre i det vuxna livet än de andra ihop.
          Tur att det fanns Goa mostrar som gav mig kärlek och egenvärde, lärde mig att se att alla är vi lika värda och få leva det liv man själv är värd för och tro på det inneboende godheten hos medmänniskor.

Citera
          silos
          Inlägg 20-06-2012, 09:25
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

CITAT (Ugglemormor @ 20-06-2012, 10:20) *
          Jag skyller inte på mamma utan min egen blindhet och rädsla att komma ur det hela. Hon ville ju inte ha mig så vad har jag för ansvar egentligen?
          Men att växa upp i det var inte så enkelt. De andra syskonen var ju värda mycket mer än jag. Men till hennes stora förtret fick jag det mycket bättre i det vuxna livet än de andra ihop.
          Tur att det fanns Goa mostrar som gav mig kärlek och egenvärde, lärde mig att se att alla är vi lika värda och få leva det liv man själv är värd för och tro på det inneboende godheten hos medmänniskor.

Inte skyller du på din mamma!
          Utan du tar verkligen ansvar för ditt eget liv!
          smiley_small_hug.gif

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 20-06-2012, 09:59
          Länk hit: #43

Gäster

Tack vännen,
          Det som varit kan man inget göra åt, men det lärde mig en hel massa hur folk kan fungera....... Mor lilla kunde inte fatta det att hon inte blev så ofta bjuden till sina syskon..... De orkade inte med henne,....
          Jag har alltid litat på att det finns en god och kärleksfull Gud som inte ränner efter små barn med kvasten i högsta hugg om man råkade göra fel.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-06-2012, 10:05
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Ugglemormor @ 20-06-2012, 10:20) *

Tyvärr tycker jag det skriker av bitterhet gentemot din mamma i ditt inlägg.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          silos
          Inlägg 20-06-2012, 10:30
          Länk hit: #45

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 20-06-2012, 11:05) *
          Tyvärr tycker jag det skriker av bitterhet gentemot din mamma i ditt inlägg.

Men Stintan,nu läser du ju Ugglemormors inlägg som fan läser bibeln. ohmy.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-06-2012, 10:38
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (silos @ 20-06-2012, 11:30) *
          Men Stintan,nu läser du ju Ugglemormors inlägg som fan läser bibeln. ohmy.gif

Har du tolkningsföreträde eller? Det där var knappast första inlägget av Ugglmormor som osade bitterhet. Du får ursäkta Silos men det är min åsikt.

--------------------

Citera
          silos
          Inlägg 20-06-2012, 10:41
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 20-06-2012, 11:38) *
          Har du tolkningsföreträde eller? Det där var knappast första inlägget av Ugglmormor som osade bitterhet. Du får ursäkta Silos men det är min åsikt.

Men självklart får du ha din åsikt,precis som jag tog mig friheten att skriva min åsikt om det som du skrev!

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 20-06-2012, 13:15
          Länk hit: #48

Gäster

Ja, stintan,
          Det lyser igenom som du nämner, men vissa saker kan beröra en än när man blickar tillbaka i tiden.
          Hennes sista ord till mig var ju att hon ångrar att hon inte ströp mig i vaggan......efter det levde hon några år till men jag avstod att ha mer kontakt.
          Hon önskade mig även allt ont som finns och sade att jag var inte värt att få det så bra i livet.....

Hur skulle du reagera om du hade fått höra det?

Hon var på väg att skiljas av vår far då jag kom till, så det fanns delvis en orsak till det hela, men insåg att kunde inte klara sig ensam med en unge...... Jag förstår henne delvis hur det hela var, men accepterar inte de hårda orden från henne.......jag var ju den av syskonen som ställde upp för henne både ekonomiskt oc praktiskt under hela hennes liv. Men det ångrar jag inte, vet med mig att jag gjort rätt hela vägen.......
          Nu är det passerad tid så hon få ha det bättre där hon finns nu, det missunnar jag henne inte.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-06-2012, 14:07
          Länk hit: #49

Medlem

Jag hade betraktat människan som sjuk för så beter sig inte en normal människa och antagligen sagt upp bekantskapen så fort jag kunnat. Att älta gamla oförrätter blir man bara bitter av och du återkommer ju rätt ofta till det som varit tråkigt och jobbigt i ditt liv.
          Själv ser jag det som att vi alla bär på en ryggsäck full med mörka och ljusa stenar. Man får välja själv vilka man vill bära på och vilka man vill kasta för att göra bördan lite lättare. De ljusa stenarna väger inte alls lika mycket som de mörka. Behåller man alla mörka så finns det snart inte plats för nya ljusa och bitterheten kommer när ryggsäcken blir för tyng att bära.

--------------------

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 20-06-2012, 16:12
          Länk hit: #50

Gäster

Jovisst, Stintan
          Hon var sjuk på sitt sätt. Jag har fått gå för at få hjälp när jag blev vuxen och fattade att felet ligger inte hos mig.men jag har haft mycket stöd av maken att bearbeta det värsta och se på det hela som det var. Samt av hennes 3 av 7 systrar som har funnits som stöd, den sista av dem dog nu i februari.

Jag förstår vad du menar hur du skulle reagerat men jag har varit mycket vekare och hållit avstånd och besökte inte henne oftare än några års mellanrum och hon var för snål att ringa till mig. Det gav de andningspauserna så att det var lättade att leva i min egna, vuxna värld.

Min make brukar säga att de båda sjuka personer, mina föräldrar, borde inte haft ha hand om barn över huvudtaget. Det stämmer..... Har hållit dottern undan deras närhet o hon har förstått det hela.

Ja, det är mycket bättre o lättare att bära med sig det positiva
          Tyvärr kommer det upp nu när jag färdigställer min bok, därför har det blivit för mycket tjat, men kommer inte vara i forumet pga ett par resor.....

Citera
          silos
          Inlägg 24-06-2012, 14:09
          Länk hit: #51

Medlem

Jag har hittat mera om tankens kraft:

"Du blir vad du tänker!" (Buddha)

"Allt är energi!" (Albert Einstein)

Tankens inneboende kraft!

Tanken har en stark inneboende kraft (energi) som är viktig att förstå. Vi tror att vi inte behöver ta ansvar för våra tankar då dessa oftast kan det tyckas leva sitt eget liv i vårt inre, och inte har någon funktion så länge vi inte kommunicerar dem med omvärlden. Att den inre dialogen av ständiga tankar påverkar såväl vår hälsa som vårt psykiska välbefinnande är nu något som uppmärksammats allt mer. Inom den moderna psykoterapin, används metoder som KBT - Kognitiv beteendeterapi och Mindfulness, exempel på hur dessa kunskaper har införlivats inom vården.

Inom olika religioner, filosofier, olika personlighetsläror, vetenskaper och den moderna psykologin har vikten av tankarnas inverkan på vår hälsa alltid funnits och varit central.

Tanken är en skapande kraft

som rätt använd kan påverka såväl din psykiska

som fysiska hälsa!!!

"Inom psykologin är det erkänt och vedertaget att det du tänker tillräckligt ofta och tror på och känner inom dig tillsist blir en vedertagen sanning, en självuppfylld profetia! Gäller för dina tankar, känslor, värderingar och handlingar i olika situationer - om det så är negativt eller positivt! En sorts inre hjärntvätt som pågår och fått fäste och som tillsist tar över oss! Än värre är att situationer som du inte behärskar och tidigare upplevt motstånd och känt misslyckande i per automatik slår på och upplevs på liknande sätt nästa gång du möter dessa situationer. Det samma gäller känslor du har! Du har redan byggt upp ett inre motstånd som nu löser ut igen. Samma spår spelas upp på skivan igen kan tyckas...

Att vara kvar i en Trygghetszon där dina rädslor och misslyckanden får verka kan även vara ett hinder mot att du förändrar dig, du känner dig hemma i dessa motstånd och problem som drabbat/drabbar dig och du identifierar dig med dem så mycket att de blir din förstärkta självbild av dig själv, mot dig själv och din omgivning. Du är trygg i det du har, men inte i vad du kan få!!!"

Detta kommer härifrån:
          http://www.halsosidorna.se/

Och jag har även hittat underbara sanningar under de senaste månaderna från Buddismen,Taoismen,gnostisismen mmm....

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-01-2026, 03:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon