Jag och mina närmsta grannar har "nematodat" i år. Vet dock inte utfallet ännu. Vi körde ett race strax före midsommar och sen två till, efter ca 4 veckor. Vi ska köra iaf 2 år till.
Mina grannar brukar klippa sina sniglar, men jag tycker att det är så äckligt med snigel-inälvor överallt, så jag brukar plocka dem, levande, i hundbajspåsar istället och lägga i frysen. Så icke i år, eftersom "nematod-metoden" innebär att sniglarna ska lämnas kvar (levande och döda) så jag har nästan inte plockat alls i år, och har haft extremt mycket sniglar !
Ikväll stod jag inte ut längre (de kryper t.o.m in gm ytterdörren !), så jag gjorde faktiskt ett ryck och plockade de sniglar (levande) som jag fann. Fick ihop 5 hundbajspåsar med drygt 500 sniglar i varje !! 2500 st !!!
Förhoppningsvis funkar nematoderna, men det tar nog några år eller så innan man ser det ! Och förhoppningsvis har jag inte sabbat nåt med kvällens ryck ...
--------------------
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
|