Hejsan allesammans!
Jag har ett litet mangoträd som nu är lite mer än ett år gammalt. Jag har sått trädet från en kärna, och jag tycker om mitt lilla träd. Just nu är det cirka 60-70 cm högt. Trädet står i ett söderfönster, solen står dock inte på hela dagen då den blockeras av byggnaden mittemot relativt tidigt på kvällen. Jag har vattnat trädet på samma sätt hela året, dvs rikligt med vatten för att sedan låta det torka upp emellan vattningarna. Trädet får också en dusch en gång i månaden ungefär.
Nu till mitt "problem". Sedan någon/några veckor tillbaka har jag upptäckt att bladen har börjat bli bruna i kanterna, längst med långsidorna så att säga. Detta sker i en del faser. Den första är knappt märkbar, men om man håller upp bladet mot ljuset så ser man att fiberna är uttunnade under bladet, och inte långt efter så blir kanten även brun ovanifrån. Detta sprider sig sedan mer och mer på bladen.
Till en början var det bara ett blad, men nu har jag upptäckt att det spridit sig till ytterligare två-tre blad. Jag har letat efter möjliga skadeinsekter men kan inte hitta/se några alls.
Vad kan detta bero på?
Jag har även bifogat en del bilder, men ber om ursäkt för dess kvalité. De första två är på blad där de bruna kanterna är i dess första "fas". Den tredje bilden (nästa inlägg) är på bladet där det hittills gått längst med dessa bruna kanter, och det sista är trädet i dess helhet.
Mvh Sjögurkan
De sista två bilderna kommer här.