rialtobron
18-07-2012, 07:45
Hej!
Grannskapet har en gemensam terrass ovanpå en indisk restaurang mitt i centrala Västerås. Anläggningen är proffsigt konstruerad från början men har under flera år blivit eftersatt pga ointresse/okunskap. Jag har under senare tid börjat intressera mig för trädgård och finner en fantastisk värld och jag lär mig mycket allteftersom, mycket tack vare all kompetens och erfarenhet som bjuds här på forumet.
Bifogad bild visar en av odlingslådorna med stammen av en hängsälg, någon perenn som blommar krittvitt på våren, rosmarin och något mer oidentifierat. Jorden verkar må mycket dåligt med mossa och ogräs.
Två av odlingslådorna har jag tömt på all gammal jord och ersatt med ny. Det var ett enormt tungt och tidskrävande arbete. Åtta st lådor kvarstår.
Finns det något jag kan göra för att rädda/förbättra jorden så att jag inte behöver byta ut den? Kan jag plöja och rensa ogräs/rötter för att sedan lägga på ett nytt lager plantjord? Ska jag använda ogräsmedel? Kan man bränna/elda ogräsen? Kan det räcka med att gödsla för att få bort mossan?
Förväntansfull på svar!
Vänligen,
Daniel
Några säckar kogödsel tror jag skulle vara bra just nu (egentligen i våras men så illa som det är nu så tycker jag man kan göra det nu). Om det finns surjordsväxter så är det bättre med ogödslad torv. På längre sikt vore det bra med varmkompost där ni lägger växtdelar och kanske en del köksavfall/grönsaksrester så producerar ni egen jord. Pinnar och sönderklippta kvistar mm som blir över är bra och ger struktur vad du nu kan hitta i närheten. Kanske är det någon fastighetsägare i närheten som klipper buskar. Givetvis tar du bort mossa och ogräs först. Ser fint ut annars.
malarmaster
18-07-2012, 08:05
jag antar att det finns växtmaterial i samtliga lådor?enklaste för att slippa byta jord(har själv liknande lådor både med perenner och till grönsaker) är att gödsla upp den med förslagsvis ko eller hönsgödsel,finns att köpa antingen i säck eller i pelletsform.kogödsel i säck brukar vara bäst då den förutom näringsämnen även tillför mullämnen.
dock bör man vara uppmärksam på växtmaterialet,en del växter vill ha näringsfattigt.lite kalk kan säkert också behövas då regn säkert urlakat jorden.men samma här,en del växter avskyr kalk t.ex rhododendron/azalea.
lägg gödseln ovanpå bef. jord samt mylla ner den mellan växterna,givetvis rensas ogräs/mossa bort först.
mindre växter kan kanske grävas upp o omplanteras efter jordförbättringen. ulf
Åsa, mälardalen zon 2
18-07-2012, 08:24
Jag skulle vänta till ivår och byta ut en hel del jord mot kogödsel + möjligtvis något grovt som typ täckbark el väldigt grov torv.
Plantjord är inte meningen att man ska odla i någon längre tid den är mera menad som jordförbättring eller något man odla förkultiverade plantor i någon/några månader. Den typen av jord är ofta för finfördelad så odlar man någon längre tid i det så kan rötterna få syrebrist + denna typ av jord förmultnar så det sjunker ju ihop en hel del i lådor man har den i.
Om strukturen i jorden är bra så är det enklast sättet att få en levande jord BIOBACKT.
Fantastisk att friska upp en trött jord med.
Kogödsel på säck är mest vanlig torv, fungerar bra som jordfärbättring men inga störe mängder gödning i den. Jag använder det till mina urnor utan att blanda ut det med något.
malarmaster
18-07-2012, 13:46
CITAT (jaj-51 @ 18-07-2012, 10:05)

Om strukturen i jorden är bra så är det enklast sättet att få en levande jord BIOBACKT.
Fantastisk att friska upp en trött jord med.
Kogödsel på säck är mest vanlig torv, fungerar bra som jordfärbättring men inga störe mängder gödning i den. Jag använder det till mina urnor utan att blanda ut det med något.
det finns bra kogödsel på säck men knappast i affären som säljer 4 för 100-lappen,den är mest torv.
själv köper jag på min lokala handelsträdgård,50:- säcken o det är bra grejor.ulf
rialtobron
19-07-2012, 09:45
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 18-07-2012, 09:24)

Jag skulle vänta till ivår och byta ut en hel del jord mot kogödsel + möjligtvis något grovt som typ täckbark el väldigt grov torv.
Plantjord är inte meningen att man ska odla i någon längre tid den är mera menad som jordförbättring eller något man odla förkultiverade plantor i någon/några månader. Den typen av jord är ofta för finfördelad så odlar man någon längre tid i det så kan rötterna få syrebrist + denna typ av jord förmultnar så det sjunker ju ihop en hel del i lådor man har den i.
Tack för alla mycket nyttiga svar, ska påbörja arbetet redan idag! Åsa: Vi bytte ut all gammal jord mot planteringsjord i brist på bättre vetande. I den har vi odlat morötter, sallad, hallon och liknande och fått bra avkastning. Hur skulle vi ha anlagt de urgrävda lådorna på bästa sätt? Blanda planteringsjord med kogödsel?
/Daniel
Hej
Vi måste veta att växter som vi använder sina blad som (sallad) behöver mera kväve, och kväve finns i kogödsel, men växter som vi använder sina frukter de behöver fosfor mest som (hallon), men växter som använder sina rötter behöver mest kalium mest som (morötter), kalium och fosfor finns i (blodmjöl eller benmjöl).
H.Bassam
Tack Bassam! jag skall testa det du skriver. Hallonen och inte heller morötter och persiljan har inte blivit bra trots mycket kogödsel och hönsgödsel i våras. Nu skall jag ha på blodmjöl o benmjöl. En fråga -när skall man ha på det? Nu i höst eller till våren?
Säger som Åsa, vänta tills nästa år.
Men ... tänker jag:
När man är sugen på att förbättra ska man ju sätta igång genast; vem vet vad man har för sig till våren och hur stor energi man har då?
Jag skulle utnyttja energin och engagemanget till att lägga ut bra jord mellan plantorna redan nu, och därefter täcka jorden med löv, halm, torrt gräs etc som en vintertäckning som gör att mikroorganismer och maskar har längre tid på sig att bearbeta jorden innan tjälen tränger ner.
Till våren kan man fortsätta förbättringsarbetet (och plantera nytt) efter att man tagit bort vintertäcket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.