Full version: Afrikas Blå Lilja
Vipersmatte
Mina Afrikas Blå Lilja vill inte blomma, utan det kommer endast blad.
Jag låter dem övervintra i källaren i samma kruka som de sedan står i.Skall jag plantera om dem, skall jag göda, skall jag ........?
De är ca 4-5 år gamla.
gmasterb
Eftersom att det är en lökväxt och då den bygger på sig blad betyder det att den samlar näring för att kunna blomma. Det bästa nu under våren när dagarna blir längre och längre är att gödsla den med kvävefattig näring. Alltså INTE krukväxtnäring.
Sedan när det blir varmare ute och då kan det vara bra att svälta den lite så att den får för sig att den håller på att "dö".
Då lär den börja blomma igen.
Lycka till.
//Stefan
Fru Frö
Jag har hört att knepet att få den att blomma är att plantera den i en liten kruka, som i sin tur kan planteras i en större om man så vill......
blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif
kerstin z5-6
De vill växa trångt och blommar först när rotsystemet fyller hela krukan med råge smile.gif
AgnesC
Hej! Hänger på då jag har samma problem med mina liljor, bara en har hittills behagat blomma. Nu undrar en gödningsokunnig, som hittills då förstås skvätt på krukväxtgödning, vilken gödning skall man använda, du skriver kvävefattig, låter ju rimligt, antar att kvävet bara gynnar mer bladtillväxt? Men hur hittar man kvävefattig? Jag har två typer av liljor, en sort som kommer från Lilla Fiskargatans butik, både blå o vit, de tappar bladen helt på vintern även om de står ljust o svalt. Sen en sort jag köpt på Madeira, den har lite rundare o kraftigare blad, som är gröna o fina hela vintern, men förmodar att skötseln är densamma? Liten utvikning, för den som tycker om agapanthus ( och blommor i största allmänhet) besök Scillyöarna utanför Englands sydvästra kust. Var där i somras, utefter vägarna blommar tjocka häckar med liljor, helt underbart! Missa inte heller trädgården på ön Tresco, då ögruppen aldrig har frost finns där en fantastisk flora. Odling av blomsterlökar o snittblommor (vintertid) var förr en av de största inkomstkällorna på öarna, nu dominerar turismen.
Blev lite xtra, tacksam för tips på kvävefattig gödning var det ju!!
Mi70
Har också en afrikas blå lilja som inte blommade förra sommaren. Min mamma hade den innan och den blommade rikligt sommaren före det, men sedan planterade hon om den då jag skulle få den, ganska trångt då hon också hört att de blommar bra först då det är trångt. Jorden hon valt ser dock väldigt sandig och torr ut, funderar på att plantera om den i gödselrik jord men behålla krukan. Undrar också precis som ovan, vilket gödsel som är bra om man vill ha med mindre kväve??? Hur är det med kvävehalten i kodynga, respektive hästgödsel och guldvatten, NPK och flytande näring?????? Vad är bäst? wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon