Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Praktlysing, Frösår sig Praktlysing?
          Säven
          Inlägg 20-07-2012, 08:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 76 637

Är det någon som vet om Praktlysing frösår sig eller om det "bara" är genom sina underlöpare den sprider sig som eld. Har tagit bort Praktlysingen från rabatten (jag vet den kommer aldrig försvinna helt) och planterat den i en kopparbunke. Vågar jag ställla bunken på vår nyanlagda stenläggning? Den skulle helt klart lysa upp där.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 20-07-2012, 11:07
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (Säven @ 20-07-2012, 09:36) *
          Är det någon som vet om Praktlysing frösår sig eller om det "bara" är genom sina underlöpare den sprider sig som eld. Har tagit bort Praktlysingen från rabatten (jag vet den kommer aldrig försvinna helt) och planterat den i en kopparbunke. Vågar jag ställla bunken på vår nyanlagda stenläggning? Den skulle helt klart lysa upp där.

den frösår sig säkert men hur mycket vet jag inte.
          mitt tips är att du gör en rabatt med enbart praktlysing,med gräs runt om så du kan kontrollera spridningen,det finns flera sorters praktlysing som du kan ha i rabatten, min innehåller förutom den vanliga med gröna blad också en rödbladig samt en variegerad form(gröna med vitt inslag i bladen) vilket ger en snygg effekt,de blommar samtliga med gula blommor.Ulf

Citera
          Sofia, Skåne
          Inlägg 21-07-2012, 12:59
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 46 356

Jag har min praktlysing intill plattlagd gång och det blir mycket ogräs mellan plattorna, men jag har faktiskt aldrig sett en frösådd praktlysing där. Tack och lov!

Citera
          Bee
          Inlägg 21-07-2012, 20:54
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Nej, frösår sig gör den inte. De du ser "vilda" i naturen är från sånt som folk slänger där (fy och Usch för sånt beteende!).
          Hoppas dina praktlysingar överlever vintern i kruka. Det låter väldigt snyggt att ha dom i en kopparbunke!
          Dom är väldigt pålitliga och blommar länge. Håller faktiskt på att omvärdera dom smile.gif
          En bra grej är att sniglarna inte går på dom.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Säven
          Inlägg 22-07-2012, 22:46
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 76 637

Tack snälla för era svar. Jag tror jag vågar ha min kopparbunke på stenläggningen. Jag tycker också om Praktlysingen och har grävt ner på ett par ställen också. Avgränsade platser där den inte stör mina övriga blommor.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-07-2025, 15:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon