Full version: Praktlysing
Säven
Är det någon som vet om Praktlysing frösår sig eller om det "bara" är genom sina underlöpare den sprider sig som eld. Har tagit bort Praktlysingen från rabatten (jag vet den kommer aldrig försvinna helt) och planterat den i en kopparbunke. Vågar jag ställla bunken på vår nyanlagda stenläggning? Den skulle helt klart lysa upp där.

malarmaster
CITAT (Säven @ 20-07-2012, 09:36) *
Är det någon som vet om Praktlysing frösår sig eller om det "bara" är genom sina underlöpare den sprider sig som eld. Har tagit bort Praktlysingen från rabatten (jag vet den kommer aldrig försvinna helt) och planterat den i en kopparbunke. Vågar jag ställla bunken på vår nyanlagda stenläggning? Den skulle helt klart lysa upp där.

den frösår sig säkert men hur mycket vet jag inte.
mitt tips är att du gör en rabatt med enbart praktlysing,med gräs runt om så du kan kontrollera spridningen,det finns flera sorters praktlysing som du kan ha i rabatten, min innehåller förutom den vanliga med gröna blad också en rödbladig samt en variegerad form(gröna med vitt inslag i bladen) vilket ger en snygg effekt,de blommar samtliga med gula blommor.Ulf
Sofia, Skåne
Jag har min praktlysing intill plattlagd gång och det blir mycket ogräs mellan plattorna, men jag har faktiskt aldrig sett en frösådd praktlysing där. Tack och lov!
Bee
Nej, frösår sig gör den inte. De du ser "vilda" i naturen är från sånt som folk slänger där (fy och Usch för sånt beteende!).
Hoppas dina praktlysingar överlever vintern i kruka. Det låter väldigt snyggt att ha dom i en kopparbunke!
Dom är väldigt pålitliga och blommar länge. Håller faktiskt på att omvärdera dom smile.gif
En bra grej är att sniglarna inte går på dom.
Säven
Tack snälla för era svar. Jag tror jag vågar ha min kopparbunke på stenläggningen. Jag tycker också om Praktlysingen och har grävt ner på ett par ställen också. Avgränsade platser där den inte stör mina övriga blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon