Hej!
Grannskapet har en gemensam terrass ovanpå en indisk restaurang mitt i centrala Västerås. Anläggningen är proffsigt konstruerad från början men har under flera år blivit eftersatt pga ointresse/okunskap. Jag har under senare tid börjat intressera mig för trädgård och finner en fantastisk värld och jag lär mig mycket allteftersom, mycket tack vare all kompetens och erfarenhet som bjuds här på forumet.
Bifogad bild visar en av odlingslådorna med stammen av en hängsälg, någon perenn som blommar krittvitt på våren, rosmarin och något mer oidentifierat. Jorden verkar må mycket dåligt med mossa och ogräs.
Två av odlingslådorna har jag tömt på all gammal jord och ersatt med ny. Det var ett enormt tungt och tidskrävande arbete. Åtta st lådor kvarstår.
Finns det något jag kan göra för att rädda/förbättra jorden så att jag inte behöver byta ut den? Kan jag plöja och rensa ogräs/rötter för att sedan lägga på ett nytt lager plantjord? Ska jag använda ogräsmedel? Kan man bränna/elda ogräsen? Kan det räcka med att gödsla för att få bort mossan?
Förväntansfull på svar!
Vänligen,
Daniel
Bifogade fil(er)
5.jpg ( 934.45k )
Antal nedladdningar: 64