Majas lilla plats
Hej!

Så har jag äntligen köpt en lägenhet m lite trädgård. tummenupp.gif

jag ska bygga en altan men det står lite buskar i vägen bland annat en stor vinbärsbuske som är ca 1,5x1,5m ganska stor med andra ord. Jag vet inte om det är röd eller svarta vinbär, men bladen luktar inget, kommer inte ihåg vilket det är som luktar och inte.
Jag har en annan buske som växer fint, men som också står där altanen ska vara, vet inte vad det är för buske, men den blommar m fina vita små blommor nu.

Nu undrar jag om jag kan flytta dessa buskar?
När ska man göra det och hur gör man?
Jag är ny med trädgård och har mycket att lära och hoppas att många här kan hjälpa mig och ge lite tips.

Jag bor i Östersund, har en täppa med mycket sol och ganska öppet så när det blåser så är det ganska kallt. zonen är nog 6 eller 7

Tacksam för tips. thanks.gif

undrar för övrigt när och om vinbärsbusken ska beskäras och hur man går till väga då
Åsa, mälardalen zon 2
Lövfällande buskar flyttas helst när de är i vila = utan blad. Och med tanke på att det är så hög zon så skulle jag säga att tidig vår är bästa tiden, men kan nog funka att flytta höst med. Och man gräver upp så mycket man kan av rotsystemet och släpar upp det hela på en presenning och drar busken till nya stället och planterar där. Man kan ju ev. minska ner busken ovan jord innan flytt och på vinbär gallrar man grenar och sågar bort de äldsta nere vid marken man brukar ofta inte klippa så hårt (för då får man just inte så mycket bär) vid en flytt kanske man måste gallra bort lite fler.

Normal tid för att gallra bort grenar är på vårvintern eller efter skörden. klipper man på vårvintern brukar man få bättre skottillväxt än då man klipper efter skörden.

Går det inte vänta med flytten får man chansa och välj då gärna en regnig period för flytten + vattna väldigt mycket resten av odlingssäsongen.
kerstinbern
Och innan du gör alltför omfattande arbeten bör du också kontrollera med bostadsrättsföreningen I många bostadsrättsföreningar har de ganska strikta regler vad man får och inte får göra på en uteplats.
RibesRubusVitis
Just vinbärsbuskar har jag flyttat alla tider på året och de har alltid överlevt (fast i en snällare odlingszon förstås). Men då har jag gjort som Åsa säger, släpat med en jätterotklump och vattnat länge och ofta.
Det är svarta vinbär som luktar så typiskt när man gnuggar bladen mellan fingrarna. Du har alltså röda eller vita, eller i värsta fall måbär som inte ens smakar något vidare.
Majas lilla plats
Hej!

Tack för alla svar tummenupp.gif

ja jag får nog vänta till våren, känns säkrare så, så jag får ha buskarna kvar smile.gif
hur stor rot kan det tänkas vara på vinbärsbusken? nu är nog busken nästan 2 m i diameter, så den är ganska stor och det är mycket bär på, så en del kan jag nog klippa ner till våren och sen flytta på den, det jag klurar mest på är hur stor roten är.

ja det stämmer att det är lövbuskar, så jag flyttar nog dem också på våren, så att de klarar sig. Jag har en rad ölandstok som jag kommer ta bort och ersätta med buskarna som står mitt på allt, där altanen ska vara men de är planterade i en stor klase ihop, är det lättare att gräva ut och sen dela buskarna med spaden, så att jag sen kan sätta dem på rad?

Från föreningens sida är det inga problem, ska endast be om lov när jag ska bygga förråd och dyl, så det ska gå bra biggrin.gif

sen undrar jag hur mycket jag ska förbereda jorden? funderar på att ta bort ölandstoken nu på hösten o förbereda jorden lite med jordförbättring ev. gödsel, ska det i sand eller torvmull eller nått sånt?
de har ju hitills trivs så som jorden är, men bara så jag inte missar något som är självklart när man flyttar buskar.

jag tror att det är vinbär, grannen sa också att det var vinbär, hur ser man skillnad o vinbärsbuskar o måbär? har försökt kolla på lite bilder men jag blir osäker.

Tack än en gång för era svar blomma.gif

*Stintan*
Måbär har mycket mindre blad än vinbär och får inte heller långa klasar med bär. Måbär smakar inte vinbär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon