Min stackars Filippa har det lite tuft m sjukan i år... Kräfta har hon sedan tidigare (flera år) men i år ser jag att hon har fått skrov o grentorka. Dessutom står hon inträngd i ett hörn mellan en mur som är 1,2 m hög o lika hög lindhäck. så det är både trång, fuktigt o mörkt.
Jag har dock försökt mitt bästa att göra det lite gott för henne m gröngödning under hela kronan (honungsört), stödbevattning under våren/försommaren m.m. så tillväxten i år är minst 40 cm. Övervallningen av kräftangrepp är ganska bra, verkar som övervallningen är snabbare än kräftangreppet på några ställen, på andra ställen är kräftan snabbare. Angreppen är max 4 cm stora på mindre grenar (går delvis runt grenen på ett av grenarna som jag behöver ta bort pga krock m muren)
Jag behöver gallra de lägsta grenarna eftersom de nu vuxit så de krockar med både häcken resp muren.
Frågan är om jag skall göra det i år för att kronan skall bli luftigare för att motverka skorven, eller skall jag låta vara pga kräftan o låta trädet hinna komma ifatt kräftan? De nedersta grenarna måste bort någon gång, i år el nästa.
Vad rekommenderar ni? Vad skall jag prioritera?
Grentorkan har jag redan tagit bort, några små grenspetsar som jag beskar ner m ca 15 cm friskt ved.
Tips?
|