Hej!
Tack för alla svar
ja jag får nog vänta till våren, känns säkrare så, så jag får ha buskarna kvar

hur stor rot kan det tänkas vara på vinbärsbusken? nu är nog busken nästan 2 m i diameter, så den är ganska stor och det är mycket bär på, så en del kan jag nog klippa ner till våren och sen flytta på den, det jag klurar mest på är hur stor roten är.
ja det stämmer att det är lövbuskar, så jag flyttar nog dem också på våren, så att de klarar sig. Jag har en rad ölandstok som jag kommer ta bort och ersätta med buskarna som står mitt på allt, där altanen ska vara men de är planterade i en stor klase ihop, är det lättare att gräva ut och sen dela buskarna med spaden, så att jag sen kan sätta dem på rad?
Från föreningens sida är det inga problem, ska endast be om lov när jag ska bygga förråd och dyl, så det ska gå bra
sen undrar jag hur mycket jag ska förbereda jorden? funderar på att ta bort ölandstoken nu på hösten o förbereda jorden lite med jordförbättring ev. gödsel, ska det i sand eller torvmull eller nått sånt?
de har ju hitills trivs så som jorden är, men bara så jag inte missar något som är självklart när man flyttar buskar.
jag tror att det är vinbär, grannen sa också att det var vinbär, hur ser man skillnad o vinbärsbuskar o måbär? har försökt kolla på lite bilder men jag blir osäker.
Tack än en gång för era svar