Sjögurkan
Hejsan allesammans!

Jag har ett litet mangoträd som nu är lite mer än ett år gammalt. Jag har sått trädet från en kärna, och jag tycker om mitt lilla träd. Just nu är det cirka 60-70 cm högt. Trädet står i ett söderfönster, solen står dock inte på hela dagen då den blockeras av byggnaden mittemot relativt tidigt på kvällen. Jag har vattnat trädet på samma sätt hela året, dvs rikligt med vatten för att sedan låta det torka upp emellan vattningarna. Trädet får också en dusch en gång i månaden ungefär.

Nu till mitt "problem". Sedan någon/några veckor tillbaka har jag upptäckt att bladen har börjat bli bruna i kanterna, längst med långsidorna så att säga. Detta sker i en del faser. Den första är knappt märkbar, men om man håller upp bladet mot ljuset så ser man att fiberna är uttunnade under bladet, och inte långt efter så blir kanten även brun ovanifrån. Detta sprider sig sedan mer och mer på bladen.

Till en början var det bara ett blad, men nu har jag upptäckt att det spridit sig till ytterligare två-tre blad. Jag har letat efter möjliga skadeinsekter men kan inte hitta/se några alls.

Vad kan detta bero på?

Jag har även bifogat en del bilder, men ber om ursäkt för dess kvalité. De första två är på blad där de bruna kanterna är i dess första "fas". Den tredje bilden (nästa inlägg) är på bladet där det hittills gått längst med dessa bruna kanter, och det sista är trädet i dess helhet.

Mvh Sjögurkan

De sista två bilderna kommer här.
Bassam
Hej
Jag märkte av bilderna, att ditt träd inte fick vatten tillräckligt vid denna tidpunkt,
Så jag föreslår att du kan lägga ditt i hinken, som innehåller vatten under halvtimma
när du känner att jorden nästan av torkan, men hur kan du känna, du kan doppa fingret
i jorden till ett djup av 2 cm, om det kommer ut torrt, Det betyder att du måste ge dem vatten.

H.Bassam
Sjögurkan
Hej igen!

Tänkte bara meddela att nu efter lite mindre än en månad så mår min mango bra igen. Har fått sju nya blad vilka alla är friskt gröna. De bruna bladen är fortfarande där, men det bruna har stannat upp, ett av bladen ser risigt ut.

Efter lite mer djupdykning på nätet tror jag att jag nu vet svaret på varför mina blad blev bruna, och jag tror det var en kombination av övervattning och övergödsling. Därför har jag nu låtit det gå än längre mellan vattningarna så att plantan får än torrare jord emellanåt. Detta verkar ha fungerat och gett önskvärda resultat.

Nu har jag en annan fråga dock, kan jag klippa av de fula bladen utan att plantan påverkas negativt, och kan jag klippa de nedersta bladen för att börja stamma upp mangon, eller bör jag vänta och låta det lilla trädet fälla sina egna blad?

Plantan är som sagt en 60-70 cm hög.

Mvh Sjögurkan
Jultorpet
Jag tycker du ska låta det ha kvar sina blad, som är fina, så länge som möjligt. Växter har alltid nytta av de blad som är gröna och friska, ev. kan du ta bort något som du inte tycker ser fint ut. Uppstamning handlar ju egentligen mer om att ta bort skott som kommer längs stammen för att få som ett träd med stam och krona, men det finns det väl inga på ditt, tycker inte det ser ut så? Kanske får du toppa det så småningom för att få det att bilda fler skott och grenar. Låt det ha bladen kvar i alla fall så länge de är fräscha.
johanlotta
Jag tror iofs. inte att det är några problem om du får för dig att klippa av de bladen du tycker är fula. Min mango såg förskräcklig ut efter ett massivt spinn-angrepp. Jag klippte av den på mitten (typ vid 30cm) och tog av alla bladen. Spinnet försvann och den utvecklade fyra nya grenar i toppen. Den ser faktiskt bättre ut än någonsin. Detta kanske var ren tur bara:)

/Johan
Bassam
Hej

Jag lider av samma problem förut. Men jag kunde minska dessa när jag ordnar bru luftfukt omkring den, på grund av de tycker luftfukt på sin äkta hem.

Obs

Om ökningen markfukt. De nedre bladen skadas
Hela yta blad, det går långsamt.

H.Bassam
RitRat
Det har varit prat om mangoplantor med bruna fläckar på bladen förut.
Kolla här:
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=114423
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon