Hej! Hänger på då jag har samma problem med mina liljor, bara en har hittills behagat blomma. Nu undrar en gödningsokunnig, som hittills då förstås skvätt på krukväxtgödning, vilken gödning skall man använda, du skriver kvävefattig, låter ju rimligt, antar att kvävet bara gynnar mer bladtillväxt? Men hur hittar man kvävefattig? Jag har två typer av liljor, en sort som kommer från Lilla Fiskargatans butik, både blå o vit, de tappar bladen helt på vintern även om de står ljust o svalt. Sen en sort jag köpt på Madeira, den har lite rundare o kraftigare blad, som är gröna o fina hela vintern, men förmodar att skötseln är densamma? Liten utvikning, för den som tycker om agapanthus ( och blommor i största allmänhet) besök Scillyöarna utanför Englands sydvästra kust. Var där i somras, utefter vägarna blommar tjocka häckar med liljor, helt underbart! Missa inte heller trädgården på ön Tresco, då ögruppen aldrig har frost finns där en fantastisk flora. Odling av blomsterlökar o snittblommor (vintertid) var förr en av de största inkomstkällorna på öarna, nu dominerar turismen. Blev lite xtra, tacksam för tips på kvävefattig gödning var det ju!!
|